وضعیت راههای استان پایینتر از میانگین استاندارد کشوری است
گروه گزارش: تصادفات جادهای درون و برون شهری آذربایجان غربی که لقب زلزله خاموش را به خود گرفته، معضلی حل نشده بوده که به گفته مسئولان علاوه بر عامل انسانی وضعیت نامناسب راههای استان در بروز حوادث و تلفات انسانی نقش پررنگی ایفا میکند.
تصادفات رانندگی که سالانه بالغ بر ۵۰۰ نفر را در آذربایجان غربی به کام مرگ میکشاند، طی سالها با وجود کاهش آمار در برخی مواقع هنوز هم سیر صعودی داشته و با توجه به تاکیدات مقام معظم نسبت به لزوم کاهش تلفات انسانی در سوانح رانندگی، متأسفانه هنوز هم عده زیادی قربانی این عامل مرگ و میر در استان شده و جان خود را از دست میدهند. هر چند اتفاق نظر بر روی سهم ۷۰ درصدی خطای انسانی در بروز تصادفات هنوز هم به قوت خود باقی است، ولی باید گفت که در آذربایجان غربی در بروز حوادث رانندگی تنها رانندگان مقصر خیلی از تصادفات نیستند، نداشتن شکل هندسی مناسب، خط کشی نامناسب، نبود حتی یک متر آزاد و بزرگراه در این استان مرزی و… همگی دست در دست هم با کوچکترین خطای انسانی فاجعهای غیر قابل جبران به بار میآورند.عدم احداث آزادراه و بزرگراه در استانی مرزی که دارای ۵ پایانه فعال و چندین بازارچه مرزی بوده و دروازه ورود ایران به اروپا محسوب میشود، با وجود گذشت بالغ بر ۳ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار نبود راه آهن در مرکز استان همگی عوامل انسانی هستند که به نظر ارتباط مستقیمی در بروز حوادث ندارند.
*آذربایجان غربی از برنامه کاهش تصادفات برنامه پنجم عقب است.
ولی بی توجهی و کم توجهی به تخصیص اعتبارات جهت بهبود وضعیت جادههای استان توسط مسئولان ملی و محلی طی سالها، هم اکنون منجر شده تا در برخی محورهای روزانه تصادفات فوتی به صورت مرتب اتفاق افتاده و در طول یک روز شاهد از دست دادن ۶ تن از هموطنانمان در حوادث رانندگی باشیم.از ۱۸۲ کشور جهان ایران رتبه ۱۷۸ را در تعداد تصادفات به خود اختصاص داده که آذربایجان غربی نیز در بین ۳۱ استان کشور هم اکنون در رده ۱۶ قرار گرفته ولی نکته قابل تامل و تعجب به گفته کارشناسان وزارت راه و شهرسازی این استان در فوتیهای عابر پیاده در محورهای برون شهری در جایگاه هفتم کشور قرار گرفته است.بر اساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور مقرر شده بود سالانه تعداد تصادفات در محورهای برون شهری ۱۰ درصد کاهش یابد که متأسفانه با وجود قرار گرفتن در سالهای پایانی این برنامه هنوز آذربایجان غربی ۷ درصد از این برنامه عقب بوده که به گفته مسئولان محلی برای تحقق این برنامه نیازمند تخصیص اعتبارات لازم به استان هستیم.
*رفع نقاط حادثه خیز به جای ایجاد زیرساختهای در محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی
قدمت ۴ دههای احداث بزرگراه ارومیه- مهاباد- میاندوآب، عدم اتصال خط آهن به مرکز استان، از اولویت خارج شدن طرح قطار برقی تبریز – ارومیه از مسیر میانگذر دریاچه ارومیه و صدها طرح نیمه تمام ولی تاثیر گذار برای بهبود شرایط تردد در محورهای مواصلاتی هستند که اجرای همه اینها به آینده و تامین اعتبار لازم موکول میشود.این در حالی است که به گفته معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی متأسفانه استان از عقبماندگی تاریخی رنج میبرد و با ادامه روند فعلی تخصیص اعتبار نمیتوان آینده خوبی برای محورهای مواصلاتی استان که زیر ساخت رونق اقتصادی نیز هستند، متصور شد.هادی بهادری در جلسه کاهش تصادفات آذربایجان غربی با بیان اینکه متاسفانه به جای ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز استان در بخش راهها هم اکنون جهت کاهش تصادفات و تلفات انسانی در محورهای برون شهری متوسل به اجرای طرح نقاط حادثه خیز شدهایم.
*تکمیل چرخه عقب افتادگی در راههای ارتباطی با عدم توجه به مشکلات
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اعلام اینکه با ادامه روند فعلی تخصیص اعتبارات اجرای طرحهای راهسازی چرخه عقب افتادگی استان در محورهای ارتباطی استان تکمیل میشود، عنوان کرد: آذربایجان غربی راه میخواهد تا به توسعه و پیشرفت دست یافته و زمینه توسعه را برای کشور فراهم کند.بهادری با انتقاد از مقایسه وضعیت محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی با استانهای مرکزی کشور، ادامه داد: آذربایجان غربی سالها بعد از جنگ تکمیلی هنوز درگیر جنگ بوده و هست، که این موضوع باعث ایجاد عقب ماندگیهای در بخشهای مختلف از جمله راهها شده که باید توجه ویژه به آنها شود.وی با اشاره به اینکه متأسفانه با وجود مرزی بودن و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی جنوب به مرز بازرگان و کریدور غرب و شرق، وضعیت راههای آذربایجان غربی خوب نیست، گفت: در بروز تصادفات رانندگی محدودیت جادهها، نقاط حادثه خیز و وضعیت کیفی نامطلوب نیز تاثیر گذار بوده ولی تبدیل پرترددترین محور استان به بزرگراه بعد از ۴۰ سال از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
*وجود ۱۱ محور پرحادثه در آذربایجان غربی
جانشین فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی نیز در جلسه کاهش تصادفات آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۱۱ محور حادثه خیز در مناطق مختلف استان، افزود: از این تعداد به ترتیب ۴ محور ارومیه – مهاباد، ارومیه- سلماس، میاندوآب- مهاباد و میاندوآب – بوکان شاهد وقوع بیشترین حوادث هستند.سرهنگ حسین عبدی با اعلام اینکه ۶۳ درصد تصادفات توسط خودروهای سواری و ۱۳ درصد توسط وانت بارها اتفاق افتاده، اظهار داشت: در محورهای برون شهری طی دو ماه گذشته ۹۴۵ تصادف به وقوع پیوسته که در این راستا در تصادفات فوتی با کاهش ۲۰ درصدی مواجه بودیم ولی در مجموع تصادفات جرحی و خسارتی و فوتی و … با افزایش ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.
وی با اعلام اینکه ارومیه، خوی، بوکان، سردشت، ماکو و مهاباد قبه ترتیب ۳۶، ۲۹، ۱۶ و ۷ درصد تعداد کل تصادفات را به خود اختصاص دادهاند، اعلام کرد: عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم عبور نیز بیشتر عامل تصادفات در محورهای استانی محسوب میشود.
*رفع نقاط حادثه خیز آذربایجان غربی ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم در این جلسه با اشاره به طولی و مرزی بودن استان، گفت: بر اساس آمارهای موجود با فعالیت مناسب مرزها شاهد افزایش تصادفات و تلفات در محورهای برون شهری هستیم که قاچاق کالا، سوخت و … از جمله عوامل افزایش وقوع تصادفات در استان محسوب میشود. خلیل محبت خواه با اعلام اینکه برای رفع هر نقطه حادثه خیز به طور میانگین ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اظهار داشت: تا کنون ۹۸ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده که در همه این نقاط علائم هشداردهنده نصب و هم اکنون در حال اجرای طرح ایمنی تعدادی از این نقاط هستیم.وی با اشاره به کمبود اعتبار لازم برای رفع نقاط حادثه خیز آذربایجان غربی، اعلام کرد: استان بیشترین طول راه روستایی به میزان ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر داشته و دارای ۴۱۰ کیلومتر راه مرزی بوده که بر اساس آمار تلفات عابر پیاده در مناطق مرزی استان بیشتر بوده و وانتها بارها نیز به دلیل نامناسب بودن برخی محورهای مرزی از جمله خوی- رازی آمار بالای تصادفات را دارند.وی با اشاره به عمر بالای اغلب محورهای ارتباطی آذربایجان غربی و تاکید بر لزوم تخصیص اعتبارات لازم برای بهسازی و نوسازی و ارتقای سطح کیفی این محورهای، ادامه داد: آشکار سازی نقاط حادثه خیز، اجرای عملیات زود بازده جوابگوی نیازهای استان نبوده و هنوز هم درجه راهها نسبت به موقعیت ویژه استان پایین است.
*لزوم تدوین نقشه ریسک تصادفات در آذربایجان غربی
معاون امور برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه خواستار تدوین نقشه ریسک تصادفات در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی شد و اعلام کرد: اگر با این نگاه و حساسیت ناکافی نسبت به موضوع اقدام شود، نمیتوان آینده مناسبی برای استان متصور بود.محمود سالمی خواستار شناسایی اولویتهای حوزه راهسازی استان شد و افزود: رویکردها بر اساس آمار و نیازها و تحلیلهای آماری مشخص شده تا با برنامه ریزی مبتنی بر واقعیتها بتوان برای معضلات موجود در بخش راههای آذربایجان غربی راهکارهای عملی و جدی ارائه داد. به هر روی تصادفات رانندگی سالانه بالغ بر تلفات زلزله ورزقان آذربایجان شرقی در آذربایجان غربی تلفات جانی و مالی بر جای گذاشته و این روند طی سالهای اخیر روند صعودی و نزولی یافته و هنوز راههای استان از کیفیت مطلوب با توجه به موقعیت ویژه استراتژیک خود برخوردار نیست.
نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۹ ق.ظ