آموزش صاحبان صنایع مختلف نیاز کنونی واحدهای صنعتی آذربایجان غربی

آموزش صاحبان صنایع مختلف نیاز کنونی واحدهای صنعتی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: پیچیدگی‎ها و پیشرفت‌های لحظه‌ای علوم و فنون مختلف در دهکده جهانی ارتباطات نیازمند بینش و دانشی همه جانبه است و آموزش صاحبان صنایع مختلف و صنعتگران واحدهای صنعتی مختلف آذربایجان غربی را می‌طلبد.
برای نیل به توسعه واحدهای صنعتی در استان آذربایجان غربی در شرایط کنونی امر آموزش از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است و باید بر اساس نیاز سنجی برنامه‌های مدون در سطح واحدهای صنعتی برای آموزش واحدها ارائه شود. بدون شک بحث آموزش در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است و پیشنهاد ایجاد یک تیم کارشناسی آموزشی با حضور کارشناسان واحدهای صنعتی و فنی و حرفه‌ای استان و سازمان صنعت و معدن و تجارت در راستای انجام نیازسنجی های آموزشی و تبیین آموزش‌های مورد نیاز واحدهای صنعتی با برقراری ارتباط مستقیم با افراد ذی‌ربط این امر با عنوان طرح توسعه نهضت آموزش‌های مهارتی بسیار راه‌گشاست.
به نظر می‌رسد باید هدف سازمان فنی و حرفه‌ای یکپارچه سازی آموزش‌های مهارتی باشد تا خروجی موثر و اثر بخشی داشته باشد تا در قسمت‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدمات نیروی انسانی ماهر و متخصص تربیت شود. این در حالی است که توسعه هر جامعه‌ای در گرو افزایش تولید و بهره وری است و مولفه_های گوناگونی در دنیای کنونی بر امر توسعه تاثیر گذار هستند. حمایت همه جانبه از تولید و رفع مشکلات واحدهای صنعتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و باید همگان برای حل مشکلات واحدهای صنعتی که مهم‌ترین نقش و محوری‌ترین هدف آن‌ها بالا بردن تولید و بهره وری است، کمر همت بسته و مسیر را برای افزایش و ارتقای تولید هموار کنند.
بی گمان نیز رشد سرمایه گذاری با اتکا به نیروی جوان و حمایت از ایده و طرح‌های نخبگان میسر خواهد بود و برای برون رفت از تحریم‌ها و تهدیدها و تبدیل آن‌ها به فرصت توسعه استان نیز در گرو حمایت از واحدهای تولیدی استان است.
این در حالی است که نقش واحد های صنعتی استان در اقتصاد مقاومتی به مثابه نقش بسیج در دوران دفاع مقدس است و لزوم توجه ویژه به مسایل و مشکلات واحدهای فعال با نیم نگاهی به نوسانات و وضعیت نرخ ارز و نقدینگی واحدها و همچنین اوضاع بازارهای هدف فروش، هر روز نمایان شده و همدلی مسئولان بخش‌های اقتصادی و تولیدی استان را می‌طلبد.
از سوی دیگر، به حرکت در آمدن چرخ‌های توسعه استان نیز در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی است و برای استمرار ایستادگی در مقابل تحریم‌ها نیز باید عنایت خاصی به توسعه واحدهای صنعتی داشت. در چنین شرایط باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی و بهره مندی از همه پتانسیل‌های واحدهای صنعتی بهره برد.
این در حالی است که طبق آمارهای رسمی نزدیک به هزار واحد صنعتی در سراسر استان آذربایجان غربی مشغول به فعالیت هستند که طبق آمار تقریبا حدود ۲۵ درصد آن‌ها راکد و یا نیمه فعال هستند.
این واحدهای صنعتی در شهرستان‌های مختلف و در زمینه‌های گوناگون فعالیت اقتصادی می‌کنند. از سویی، یکی از مهم‌ترین چالش‎ها و آسیب‎های جدی در مسیر توسعه این واحدها، عدم شناخت و درک صحیح از واقعیت‎های اطلاعات صنعتی روز دنیا و ابعاد مختلف ویژگی‌های پیشرفت‌های علمی دنیاست و باید این تغییرات در نگاه سیاسی و عمرانی و در تصمیم‌گیری‎ها و اقدامات مدیران و تصمیم گیران استان نیز لحاظ شود.
عدم شناخت مناسب صنعت از سوی صاحبان صنایع مختلف استان موجب شکل‌گیری نوعی نامیدی نسبت به آینده صنایع مختلف و عدم تعادل در توسعه و پیشرفت اقتصادی شده و در حقیقت آرام آرام رکود را در فضای توسعه اقتصادی استان حاکم می‌کند. چیزی که هر از چند گاهی در آمار و ارقام مسئولان اقتصادی در مورد تعداد واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال استان دیده می‌شود.
این در حالی است که اطلاع دقیق از وضعیت صنایع مختلف و تخصص صاحبان صنایع و واحدهای صنعتی دو مقوله بسیار مهم برای ادامه کار و فعالیت صنعتگران استان به حساب می‌آید.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که قبل از ورود به عرصه‌های اقتصادی بایستی اطلاع دقیق از زمینه کاری صنعت مورد فعالیت و بازار کار و سرمایه بدست آورده و همچنین نحوه بازار یابی و نیاز بازار هدف مورد مطالعه دقیق و برنامه ریزی افراد علاقه‌مند فعالیت در صنعت قرار گیرد.
مدیریت‌های اقتصادی استان نیز در این میان باید در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی خود زمینه‌ها و اطلاعات کافی را برای صنعتگران خرد و کلان فراهم کنند. ضروری است برنامه ریزی‌های مطلوب و کارآمد در امکان بهره مندی صاحبان صنایع از علوم و امکانات جدید و روز دنیا از صنایع مرتبط فراهم شود چرا که خیلی از صنعتگران استان، زمان و امکان بهره مندی از آخرین تغییرات علوم و تکنولوژی روز دنیا را ندارند. چرا که برخی به دلیل عدم تخصص و نبود توان علمی نمی‌توانند از جدیدترین تئوری‌ها و تغییرات صنعت مورد فعالیت خود آگاهی داشته باشند. از سوی دیگر پیچیدگی‎ها و پیشرفت‌های لحظه‌ای علوم و فنون مختلف در دهکده جهانی ارتباطات نیازمند بینش و دانشی همه جانبه است و آموزش صاحبان صنایع مختلف و صنعتگران واحدهای صنعتی مختلف استان را می‌طلبد.
بی گمان توسعه آذربایجان غربی با نیم نگاهی به ظرفیت‌های مستعد و پتانسیل‌های عظیم در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، معادن صنعت و زمینه‌های سرمایه گذاری گوناگون مستلزم به کارگیری و استفاده از ظرفیت همه تخصص‎ها و علوم مختلفی است که در شکل گیری و ساماندهی صنایع مطلوب نقش داشته و تعیین کننده است و این مهم میسر نیست مگر با آموزش تخصصی صاحبان صنایع مختلف در استان آذربایجان غربی که باید برنامه ریزی دقیقی نسبت به آن انجام و عملیاتی شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 7 =