مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي آذربايجان غربي:

آذربایجان غربی برای سرمایه‌گذاری امنیت کافی دارد

آذربایجان غربی برای سرمایه‌گذاری امنیت کافی دارد

گروه اقتصادی:مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار در این استان خبر داد و گفت: امنیت کافی در آذربایجان غربی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.
به گزارش آرازآذربایجان، وجود امنیت فکری اقتصادی، اجتماعی و … یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی جهت فعالیت در یک استان به شمار می‌رود، به طوری که قبل از هر اقدام این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند.
با توجه به اینکه آذربایجان غربی به لحاظ داشتن مرزهای طولانی با سه کشور جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه همچنین وجود گروهک‌های تروریستی در مناطق مرزی در سالیان گذشته همواره از شرایط خاصی برخوردار بوده است، بنابراین سرمایه‌گذار کمتری جهت فعالیت اقتصادی در این خطه رغبت نشان می‌داد.
ولی امروزه با عنایت به این موضوع که بساط هرگونه گروهک تروریستی اعم از پژاک پ.ک.ک و … از مرزهای کشورمان زدوده شده است، کارشناسان، فعالان عرصه اقتصاد و سرمایه‌گذاران مرز را به عنوان یک ظرفیت نه تهدید به حساب می‌آورند.
بنابراین خبرنگار ما با محوریت قرار دادن این مقوله همچنین سایر اقدامات صورت گرفته مصاحبه‌ای را با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی مسعود مهدی‌‌زاده انجام داده است، که چکیده این گفت‌وگو را در اینجا می‌خوانید:
*آقای مهدی‌زاده امنیت استان را برای سرمایه‌گذاری چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متأسفانه گاه و بی‌گاه از برخی کارشناسان امر این نکته شنیده می‌شود، که استان آذربایجان_غربی شرایط امنیتی دارد، یعنی اینکه از امنیت کافی برخوردار نیست، حال آنکه به هیچ عنوان بنده چنین تصوری از استان ندارم.
مخالف امنیتی قلمداد کردن استان آذربایجان_غربی بوده و همیشه از مسئولان دستگاه‌های اجرایی، فعالان عرصه صنعت و تجارت همچنین کارشناسان این سازمان این موضوع را می‌خواهم که بر امن بودن استان تأکید داشته باشند.
*رسانه‌ برای جذب سرمایه‌گذار چه وظیفه‌ای دارد؟
چنانچه این تفکر به فرد سرمایه‌گذار و فعال بخش خصوصی القا شود که استان موردنظر ناامن است، به طور قطع جهت آغاز فعالیت اقتصادی در آن خطه هیچ گونه قدمی برنخواهد داشت، بنابراین باید رسانه‌های جمعی برای ارائه اطلاعات درست وارد عمل شوند.
رسانه‌های جمعی باید در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف استان در ابعاد گوناگون به سرمایه‌گذاران گام بردارند، تا اینکه فعالان این عرصه به صورت خودجوش به استان ما گرایش پیدا کنند، چه‌بسا از این رهگذر برای جوانان جویای کار هم فرصت‌های شغلی فراهم می‌شود.
*به نرخ بیکاری استان اشاره فرمایید.
طبق آمارهای موجود و ارائه شده توسط مراجع رسمی نرخ بیکاری کاهش یافته است هرچند این آمارها خود جای بحث دارند، ولی با این همه در پایان سال ۱۳۹۳ نرخ بیکاری ۹ درصد بود، حال آنکه در پایان سال ۱۳۹۲ نرخ بیکاری ۱۲ درصد بوده است.
بنابراین با استناد به آمار مورد اشاره حدود سه درصد نرخ بیکاری آذربایجان غربی کاهش یافته است، که خوشبختانه رقم خوبی است، لذا در صورت توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل استان می‌توان برای جذب سرمایه‌گذار و اشتغال‌زایی گام برداشت.
*مناطق ویژه اقتصادی استان در چه وضعیتی هستند؟
برای توسعه و گسترش مناطق ویژه اقتصادی استان از جمله ماکو و سلماس براساس کار کارشناسی امیدوار هستم، به طوری که برای فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز جهت پاسخگویی به سرمایه‌گذاران اهتمام می‌شود، تا بستر برای ورود فعالان بخش خصوصی فراهم شود.با وجودی که سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی در مقایسه با مناطق ویژه اقتصادی از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار است، ولی با این همه در توسعه، تجهیز و تأمین امکانات مورد نیازشان اقدامات لازم انجام می‌گیرد.
*امسال چه اقدامات جدیدی انجام گرفته است؟
در سال جاری با هدف جذب و حفظ سرمایه‌گذاران همچنین صیانت از اشتغال موجود اقدامات مختلف در سراسر استان انجام گرفته است، که یکی از مهم‌‌ترین موارد راه‌اندازی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و کلینیک مشاوره به واحدهای تولیدی است، تا ضمن انعقاد قرارداد نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند.
*به پروژه‌های عمرانی در دست اقدام اشاره فرمایید.
تأمین آب شرب شهرک صنعتی شماره دو ماکو و منطقه آزاد این شهرستان در دست اقدام بوده، همچنین زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار در حال فراهم شدن است، به طوری که تعامل‌های موردنیاز با مسئولان این شهرک شکل گرفته است، تا سرمایه‌گذاران جذب و مستقر شوند.تجهیز شهرک صنعتی شوط، تأمین آب و برق ناحیه صنعتی شماره دو نقده، تکمیل آب و برق شهرک صنعتی شماره سه ارومیه توسعه راه‌های دسترسی شهرک از عمده‌ترین مباحث به شمار می‌رود، که امیدوار هستیم این سری اقدامات نتایج مورد انتظار به دنبال داشته باشد.
*کلام آخر …
حمایت از سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی بومی استان و کشورمان همواره باید مورد توجه قرار گیرد، تا ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی بستر برای خودکفایی و استقلال ایران اسلامی فراهم شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۸:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


× 2 = ده