آراز آذربايجان گزارش مي دهد//

آذربایجان غربی در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی شد

آذربایجان غربی در روز عاشورا  سراسر شور و شعور حسینی شد

گروه گزارش: مردم شهرستان‌های استان آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور در روز عاشورا به سوگ سالار شهیدان نشسته و با برپایی آیین‌های سنتی، در این غم بزرگ با امام زمان(ع) شریک، همراه و همدرد شدند.
به گزارش آراز آذربایجان،در استان آذربایجان غربی، عاشقان و دلدادگان مکتب حسینی همه ساله در آذربایجان غربی با برگزاری آیین‌هایی در سوگ جانگداز علمدار دشت کربلا اشک ریختند و امسال هم با فریاد »لبیک یا حسین« همزمان با سراسر ارادت و عشق خود را به ساحت نورانی امام حسین (ع) ابراز کردند. تشکیل دسته جات منظم سینه زنی و دسته زنی و طنین نوای لبیک یا حسین (ع) و یا ابوالفضل العباس (ع) فضای شهرهای آذربایجان غربی غرق ماتم و عزا کرد و مردم آمده‌ بودند تا بار دیگر به یاد شهدای دشت کربلا فریاد عزت و آزادی سردهند.
همانند سال‌های گذشته دسته جات سینه زنی، زنجیر زنی، شاه حسین گویان به صورت مرتب و منظم با حضور در خیابان امام (ره) ضمن عزاداری با سردادن نوای لبیک یا حسین (ع) عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا به نمایش گذاشتند.
هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که تا ساعت‌های پایانی با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی به عزاداری پرداخته بودند، روز عاشورا نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا عزاداری کردند.حضور زنان و مردان و کودکان و افراد سالخورده در آئین‌های عزاداری سالار شهیدان با وجود گرمای هوا چشمگیر است و کودکان ارومیه‌ای با شال های سیاه، پیشانی بند و بیرق‌های کوچک و مزین به نام حضرت علی اصغر (س)، امام حسین (ع) و حضرت عباس (س) در کنار مادران خود با خردسالان دشت نینوا همراهی کردند.
بر اساس رسم دیرین دسته جات عزاداری در ساعات بعد از ظهر عاشورا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و به سوگواری پرداختند.
شبیه خوانی نیز از جمله آیین‌هایی است که معمولاً در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می‌گیرد که این شبیه خوانی‌ها به نوعی بازسازی صحنه‌های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.اقامه نماز ظهر عاشورا، آئین خیمه سوزی از دیگر مراسم هر ساله مردم آذربایجان غربی که همزمان با سالروز عاشورای حسینی برگزار و عشق و ارادت مردم به اوج می‌رسد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


8 − = دو