گزارش//

آینده مرکز پیوند کلیه شمال غرب کشور نامعلوم است

آینده مرکز پیوند کلیه شمال غرب کشور نامعلوم است

سکینه اسمی
گروه گزارش: عدم تربیت پزشکان، بی توجهی مسئولان و کمبود برخی تجهیزات مورد نیاز فعالیت مرکز پیوند کلیه شمال غرب کشور را در هاله از ابهام قرار داده است.
ارومیه بعد از تهران دومین شهری است که دارای مرکز پیوند کلیه شده و امروز این مرکز یکی از قطب‌های پیوند کلیه در کشور به شمار می‌رود ولی نبود پزشک علاقمند برای فعالیت در رشته پیوند کلیه، نبود فرهنگ اهدای عضو، کمبود برخی تجهیزات به همراه بی توجهی مسئولان به این حوزه از چالش‌ها و مشکلات اساسی این مرکز به شمار می‌رود.نخستین مرکز پیوند کلیه پس از تهران در دهه ۶۰ در ارومیه راه اندازی شده و اولین پیوند کلیه در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۷ بر روی یک زن جوان ۲۵ ساله از تبریز انجام گرفته است، این مرکز هم اکنون به یکی از قطب‌های پیوند کلیه در شمال غرب و حتی کشور تبدیل شده است.
این در حالی است با فعالیت این مرکز در سال‌های گذشته گاهی بیماران به خاطر کیفیت مناسب این مرکز از تهران به ارومیه سفر می‌کردند و امروز بخش پیوند کلیه ارومیه از مراکز فعال پیوند ایران به شمار می‌رود، تاکنون بیش از سه هزار و ۶۶۰ پیوند کلیه در این مرکز انجام شده است.
از نظر قدمت بعد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بخش پیوند کلیه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اولین مرکز پیوند کلیه در ایران بوده که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرده است.برای آشنایی بیشتر با روند فعالیت، مسائل و مشکلات پیش روی آن گفتگویی با دکتر علی تقی زاده افشاری رئیس مرکز پیوند کلیه ارومیه انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:
ارومیه بعد از تهران صاحب مرکز پیوند کلیه شد
رئیس مرکز پیوند کلیه ارومیه در خصوص فعالیت مرکز پیوند کلیه ارومیه اظهار کرد: ارومیه اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۷ بعد از تهران صاحب مرکز پیوند کلیه شد و هم اکنون این مرکز نه در سطح شمال غرب کشور بلکه ایران یکی از مراکز منحصر به فرد به شمار می‌رود.
دکتر علی تقی زاده افشاری با بیان اینکه تاکنون سه هزار پیوند کلیه از زمان انجام گرفته است، افزود: در سال‌های اول فعالیت این مرکز از استان‌های مختلف کشور از جمله اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی و حتی کشورهای همسایه برای انجام عمل پیوند کلیه به این مرکز مراجعه می‌شد ولی در ۱۰ سال اخیر حضور کشورهای همسایه قدغن شده است.
وی با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا عمل پیوند کلیه نیز کم شده است، افزود: با شیوع ویروس کرونا با وجود اینکه توان لازم برای پیوند کلیه را داریم اما این عمل به یک پیوند کلیه در هفته محدود شده است و هم اکنون نیز ایرانیان مقیم خارج از کشورهای ترکیه، عراق و سایر کشورها خواستار انجام پیوند کلیه در مرکز ارومیه هستند.
رئیس مرکز پیوند کلیه ارومیه با بیان اینکه در حال حاضر این مرکز از نظر تجهیزات و انجام عمل پیوند یکی از مراکز بی نظیر در شمال غرب و حتی کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: متأسفانه هنوز فرهنگ اهدای عضو در کشور پایین است و با وجود فعالیت‌های متعدد پیوند ناشی از مرگ مغزی پایین است.
۱۲۰۰ بیمار دیالیزی در آذربایجان غربی داریم
تقی زاده افشاری با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۰۰ بیماری دیالیزی در استان داریم، گفت: از این تعداد بیش از ۶۰۰ بیمار منتظر پیوند کلیه هستند و هر زمان کلیه مناسب فراهم شود آمادگی برای انجام عمل پیوند کلیه را در این مرکز داریم.
وی با بیان اینکه در این مرکز تنها سه فوق تخصص کلیه داریم اضافه کرد: آینده این مرکز به دلیل نبود علاقمندان برای حضور در رشته پیوند کلیه نگران کننده است چرا که هر سه پزشک فوق تخصص این مرکز بازنشست شده‌اند و در صورت عدم فعالیت آنها مرکز باید تعطیل شود.
تقی زاده افشاری با تاکید بر اینکه در این زمینه نامه نگاری‌های زیادی با وزارت بهداشت انجام گرفته است، افزود: نبود انگیزه و به صرفه نبودن حضور در این رشته از نظر مادی موجب عدم علاقمندی برای حضور در رشته پیوند کلیه شده و این مشکل در سطح کشور نیز وجود دارد باید چاره اندیشی اساسی از سوی وزارت بهداشت انجام گیرد.رئیس مرکز پیوند کلیه ارومیه خواستار فراهم کردن امکانات و تسهیلات برای جذب افراد در رشته پیوند کلیه شد و گفت: امروز هر پزشکی یک عمل ساده انجام دهد از نظر درآمد برایش خیلی با صرفه تر از حضور در رشته و عمل پیوند کلیه است، انجام پیوند کلیه سختی‌های زیادی دارد اما با فراهم کردن برخی شرایط و امکانات باید جلوی این مشکل گرفته شود.
اهدای عضو در جامعه باید بیش از پیش فرهنگ سازی شود
وی با بیان اینکه رسانه‌ها و صدا سیما در زمینه فرهنگ سازی اهدای عضو نقش مؤثری دارند، اظهار کرد: متأسفانه تبلیغات در این زمینه بسیار کم است در حالی که فردی دچار مرگ مغزی می‌شود با اهدای کلیه و ریه می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات بدهد.
رئیس مرکز پیوند کلیه با اشاره به بی توجهی مسئولان در زمینه مشکلات پیش روی این مرکز افزود: بارها مسائل و مشکلات را به مسئولان انعکاس داده‌ایم اما تاکنون اقدام قابل توجهی چه در سطح استان و چه در سطح کشور صورت نگرفته است.
تقی زاده افشاری با بیان اینکه تا زمانی که ما سه فوق تخصص کلیه توان داریم در خدمت مردم منطقه هستیم و نخواهیم گذاشت درب این مرکز بسته شود، گفت: اما تداوم فعالیت این مرکز منوط به تربیت پزشکان متخصص در زمینه پیوند کلیه است.
وی با اشاره به امکانات بی نظیر از جمله لاپاراسکوپی در این مرکز افزود: در حال حاضر برخی هزینه و جراحی از از جیب شخصی خود تأمین می‌کنیم اما توان ما محدود است و باید مسئولان برای تداوم فعالیت این مرکز پای کار بیایند.
مشکل تخت در زمینه پیوند کلیه در آذربایجان غربی نداریم
رئیس مرکز پیوند کلیه ارومیه با بیان اینکه از نظر تخت در خصوص پیوند کلیه در استان مشکل خاصی نداریم، افزود: هم اکنون مرکز دیالیز در بیمارستان طالقانی ارومیه به تعداد ۱۵۰ تخت خواب ایجاد شده که در سطح منطقه بلکه در سطح بین المللی بی نظیر است اما از نظر تجهیزات هنوز اقدامی در این بخش صورت نگرفته است.تقی زاده افشاری با بیان اینکه در استان از نظر تخت و توانمندی پزشکان مشکلی وجود ندارد و به مریض‌ها سرویس‌های خوبی ارائه می‌شود، گفت: خرید کلیه بدون اهدای عضو دارای هزینه‌های سرسام آوری است و در توان هر بیماری نیست باید در این زمینه چاره اندیشی شود.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،وی با بیان اینکه بیماران دیالیز در استان از مشکلات زیادی رنج می‌برند، افزود: یک بیمار دیالیزی دچار بیماری مزمن کلیوی می‌شود از نظر جسمانی و روانی از کار افتاده می‌شود و هزینه‌های آن از عهده هر بیماری بر نمی‌آید تنها خواسته من فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو، تربیت نیروی متخصص در این زمینه و فراهم کردن تجهیزات از سوی مسئولان است.Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۷ ب.ظ

دیدگاه


شش − = 2