رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي اعلام کرد

بهره‌برداری از ۶۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در دهه فجر امسال

بهره‌برداری از ۶۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار  در دهه فجر امسال

گروه خبر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی از بهره برداری از ۶۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی به صورت نمادین با حضور مسئولین کشوری در دهه فجر امسال خبر داد.
به گزارش آراز آذربایجان سیدعلی مختاری در جلسه تشریح طرح‌های افتتاحی دهه فجر امسال با بیان اینکه در دهه فجر امسال ۱۶۰ پروژه مختلف کشاورزی و عمرانی با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد اظهار کرد: طرح‌های آب و خاک که از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان استان است امسال با ۱۲۴ پروژه و با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۲۴۹ میلیون تومان بیشترین تعداد طرح‌های افتتاحی در دهه فجر را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه ۱۹ پروژه نیز در بخش تولیدات دامی مورد بهره برداری خواهد گرفت افزود: کل اعتبار اختصاص یافته برای افتتاح این طرح‌ها ۱۳ میلیارد و ۶۱۳ میلیون تومان بوده است. وی ادامه داد: همچنین در بخش‌های تولیدات گیاهی ۳ پروژه، شیلات ۴ پروژه، صنایع کشاورزی ۳ پروژه، تعاون روستایی ۲ پروژه و آموزش تحقیق و ترویج نیز با ۶ پروژه از دیگر طرح‌های شاخص افتتاحی در دهه فجر امسال را شامل می‌شود.
وی در ادامه سخنان با بیان اینکه این تعداد پروژه موجب بهره مندی ۳۸۶ خانوار از مزایای آن خواهد شد، بیان کرد: با افتتاح این تعداد طرح برای ۴۷۰ نفر از مردم استان اشتغال ایجاد می‌شود.
*عمده باغات استان از رده خارج شده‌اند
وی همچنین افزایش تولید در سطح به خصوص محصول سیب از جمله یکی از مهم‌ترین طرح‌های تحقیقاتی جهاد کشاورزی استان را شامل می‌شود که در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به اینکه عمده باغات استان دارای عمری بالاتر از ۱۵ سال هستند و در اصطلاح رده خارج بوده و نیازمند اصلاح می‌باشند بنابراین طرح‌های تحقیقاتی در این راستا در استان صورت گرفته که هم‌زمان با دهه فجر رونمایی می‌شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بیشترین سرمازدگی در محصولاتی همچون سیب و زردآلو بیشتر مشاهده می‌شود، این طرح راهکاری مناسب برای مقابله با این پدیده را برای کشاورزان معرفی می‌کند.
*بهره برداری از اولین طرح تغییر الگوی کشت در مصرف آب در شهرستان نقده
مختاری از بهره برداری از اولین طرح تغیر الگوی کشت در مصرف آب در دهه فجر امسال در شهرستان نقده خبر داد و گفت: اجرای روش‌های زراعی، روش‌های کشت، کاهش سطح کشت محصولات با مصرف بالای آب و توسعه کشت گیاهان مقاوم به کم آبی و در کنار آن توسعه کشت گلخانه‌ای و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و مهار آب‌های فصلی تا حد قابل توجهی بر بهبود الگوی مصرف آب در کشاورزی تاثیر مثبت نهاده و مصرف آب در بخش کشاورزی را به شدت کاهش می‌دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: همچنین با توجه به اینکه بخش کشاورزی عمده‌ترین مصرف آب را به خود اختصاص داده، بر این اساس طرح تغییر الگوی کشت جهت صرفه جویی در مصرف آب و راهکاری برای احیا دریاچه ارومیه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است که اولین طرح آن در دهه فجر امسال در شهرستان نقده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: طرح تغییر الگوی کشت در صرفه جویی مصرف آب شهرستان ارومیه نیز در دست اقدام است، بیان داشت: در حال حاضر این پروژه دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که این سازمان تمام توان خود را برای به پایان رساندن این پروژه داد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اعلام اینکه به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر نمایشگاه‌های عرضه کالای کشاورزی و مواد غذایی در شهرستان‌های آذربایجان غربی برپا خواهد شد، بیان داشت:نمایشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی، دامی و مواد غذایی در دهه فجر به مدت ۱۰ روز در محل دائمی نمایشگاه تعاون روستایی در هر شهر برپا خواهد شد.
مختاری برگزاری همایش فرهنگ جهادی در ۲۱ بهمن ماه، همایش دانشجویی و عشایری در ۱۹ بهمن ماه، برگزاری همایش مرتع داران و علما در ۱۵ بهمن ماه و ارائه خدمات دیگر را از جمله دیگر طرح‌های جهاد کشاورزی استان در دهه فجر امسال برشمرد.
*استخدام ۳۳۶ نفر ناظر کشاورزی در استان در سال جاری
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در بخش دیگر سخنان خود به استخدام ناظرین کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون اصلاح استخدام مصوبه سال ۹۰، جهاد کشاورزی در ۳ سال موظف است با رعایت قانون خدمات کشاورزی ۱۰ هزار نفر را در کشور جذب کند که بر این اساس در آذربایجان غربی نیز در مرحله اول یک هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند.
وی اظهار کرد: از این تعداد در نهایت ۳۶۴ نفر ناظر ین واجد شرایط شناسایی و بر اساس شاخص معین بین ۱۷ شهرستان در استان معرفی شده‌اند.
مختاری خاطر نشان کرد: از مجموع کل اسامی ۳۳۶ نفر نهایی شده و به مراکز جهاد کشاورزی استان جهت همکاری معرفی شده‌اند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 9 =