گزارش//

آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۰ کرونا، انتخابات و گام‌های بلند دررفع موانع تولید

آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۰  کرونا، انتخابات و گام‌های بلند دررفع موانع تولید

گروه گزارش: آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۰ اتفاقات بسیاری را تجربه کرد و در کنار شیوع کرونا و سه خیز متوالی آن، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، همچنین تمهید برای رفع موانع تولید، سفر مسوولان کشوری به این استان و انتصاب مدیران اجرایی دولت سیزدهم نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود.
سال ۱۴۰۰ سالی موفق در حوزه های مختلف در آذربایجان غربی بود که به همت دولت سیزدهم بسیاری از این موفقیت ها به دست آمد که موفقیت در مهار نسبی بیماری کووید ۱۹ رفع بخشی از موانع تولید، توسعه اشتغال و همچنین اتمام برخی طرح ها در حوزه احیای دریاچه ارومیه از جمله آنها بود.
در این سال که از ابتدا تا انتهای آن، موضوع کرونا و اخبار مربوط به آن در صدر اخبار همه رسانه ها قرار داشت، خرداد پرفراز و نشیبی در حوزه انتخابات در آذربایجان غربی سپری شد و ۲ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با اقدامات بسیار خوب مسوولان و همچنین حضور پرشور مردم به سرانجام رسید.
در کنار اینها، بسیاری از وزرا برای بررسی وضعیت آذربایجان غربی و همچنین توجه به نیازها، به این استان سفر کردند و انتصاب مدیران مختلف هم در دولت دوازدهم و هم در دولت سیزدهم بخش قابل توجهی از اخبار را به خود اختصاص می‌داد.
انتخابات ۲۸ خرداد و حماسه‌ای از حضور پرشور مردمی
در انتخابات ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ که برای انتخاب اعضای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد، مردم آذربایجان غربی هم نظیر دیگر استان‌های کشور پای صندوق های رای حاضر شدند.
به گفته رییس وقت ستاد انتخابات آذربایجان غربی، ۴۶٫۳ درصد واجدان شرایط رای در استان، روز ۲۸ خرداد پای صندوق رای حاضر شدند که این رقم، یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۶۲۵ نفر را شامل می‌شد.
از کل آرای ماخوذه صحیح در آذربایجان غربی هم، ۵۷۸ هزار و ۷۳۳ رای معادل ۶۲٫۶ درصد آرا به حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب دوره سیزدهم تعلق داشت.
انتخابات ۲۸ خرداد بدون کوچکترین مشکل امنیتی و همچنین بدون کمبود تعرفه در هیچ‌یک از شعب اخذ رای برگزار شد.
همچنین در این انتخابات، صدها عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزیده شدند که از مرداد ۱۴۰۰فعالیت چهارساله خود را آغاز کردند.
واکسیناسیون گسترده راه تاخت و تاز کرونا را بست
کرونا نظیر سال ۱۳۹۹ در سال گذشته هم صدر اخبار رسانه ها را در بسیاری از روزهای سال در آذربایجان غربی به خود اختصاص داد.
ارائه آمار و ارقام، وضعیت رنگ کرونایی شهرها، ابراز نگرانی از افزایش مبتلایان، بستری ها و فوتی در برخی مقاطع و همچنین ارائه هشدارهای مختلف، از جمله اخبار کرونایی در رسانه ها بود.
در سال ۱۴۰۰ طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی، ابتلای بیش از ۲۳۰ هزار نفر به کرونا در آذربایجان غربی ثبت و سه خیز سهمگین در این سال پشت سر گذاشته شد.
در سال ۱۴۰۰ همچنین متاسفانه نزدیک به سه هزار و ۸۰۰ نفر در آذربایجان غربی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که آماری بسیار قابل توجه بود.
البته روند واکسیناسیون به همت دولت سیزدهم، بسیاری از نگرانی ها را در خصوص ابتلا به کرونا یا فوت از این طریق، رفع کرد؛ آمار این بخش نشان می دهد در حالی که در ابتدای سال ۱۴۰۰ رقمی نزدیک به هشت هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده بود، این رقم در ابتدای دولت سیزدهم به ۳۷۰ هزار دُز و در پایان سال به نزدیکی های ? میلیون دُز رسید.
همین واکسیناسیون بود که موجب شد تا مردم در پایان سال ۱۴۰۰ با آسودگی خاطر در سفرهای نوروزی حاضر شوند و ترددهای نوروزی ۱۴۰۱ قابل مقایسه با ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ نباشد.
انتصاب و معرفی استاندار آذربایجان غربی
پس از انتخابات ۲۸ خرداد و برگزیده شدن آیت الله سید ابراهیم رییسی به عنوان سیزدهمین رییس جمهوری اسلامی ایران، گمانه زنی ها برای انتخاب استانداران در نقاط مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی آغاز شد تا اینکه پس از رای اعتماد وزیر کشور توسط مجلس در اوایل شهریور، این گمانه زنی ها رفته رفته به اوج رسید.
در این میان نام های متعددی از نیروهای بومی و غیربومی در آذربایجان غربی از سوی رسانه ها، برخی اشخاص و حتی نمایندگان مجلس اعلام می‌شد که در اواخر مهرماه با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیات دولت، محمدصادق معتمدیان که سابقه استانداری در خراسان رضوی و جنوبی را داشت، به سمت استاندار آذربایجان غربی در دولت سیزدهم برگزیده شد.
آیین تودیع و معارفه استانداران آذربایجان غربی هم همان اواخر مهر با حضور وزیر کشور برگزار شد و محمدمهدی شهریاری، جای خود را به محمدصادق معتمدیان داد.
انتصاب مدیران برای توسعه خدمت رسانی به مردم در آذربایجان غربی
در سال ۱۴۰۰ بخش قابل توجهی از مدیران در حوزه‌های مختلف آذربایجان غربی هم تغییر کردند که البته بخشی از آنان در دولت دوازدهم بود و بخش دیگری در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.
رییس کل دادگستری استان، مدیرعامل آب منطقه‌ای، مدیرکل زندان ها، رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس پارک علم و فناوری ارومیه و مدیرعامل آب و فاضلاب از جمله مدیرانی بودند که در ماه های پایانی کار دولت دوازدهم تغییر کردند.
همچنین پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم و همچنین انتصاب استاندار آذربایجان غربی، بخش دیگری از روند تغییرات مدیریتی در استان آغاز شد.
در این دولت، همه ۱۹ فرماندار شهرستان های ۱۹ گانه آذربایجان غربی تغییر کردند و مدیرانی تازه نفس برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان و پیشبرد اهداف دولت بر سر کار حاضر شدند.
علاوه بر آن، روسای جدید دانشگاه‌های علوم پزشکی آذربایجان غربی، ارومیه و صنعتی ارومیه، مدیران کل تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، امور مالیاتی، تعاون روستایی، آموزش و پرورش و اقتصاد و دارایی در سال ۱۴۰۰ معارفه شدند.
همچنین در ماه های پایانی سال ۱۴۰۰ شاهد تغییر سه نفر از معاونان استاندار آذربایجان غربی بودیم؛ انتصاب رضا ابراهیمی به سمت سرپرستی معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، یاسر رهبردین به سمت معاونت امور عمرانی و جعفر ذوالفقاری به سمت معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی این تغییرها را شامل می شد.
رفع موانع تولید؛ راهکارهای برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰
طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال و نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»، توجه مدیران از همان ابتدای سال به این موضوع و محقق شدن آن معطوف شد.
اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همچنین با توجه به اینکه یکی از مهمترین برنامه های ارائه شده استاندار آذربایجان غربی به دولت، توجه به رفع موانع بود، این امر در سرلوحه کار استاندار و مدیران جدید استانی قرار گرفت.
در این میان، یکشنبه‌های رفع موانع تولید از آبان ۱۴۰۰ در آذربایجان غربی کلید زده شد که همین امر خود، دلگرمی برای مدیران واحدهای صنعتی بویژه واحدهای دارای مشکل بود.به گفته استاندار آذربایجان غربی در قالب یکشنبه‌های رفع موانع تولید، ده‌ها واحد تولیدی بازدید شد و مشکلات آنها در همان محل کارخانه مورد رسیدگی قرار گرفت و تصمیمات قابل توجهی نیز در این خصوص گرفته شد که بخش عمده آنها عملیاتی شده است.
نتیجه این برنامه ریزی مناسب، بازگشت ۹۸ واحد راکد به چرخه تولید بود که موجب اشتغال بسیاری از جوانان در این عرصه نیز شد.
دریاچه ارومیه؛ یک قدم به جلوتر
وضعیت دریاچه ارومیه همچنان مشکل دار است ولی با این وجود، در سال ۱۴۰۰ اقدامات بسیار خوبی در راستای مقدمه سازی برای آبرسانی به این دریاچه انجام شد و مشکل جدی که در انتهای تونل انتقال آب به دریاچه وجود داشت، مرتفع شد و در حال حاضر، اقدامات اولیه برای انتقال آب از طریق این تونل ۳۶ کیلومتری در حال انجام است.
دریاچه ارومیه هرچند در ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۰ کاهش حجمی معادل بیش از ۲ میلیارد مترمکعب را تجربه کرد ولی از ابتدای سال آبی (اول مهر ۱۴۰۰ این روند افزایشی بود و حتی دریاچه با انتقال آب سدها و همچنین بارش‌های مناسب در اواخر زمستان، حجم سه میلیارد مترمکعبی را هم پشت سرگذاشت.
طبق گفته مسوولان، انتظار می رود که در سال ۱۴۰۱ با آغاز انتقال آب از حوضه جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه، بخش مهمی از مشکلات دریاچه رفع شده و بارش های بهاری، زمستانی و پاییزی هم به کمک احیای دریاچه ارومیه بیایند.
دیگر اخبار مهم ۱۴۰۰ در یک قاب
در سال ۱۴۰۰ اخبار مهم دیگری نیز وجود داشت که هرازگاهی به تیتر یک رسانه ها تبدیل می شد که ازجمله مهمترین آنها، سقوط اتوبوس حامل خبرنگاران بازدیدکننده از وضعیت دریاچه ارومیه در شهرستان نقده به دره بود که متاسفانه ۲ نفر از خبرنگاران ایرنا و ایسنا در آن حادثه جان خود را از دست دادند.همچنین تصویب طرح منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه یکی دیگر از اخبار مهم استان بود که اجرایی شدن آن در کنار منطقه ویژه اقتصادی سلماس و منطقه آزاد ماکو می تواند رونق تجارت بین الملل را در این خطه از کشور فراهم کند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،تداوم روند واکسیناسیون و ارائه مجوز تردد مسافر از مرزهای آذربایجان غربی البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونایی به سمت ترکیه، عراق و نخجوان در اوایل پاییز امسال هم از جمله مهمترین اخباری بود که در سال ۱۴۰۰ مخابره شد و موجب شد تا زمینه رونق مسافرت‌های مرزی فراهم شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 3