احیاء دریاچه اورمیه به دلیل عدم تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۶ طول خواهد کشید

احیاء دریاچه اورمیه به دلیل عدم تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۶ طول خواهد کشید

گروه گزارش : دریاچه اورمیه در یک بام و دو هوای طرح‌هایی که قرار است حال خوش سال‌های نه چندان دور را به آن بازگرداند، گیر افتاده است.
دریاچه اورمیه که امسال نه به لطف اقدامات اجرایی متولیان، بلکه بیشتر به لطف بارش‌های پربار ابتدای سال حال و روز بهتری دارد اکنون در یک بام و دو هوای اجرایی شدن طرح‌هایی که قرار بود به احیای کامل آن کمک کند، گیر افتاده است.
دریاچه اورمیه در ابتدای شهرورماه امسال به گفته مسئولان ترازی برابر با ۱۲۷۱٫۴۴ داست که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۶ سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.
در حالی که روند اجرایی شدن طرح‌های احیای دریاچه اورمیه به سبب برخی از مشکلات که عمده دلیل آن کمبود بودجه است در هاله از ابهام قرار دارد، برخی از مسئولان کشوری خبر از طرح‌هایی مانند انتقال آب خزر به این دریاچه برای کمک به احیای آن خبر می‌دهند.
گرچه نمی‌توان منکر آن شد که مسئولان همواره تلاش دارند با اجرای طرح‌هایی روند احیای دریاچه ارومیه که نبودش می‌تواند اقتصاد و زندگی چند میلیون نفر ساکن حاشیه‌اش را با مشکل مواجه سازد، کمک کنند اما در این برهه این سوال مطرح می‌شود زمانی که بسیاری از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به دلیل کمبودهای مالی متوقف شدند اجرای طرح‌های جدید توجیهی می‌تواند داشته باشد؟
تحقق برنامه‌های فاز دوم احیای دریاچه ارومیه تا ۱۴۰۶ طول می‌کشد!
مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه بررسی مشکلات موجود در بخش تولید و فرآوری گیاهان دارویی حوضه آبریز دریاچه اورمیه بود که گفت: دریاچه ارومیه را نباید در مقابل کشاورزی قرار دهیم و کشاورزان باید از آب استفاده و تولید ثروت کنند اما در کنار آن باید بتوانیم محیط زیست را برای نسل‌های بعدی حفظ کنیم.
تجریشی با بیان اینکه طبق گزارش فائو، ۹۰ درصد درآمد کشاورزان در آذربایجان غربی و شرقی صرفاً از طریق کشاورزی کسب می‌شود گفت: میزان درآمد کشاورزان آذربایجان شرقی و غربی علیرغم توسعه کشت آبی از میانگین درآمد کشاورزان کشور کمتر است.معاون سازمان حفاظت محیط زیست در همین جلسه اذعان کرده است: که برنامه‌های فاز دوم احیای دریاچه ارومیه که قرار است تحقق آن تا سال ۱۴۰۲ اجرا شود به دلیل عدم تامین منابع مالی توسط دولت تا سال ۱۴۰۶ طول خواهد کشید.
رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه
فرهاد سرخوش، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه چندی پیش در تشریح طرح‌های دولت برای احیا و تثبیت دریاچه ارومیه، آبیاری تحت فشار در مهاباد، انتقال آب از سد سیلوه و تصفیه خانه گلمان را از جمله پروژه‌های اجرایی برای تحقق این مهم اعلام کرده بود که انتقال آب از سد سیلوه به سمت دریاچه در سفر استانی رئیس جهمور به آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه همچنین از رهاسازی آب سدها و رواناب‌ها به سمت دریاچه ارومیه از آبان‌ماه‌ جاری خبر داد و گفت: دریاچه ارومیه در حال حاضر۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد.
به جای طرح‌های جدید، پروژه‌های فعلی را به سرانجام برسانید!
اما خبرها حاکی از آن است که دو پروژه مربوط به احیای دریاچه اورمیه که از جمله دو تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و تبریز که قرار بود بخشی از آب دریاچه ارومیه را تامین کند و تا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد، به علت عدم تخصیص بودجه متوقف شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باریش نیوز، بدون شک تثبیت و احیای دریاچه اورمیه یکی از مطالبات جدی مردم استان است چراکه بخش مهمی از زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم استان به حال خوش نگین فیرووزه‌ای آذربایجان بستگی دارد از این رو مردم استان توقع دارند به جای اینکه مسئولان هر روز طرح های جدیدی ارائه دهند که کمتر ثمری برای بهتر شدن حال دریاچه دارد و همچنین بودجه‌های میلیاردی را می‌طلبد به فکر اتمام طرح هایی باشند که حداقل شروع شده و نیمه‌های کار نیز انجام شده است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱:۲۷ ب.ظ

دیدگاه


− سه = 2