ماکو شهر سنگی ایران چشم انتظار گردشگران نورزی

ماکو شهر سنگی ایران چشم انتظار گردشگران نورزی

گروه گزارش:شهر ماکو که در شمالی‌ترین نقطه ایران اسلامی واقع شده است یکی از شهرهای آذربایجان غربی است که به شهر سنگی ایران معروف است، مردم این شهر نوروز امسال نیز چشم‌انتظار گردشگران نوروزی هستند.
به گزارش آرازآذربایجان، شهر ماکو که یکی از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است، دارای قابلیت‌های گردشگری و تاریخی متعددی است که هر ساله تعداد قابل توجهی گردشگر را جذب خود می‌کند.
این شهر به همراه شهرهای اطراف خود در چند سال اخیر به دلیل قرارگیری در منطقه آزاد تجاری، صنعتی ماکو توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
وجود آثار تاریخی و گردشگری در این شهر از جمله قره کلیسا، کاخ باغچه جوق، عمارت کلاه فرنگی، گورستان‌ها و مقبره‌های فراوان و از سوی قرارگیری این شهر در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز، وجود چشمه‌های آبگرم و شکارگاه‌ها نیز سبب شده تا شهر ماکو به عنوان یکی از شهرهای پرجاذبه از نظر گردشگری محسوب شود.
این شهر که قدمت آن به زمان اورارتوها برمی‌گردد یکی از قطب‌های تولید محصولات زراعی و دانه‌های روغنی محسوب می‌شود.این شهر که در مسیر جاده ترانزیتی به اروپا قرار دارد در سالهای اخیر بیشتر مورد توسعه و توجه قرار گرفته است به طوری‌که این موضوع در انتخاب ماکو به عنوان منطقه آزاد تجاری، صنعتی نقش مهمی داشت که این امر نیز به نوبه خود سبب شده تا اقتصاد ماکو در چند سال اخیر دگرگون شود. ماکو از دیرباز علاوه بر اینکه در دامن خود مردمانی از دین اسلام را پرورش داده مهد ارامنه نیز بوده است به طوری‌که قره کلیسا به عنوان یکی از کلیساهایی که قدمت آن به اوایل دوره مسیحیت بر می‌گردد در این شهر واقع شده است.
این شهر یکی از قلعه‌های محکم سران ایران و عثمانی بوده و در زمان صفویه نیز قلعه نظامی ماکو برای دولت ایران و قلعه کاتور در ایالات وان برای دولت عثمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.شهر ماکو که به داش ماکو یا همان شهر سنگی ایران معروف است به دلیل قرارگیری بین دو رشته کوه به نام قیه یا ساری‌داش و سبد به این نام معروف شده است به طوری‌که کوه قسمتی از شهر را سایه افکنده است.
*بزرگترین کلاهک سنگی جهان در ماکو واقع شده است
این بنا در سمت شرق خیابان امام خمینی (ره) ماکو قرار داشته و از عمارتهای خان‌های ماکو بود این امارت که متعلق به علی قلی خان بیات ماکوئی است قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه برمی‌گردد.این امارت هشت ضلعی که امروزه نیاز به مرمت دارد و مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است با الهام از طبیعت و آیینه‌کاری بنا شده است که در نوع خود اثر تاریخی بی بدیلی به شمار می‌رود.*کاخ باغچه جوق ماکو بنایی تاریخی اما گریزان از مردم
کاخ باغچه جوق ماکو نیز یکی از آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رود که هم اکنون به دلیل قدمت بالا و امکان ریزش سقف طبقه دوم، تعداد محدودی گردشگر را پذیرش می‌کند و گردشگران برای بازدید از این بنای تاریخی باید لحظاتی هر چند کوتاه در انتظار بمانند.
این بنا در ۶ کیلومتری شهر ماکو قرار دارد که در اواخر دوره قاجاریه به دستور تیمور تیموری، معروف به اقبال السلطنه ماکوئی احداث شده است.این کاخ در محوطه ۱۱ هکتاری بنا شده و پرده‌های زربفت، مبل‌های بی نظیر، تخت‌خواب‌ها و تشک‌های پر قو و لوسترهای کریستال فضای این کاخ را دو چندان زیبا کرده است.
*آماده استقبال از مسافران نوروزی هستیم
فرماندار ماکو اظهار کرد: تمام تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی اندیشیده شده است.
شاهین علیزاده با اشاره به انجام اقدامات لازم در راستای زیباسازی شهر، تصریح کرد: گل‌کاری در فضای سبز، تمیز کردن دیوارها از باقی مانده کاغذهای تبلیغاتی و شست‌وشوی جداول در این شهر انجام گرفته است.وی افزود: در این زمینه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی طی برگزاری جلساتی در راستای استقبال ویژه از مسافران هماهنگی لازم را انجام داده است.علیزاده با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان ماکو، اعلام کرد: شهر ماکو از نظر جاذبه‌های گردشگری دارای ظرفیت‌های مهمی است که در این راستا بروشورهایی تهیه و در آن علاوه بر نقشه شهر، اماکن گردشگری و تاریخی این شهر معرفی شده‌اند که در بدو ورود به شهر ماکو به مسافران هدیه می‌شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر مدارس این شهرستان ۱۰ مرکز اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر در ماکو آماده ارائه خدمت هستند.
*آمادگی آموزش و پرورش برای اسکان ۳۵۰ نفر در مدارس ماکو
مدیر آموزش و پرورش ماکو بیان کرد: امسال ۷۰ اتاق با ظرفیت ۳۵۰ نفر در ماکو برای مسافران و گردشگران نوروزی آماده شده است.
یوسف محمدی با بیان اینکه در این راستا تمام اتاق‌ها به امکانات لازم تجهیز شده‌اند، تصریح کرد: در این خصوص مدیران مدارس و افرادی که در این مدارس شیفت خواهند بود توجیه شده‌اند.
وی با بیان اینکه ماکو دارای قابلیت‌های زیادی در زمینه گردشگری است، ادامه داد: باید بتوانیم به نحو مطلوبی از این ظرفیت‌ها بهره بگیریم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 3 =