امام جمعه اروميه:

ابعاد حماسه نبرد چالدران تبیین و سرمایه گذاری شود

ابعاد حماسه نبرد چالدران تبیین و سرمایه گذاری شود

گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: ابعاد مختلف حماسه نبرد چالدران نیازمند تحقیق و تبیین بیشتر، مطالعه و سرمایه گذاری است.
به گزارش آراز آذربایجان حجت الاسلام سید مهدی قریشی در اولین پاسداشت حماسه نبرد چالدران افزود: لازم است درباره شهدای این نبرد بیشتر تحقیق شود و شخصیت و تعداد آنان شناسایی و معرفی شوند.
وی با بیان اینکه برای این موضوع باید سرمایه گذاری کرد، ادامه داد: باید یاد و خاطره رشادت‌های آنان با تحقیق و پژوهش‌ها ثبت و ضبط و گرامی داشته شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی درباره علت ماندگاری این نبرد در تاریخ با عنوان حماسه با وجود شکست ایرانیان گفت: آنانکه در مقابل تجاوز گران ایستادند و مردانه جنگیدند شعار هیهات من الذله را بار دیگر در تاریخ ثبت کردند و این موضوع بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) در مقابل ۳۰ هزار نفر با لشکر ۱۵۰ نفری ایستادند و جنگیدند، افزود: لشکر ایرانیان نیز با ۲۰ هزار نفر مسلح به شمشیر در برابر لشکر ۲۵۰ هزار نفری عثمانی مسلح به تفنگ و توپ ایستادند و حماسه آفرینی کردند.
حجت الاسلام قریشی با بیان اینکه وحدت بین اقوام و مذاهب مختلف در این نبرد انسان را مبهوت می‌کند و این وحدت هم اکنون نیز در بین اقوام ایران اسلامی زبانزد همگان است، ادامه داد: همانگونه که رزمندگان ما در طی هشت سال در مقابل دشمنان ایستادند ایرانیان در آن زمان هم نشان دادند که ید واحده در برابر تجاوز دشمنان هستند.
امام جمعه ارومیه با بیان اینکه خدمات صفویان به مکتب شیعه بسیار ارزنده بوده و زیربنای حکومت شیعه است، گفت: صفویان حکومت واقعی شیعه را تشکیل دادند و توانستند خدمات زیادی را در مسیر علم و توسعه کشور ایجاد کنند و به عبارت دیگر حکومت صفویه بود که ابتدا و زیربنای حکومت شیعه را در ایران بنا نهاد.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این زمینه اضافه کرد: با خدماتی که در این دوره انجام شد، علمای شیعه توانستند سر بلند شوند و علم و دانش خود را عرضه و نمایان کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: این مراسم با هدف زنده نگه داشتن یاد شهدای جنگ چالدران و معرفی جایگاه و اهمیت این جنگ برگزار شده است.
جلیل جباری افزود: در جنگ چالدران بسیاری از جوانان این سرزمین برای دفاع از مکتب و دین با فتوای علما و مراجع تقلید راهی میدان جنگ شده و جان خویش را را فدا کردند و به عقیده بسیاری از علما باید با وضو از این مکان بازدید کرد.
وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته برای زنده نگه داشتن یاد این شهدا مطالعات ایجاد سایت موزه باز چالدران انجام و امسال فاز عملیاتی این پروژه آغاز شده است.
حجت الاسلام محمدعلی محمدزاده امام شهرستان چالدران نیز در این آئین گفت: در طول تاریخ تمامی اقشار جامعه در پاسداشت از هویت ایرانی و اسلامی تلاش و جانفشانی کرده‌اند.
وی اضافه کرد: تاریخ گویای جانفشانی‌های سرداران ایرانی در این جنگ بوده است و این فرهنگ انسجام و اتحاد را باید صیانت کرد.
در این همایش پیام استاندار آذربایجان غربی نیز توسط فرماندار چالدران قرائت شد و از پوستر شاه جنگ (پوستر جنگ چالدران) توسط نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و دیگر مسئولان رونمایی شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 8 =