اتمام گلخانه های در دست احداث آذربایجان غربی ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اتمام گلخانه های در دست احداث آذربایجان غربی ۳۰ میلیارد ریال  اعتبار نیاز دارد

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از نیاز اعتباری ۳۰ میلیارد ریالی برای اتمام طرحهای گلخانه ای در دست احداث استان خبر داد.
سید علی مختاری در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مطالعه، اجرا و بهره برداری از سایت های گلخانه ای در ۵۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی جز اولویتهای حوزه بهبود تولیدات گیاهی استان است، افزود: برای تکمیل مجتمع های گلخانه ای در دست احداث بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به وجود ۸۰ واحد گلخانه ای با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ تن محصول در آذربایجان غربی، اظهار داشت: استان یکی از مناطق مستعد سرمایه گذاری در جهت گسترش سایتها و مجتمع های گلخانه ای در کشور بوده که تا کنون سه سایت گلخانه ای در شهرستانهای نقده و پیرانشهر به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واگذار شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی استفاده از تکنیک‌های جدید و بهره‌ گیری صحیح و افزایش بهره ‌وری از امکانات محدود آب به دلیل استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار بخصوص آبیاری قطره‌ای و خاک، کاهش خسارت و تامین امنیت تولید با توجه به امکان کنترل عوامل سومحیطی در یک محیط بسته گلخانه را از مزایای این روش تولید عنوان کرد.
مختاری ایجاد اشتغال و افزایش راندمان در تولید محصولات کشاورزی، مدیریت مصرف بهینه آب و آزادسازی اراضی کشاورزی در راستای تحقق توسعه پایدار را از مهمترین اهداف ایجاد واحدهای گلخانه ای دانست و ادامه داد: با بهره برداری طرحهای در دست احداث برای ۳ هزار نفر اشتغالزایی می شود.
وی یادآور شد: با تقویت مجتمع های گلخانه ای استان، علاوه بر ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از دانش آموختگان رشته کشاورزی و تامین نیازهای استان، امکان صادرات محصولات گلخانه ای به کشورهای همجوار نیز امکان پذیر و میزان برداشت در واحد سطح ۱۰ برابر کشتهای سنتی و عملکرد آبیاری نیز به ۹۵ درصد می رسد.
وی با بیان اینکه در آبیاری سنتی به ازای هریک مترمکعب آب یک کیلوگرم محصول تولید در حالی که در کشت گلخانه ای به ازای یک مترمکعب ۹۵۰ کیلوگرم محصول قابل برداشت است، ادامه داد: آذربایجان غربی دارای بالغ بر یک میلیون هکتار زمین زراعی بوده که ۴۰۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیمی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین عنوان کرد: در سطح استان سالانه نزدیک به ۶ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی و دامی تولید می شود که بخش زیادی از این محصولات قابلیت صدور به بازارهای جهانی را دارند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


7 × = سی پنج