بازار طلای ارومیه هم بدلی از آب در آمد

بازار طلای ارومیه هم بدلی از آب در آمد

گروه اجتماعی:بازار طلای ارومیه رونق همیشگی خود را از دست داده است مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت طلا از یک طرف و از طرفی دیگر وجود تخلفاتی که به تایید برخی از نهادهای دولتی هم رسیده مزید بر علت این رکود شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، این روزها خبر وجود طلاهای تقلبی و کم عیار در بازار طلای استان به ویژه ارومیه تلاطم زیادی را در بین شهروندان به وجود آورده است، بازاری که تمام اقشار مردم در آن به نوعی داد و ستد می‌کنند و بسیاری گذشته از جنبه زینتی استفاده از این فلز، خرید و فروش آن را ابزاری برای افزایش اندوخته مالی و پس اندازی برای روزهای مبادای خود می‌دانند اما خبری که به تایید مدیر کل استاندارد استان هم رسیده باعث شده است تا مردم با شک اقدام به معامله طلا کنند و چه بسا بسیاری حتی نسبت به داشته های طلایی خود و اصل بودن آن و میزان عیارشان هم به شک افتاده‌اند، هرچند صنوف فعال در بازار طلای ارومیه این خبر را قبول ندارند اما مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان غربی با تایید وجود این مشکل از کشف ۷ کیلوگرم طلای نالخالص و غیر استاندارد از طلافروشی‌ها خبر داده و آن را زنگ خطری برای سرمایه مردم عنوان کرد. به گفته منصور جلایر با بیان اینکه در این طلاها بعد از ذوب شدن مواد ناخالصی بسیاری یافت و بعد از طی مراحل ذوب طلاها به مقدار زیادی از عیار آن‌ها کاسته شده که این به معنای از دست رفتن دسترنج مردم و حتی طلافروشان غافل است.
وی حساسیت بیشتر اتحادیه و طلافروشان را برای بررسی طلاهای مورد خرید و فروش در بازار به لحاظ داشتن استانداردهای لازم را خواستار شد و گفت: تمامی طلاها باید دارای کد شناسایی باشند تا امکان ردیابی واحد متخلف وجود داشته باشد. این مقام مسئول تصریح کرد: نسبت به این موضوع باید با حساسیت بیشتری اقدام شود چه کسی می‌خواهد پاسخگوی این ضرر رسیده به مردم باشد،‌ بسیاری از مردم شاید این موضوع را ندانند و تا مدت‌ها به خیال داشتن سرمایه ای آن را نگهداری کنند و در هنگام فروش متوجه شوند که چه کلاه گشادی بر سرشان رفته است، یا کسی مسئولیت آن را خواهد پذیرفت؟
در این میان طلافروشی‌های بازار ارومیه این موضوع را تکذیب می‌کنند و بروز هر نوع تخلف و تقلبی را در بازار غیر قابل انجام می‌دانند، رئیس اتحادیه زرگران ارومیه معتقد است هیچ طلایی بدون بررسی اتحادیه نمی‌تواند از طریق توزیع کننده عمده آن‌ها در بازار عرضه و سپس به صورت خرد عرضه شود اما به واقع چنین کنترلی در بازار وجود دارد؟ شاید بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه زرگران ارومیه عرضه کننده طلا در بازار ابتدا اجناس را به کنترل اتحادیه برساند ولی اگر قرار بر انجام خلافی باشد چنین کاری آن هم با اختیار انجام خواهد گرفت؟ بنا بر اظهارات برخی طلافروشان که خود تمایلی به فاش شدن نامشان به دلیل مشکلاتی که ممکن است برایشان وجود آید، امتناع کردند برخی طلافروشان خود اقدام به وارد کردن طلا از کشور ترکیه با عیار ۱۴ می‌کنند و در مقابل این طلا را به نام ۱۸ عیار به مردم می‌فروشند، این موضوعات باعث شده است تا آبروی صنف طلافروشان و زرگران از بین برود، مردم اطمینان کمتری به بازار می‌کنند و اگر به قصد زینت و یا انجام آداب عروسی نباشد کمتر به سراغ خرید طلا به عنوان پس انداز می‌روند و بیشتر ترجیح می‌دهند اندوخته آن‌ها کمتر و با سود بانکی افزوده شود تا این که یکباره آن را از دست بدهند.
سال‌هاست که مردم همواره از قیمت طلایی که در مناطق مختلف شهر به فروش می‌رسند گلایه دارند، یک نوع طلا، با وزن یکسان و نوع کار یکسان انجام شده بر روی آن در خیابان امام ارومیه با داخل بازار تفاوت فاحشی دارد اما در اغلب اوقات طلافروشان به بهانه های مختلف و اصطلاحاتی که برای مردم ناآشنا است سعی در موجه جلوه کردن کار خود می‌کنند اما در هنگام فروش دیگر از چنین بهانه‌هایی خبری نیست و در این میان تنها مردم است که تاوان تخلفات و غفلت مسئولان دولتی ناظر بر بازار طلا را پس می‌دهند. در خصوص مشکلی هم که مدیر کل استاندارد استان از آن پرده برداشت وضعیت بر همین منوال است مردم بر حسب اعتماد از طلافروشان طلا را با هدف زینت و یا صرفه اقتصادی خریداری می‌کنند اما با تخلفاتی که در خصوص درست نبودن عیار طلاها در حال انجام است آیا می‌توان به آینده این بازار امیدوار بود؟
برخی مسئولان وجود کد رهگیری بر روی طلاها را ابزاری مهم برای پیگیری تخلفات احتمالی می‌دانند در حالی که هم اکنون تنها ۲۸۰ واحد طلافروشی در ارومیه دارای پروانه هستند و بیش از نیمی از این میزان هم بدون پروانه به فعالیت می‌پردازند و چه بسا ممکن است تخلفی صورت پذیرد و یک شبه هم درب مغازه را بست و رفت آیا کسی جوابگوی خواهد بود؟ آیا در صورت بروز این مشکل کد رهگیری چاره ساز خواهد بود؟ آنچه مسلم است اینکه بازار طلای ارومیه رونق همیشگی خود را از دست داده است مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت طلا از یک طرف و از طرفی دیگر وجود تخلفاتی که به تایید برخی از نهادهای دولتی هم رسیده مزید بر علت این رکود شده است، به جای پرده روش مشکلات گذاشتن و بر گردن گرفتن حق‌الناس و خیانت به مردم، چاره اندیشی بهترین راهکار برای نشان دادن حسن نیت‌هاست، امید که تدبیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


× دو = 6