آمادگی ارومیه برای مقابله با سیل

آمادگی ارومیه برای مقابله با سیل

آراز آذربایجان – فرماندار ارومیه از آمادگی کامل مدیریت بحران ارومیه برای مقابله با احتمال وقوع سیل و سیلاب در پی بارش های شدید از امروز شنبه تا دوشنبه خبر داد.
علیرضا ملأ محمدی زاده ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به پیش بینی بارش‌های شدید در استان از اواخر امروز شنبه تا دوشنبه و احتمال وقوع سیل افزود: در این راستا اخطارهای کتبی و هشدارهای لازم را به مناطق حاشیه داده‌ایم و از مردم درخواست همکاری داریم.
وی با بیان اینکه تمام رستوران‌های حاشیه مسیر روستای بند از فردا تا زمان موضوع رفع بحران تعطیل خواهند شد اظهار داشت: همه بخشداران به روستاهای مجاور رودخانه‌ها اعلام کرده‌اند که فردا یکشنبه و پس فردا دوشنبه در نقاط بالادست حضور یابند.
ملأ محمدی زاده، ادامه داد: چهار حوضه آبریز در شهرستان ارومیه وجود دارد که اولین حوضه آبریز ارومیه، روضه چای با مساحت ۲۷۶ کیلومتر بوده که در اسفند ماه سال ۹۶، پوشش برف این حوضه ۱۷ میلیون متر مکعب بود و در سال ۹۷ حدود ۹۹ میلیون مترمکعب شده و حدود ۵ و نیم برابر شده است.
فرماندار ارومیه افزود: دومین حوضه آبریز باراندوزچای بوده که ۱۱۴۹ کیلومتر مربع مساحت آن و ۶۸ کیلومتر طول رودخانه است و در سال ۹۶ حدود ۱۳۲ میلیون مترمکعب پوشش برف بود و در ۹۷ حدود ۷۷۶ میلیون مترمکعب بوده است.
دهیاران اطلاعیه‌های ستاد بحران در اسرع وقت به مردم اطلاع رسانی کنند
ملأ محمدی زاده اضافه کرد: سومین حوضه آبریز نیز شهرچایی با ۶۴۸ کیلومتر مربع و ۱۰۳ کیلومتر طول رودخانه است که ۲۳۱ کیلومتر مربع در اسفند ۹۷ پوشش برف این حوضه بود.
وی با بیان اینکه محدوده روستای بند و پل آذربایجان تا روستای کشتیبان درگیر بحران سیل هستند خاطرنشان کرد: لایروبی و آزادسازی در محدوده بند به طول ۷ کیلومتر است که با توجه به امکان بروز بحران این عمل باید به زودی انجام شود.
وی گفت: چهارمین حوضه آبریز ارومیه، نازلوچای با مساحت ۱۵۴۴ کیلومتر و ۱۱۲ کیلومتر طول رودخانه بوده و ۴۶۴ کیلومتر مربع مساحت پوشش برف در اسفند ۹۷ بود و ۱۰۸ میلیون مترمکعب آب برفی است که در پشت کوه‌ها ذخیره شده است.
فرماندار ارومیه افزود: تمامی امکانات دستگاه‌ها و حتی نهادهای نظامی و انتظامی در اختیار ستاد بحران شهرستان است، دهیاران هر حادثه‌ای در روستاها را به بخشداران گزارش کنند تا اقدامات لازم در اسرع وقت انجام گرفته و خسارات به حداقل برسد.
ملأ محمدی زاده با بیان اینکه دهیاران، نمایندگان دهستان و شورای بخش‌ها اطلاعیه‌های ستاد بحران را به مردم روستاها اطلاع رسانی کنند عنوان کرد: دهیاران به مردم روستاها هشدار دهند تا خانه‌ها و محل نگهداری احشام و طیور در مسیل ها را برای روزهای یکشنبه و دوشنبه تخلیه کنند.
پل کشتیبان ارومیه در خطر جدی بحران قرار دارد
فرماندار ارومیه افزود: دهیاران در رابطه با بسیج امکانات و نیروهای محلی برای مقابله با حوادث احتمالی مسئولیت دارند و باید در راستای تأمین امنیت جانی و مالی مردم تا زمان رسیدن وضعیت عادی از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
ملأ محمدی زاده از احتمال تعطیلی ادارات ارومیه فردا یکشنبه خبر داد و اضافه کرد: بیشترین بارندگی در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۴۰ میلیمتر پیش بینی شده است که با احتساب برفاب‌ها به ۵۰ میلیمتر خواهد رسید.
وی با بیان اینکه ۲۵ فروردین ۹۶ ارومیه بیشترین بارش را تجربه کرده بود که باعث وقوع سیل و تخریب پل هاشم آباد شد گفت: پل کشتیبان در خطر جدی بحران قرار دارد و فقط یک و نیم متر آن لایروبی شده است.
فرماندار ارومیه گفت: با همکاری ادارات مربوطه تمام ورزشگاه‌ها، مدارس و مراکز درمانی شهرستان برای هر گونه مخاطرات سیلاب احتمالی در حالت آماده‌باش هستند.
ملأ محمدی زاده با تاکید بر اینکه هیچ بحرانی در خصوص آب آشامیدنی در شهر مطرح نیست افزود: شهرداری ارومیه در خصوص جمع‌آوری آب‌های سطحی اقدامات خوبی انجام داده است.
خطر تجمیع آب در منازل شمال و جنوب شهر ارومیه وجود دارد
فرماندار ارومیه از افزایش ۵.۵ برابری پوشش برف حوزه آبریز روضه چای نسبت به سال گذشته خبر داد و ادامه داد: لایروبی رودخانه روضه چای توسط مدیریت بحران در حال انجام است.
وی با بیان اینکه وضعیت لایروبی نازلو چای مناسبت تر از بقیه حوزه‌ها است افزود: متأسفانه سازه‌های ساخته شده بر روی شهر چای توان انتقال آب را از رودخانه گرفته‌اند.
ملأ محمدی زاده با بیان اینکه در شمال و جنوب شهر ارومیه به دلیل کوهستانی بودن منطقه خطر تجمیع آب در منازل وجود دارد گفت: اوج بارش‌ها از روز یکشنبه در ارومیه آغاز می‌شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۴:۵۳ ب.ظ

دیدگاه


نُه + = 13