مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان:

۳۰۹۰هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان آذربایجان‌غربی رفع تصرف شد

۳۰۹۰هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان آذربایجان‌غربی رفع تصرف شد

گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طی ۶ماهه گذشت دو هزار و ۸۳۲ فقره پرونده در زمینه رفع تصرف عرصه‌های ملی در استان تشکیل شده گفت: در این زمینه نیز سه هزار و ۹۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی رفع تصرف شده است.
به گزارش آراز آذربایجان، هادی قاسمی ،با بیان اینکه چرای دام بیش از دو برابر ظرفیت مراتع استان است، اظهار داشت: در استان بیش از هفت میلیون واحد دام وجود دارد که از مراتع ملی استفاده می‌کنند که این میزان ۲٫۲ برابر ظرفیت عرصه‌های طبیعی است.
وی با بیان اینکه ظرفیت مراتع و اراضی ملی در استان برای چرای دام، حدود ۳٫۲ میلیون واحد دامی است، افزود: اگر بحران چرای بی‌رویه دام که بیش از ظرفیت مراتع است مدیریت نشود، در سال‌های آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی عنوان کرد: یکی از طرح‌ها در این زمینه اخذ عوارض چرا است که سهم استان دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است و ۵۰ درصد این رقم شامل ۱٫۵ میلیارد تومان محقق شده است.
وی با بیان اینکه، طی ۶ ماهه گذشت دو هزار و ۸۳۲ فقره پرونده در زمینه رفع تصرف عرصه‌های ملی در استان تشکیل شده است، تصریح کرد: در این زمینه نیز سه هزار و ۹۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی رفع تصرف شده است.
قاسمی تصریح کرد: در زمینه خلع ید عرصه‌های ملی آذربایجان‌غربی در ۶ ماهه نخست امسال یک هزار و ۲۵۸ فقره پرونده تخلف تشکیل شده که از این تعداد پرونده دو هزار و ۴۶۲ هکتار عرصه ملی منابع طبیعی خلع ید شده است.
وی بیان کرد: ۱۰۰ درصد مراتع آذربایجان‌غربی شناسنامه‌دار و دامداران مجاز به استفاده از این مراتع نیز مشخص شده‌اند و یکی از برنامه‌های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اجرای طرح‌های مرتعداری تلفیقی با هدف ایجاد فشار کمتر به اراضی ملی است.
قاسمی گفت: آذربایجان‌‌غربی دو میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۰۱ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که این آمار بیانگر آن است که عرصه‌های طبیعی استان به دو میلیون و ۷۶۹ هزار هکتار می‌رسد.
وی تصریح کرد: آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های غنی در حوزه منابع طبیعی است و بیش از دو میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار معادل ۲۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع عرصه ملی در این استان وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی افزود: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری طبیعی، زنبورداری و سایر شغل‌های جایگزین نظیر زراعت چوب، احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی، از جمله اقدامات برای همراهی بهره‌برداران به منظور صیانت از مراتع استان است.
وی تصریح کرد: امسال نسبت به شناسایی ۱۶۷ هزار و ۷۳۰هکتار ذخیره گاه مرتعی اقدام شده که گام اساسی در راستای افزایش سرانه فضای سبز استان است و هم اکنون کمتر از میانگین کشوری قرار دارد.
قاسمی در خصوص رویشگاه‌های گیاهان داروئی در آذربایجان‌غربی بیان کرد: سهم استان در زمینه گیاهان دارویی دو هزار و ۵۰۰ هکتار است که امیدواریم به این امر مهم، دست پیدا کنیم.
وی به جنگل‌کاری مشارکتی با مشارکت مردمی در در راستای افزایش سرانه فضای سبز نیز اشاره کرد و گفت: سهم استان در خصوص جنگل‌کاری ۱۰۰ هزار هکتار بود که بیش از ۴۱۸ هکتار از این رقم تحقق یافته است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


6 × دو =