نماينده مردم مياندوآب درمجلس :

تنباکوهای حاوی شیشه در قهوه‌خانه‌ها عرضه می شود

تنباکوهای حاوی شیشه در قهوه‌خانه‌ها عرضه می شود

گروه خبر:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس میزان گفت: با توجه به مسئله عرضه تنباکوهای حاوی شیشه در قهوه خانه ها، دستگاه های متولی باید با اعمال نظارت بیشتر چنین محصولاتی را شناسایی و با قاطعیت با متخلفان برخورد کنند.
همایون هاشمی درباره اظهارات رییس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت مبنی بر اینکه ۸۰ درصد تنباکوهای معطر حاوی اسانس و حلال_های بسیار خطرناک از جمله بنزن است گفت: سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه های مرتبط باید نظارت بیشتری بر عرضه تنباکوهای معطر و میوه ای داشته باشند و با اعمال نظارت بیشتر واردکنندگان چنین محصولاتی را شناسایی و با قاطعیت با آنان برخورد کنند، زیرا در بازرسی ها دیده شده که در قهوه خانه ها تنباکوهای غیرمجاز حاوی آمفی فتامین با عناصر دیگر شیمیایی استفاده شده است.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، با هشدار نسبت به اینکه بیشترین مصرف کنندکان قلیان نوجوانان و جوانان هستند گسترش قلیان سراها را خطری جدی برای سلامت این قشر دانست و افزود: متاسفانه سن مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته و استفاده از دخانیات به ویژه قلیان برای نوجوانان و جوانان به فرهنگ، سرگرمی و تفریح تبدیل شده که این زنگ خطری جدی بوده و نیاز است با برنامه ریزی مناسب به سمت ممنوعیت عرضه قلیان در مراکز عمومی و جایگزینی مراکز تفریحی و فرهنگی با مراکز عرضه قلیان حرکت و همچنین با فرهنگ سازی مناسب نسبت به اصلاح فرهنگ خانواده ها اقدام کرد.
*عرضه قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه_های سنتی ممنوع است
وی ازعرضه قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی انتقاد کرد و ادامه داد: اگرچه طبق قانون عرضه قلیان در چنین مکان هایی به طور کلی ممنوع است اما به دلیل ضعف نظارت دستگاه های مسئول و اشتغال کاذب شاهد عرضه قلیان در این مراکز هستیم این در حالی است که برخی مسئولان علت افزایش تخلفات از ناحیه قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی را عدم بازدارندگی جرائم می دانند در حالی که حتی جرائم فعلی هم در مواردی اعمال نمی شود و در واقع چنین اظهاراتی عذر بدتر از گناه است.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تشدید جرائم کارایی لازم را در کاهش تخلفات قلیان سراها و سفره خانه های سنتی ندارد بلکه باید نظارت ها بر عملکرد مراکز بیشتر و با متخلفان به صورت قاطع تر برخورد کرد، گفت: دستگاه های ذی ربط باید به طور مداوم بر عملکرد این مراکز نظارت کنند و متخلفان را شناسایی و به دستگاه قضا تحویل دهند.
*اطلاع رسانی ها در مورد آسیب های دخانیات به ویژه قلیان بسیار ضعیف است
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس دهم با بیان اینکه اطلاع رسانی ها در مورد آسیب های دخانیات به ویژه قلیان بسیار ضعیف است، تصریح کرد: گردش اطلاعات در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار پایین است و برخی نسبت به عوارض ناشی از مصرف قلیان آگاهی کافی ندارند در حالی که اگر میزان اطلاعات مردم افزایش یابد کمتر به سمت استفاده از مصرف دخانیات روی می آورند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره چگونگی آگاهسازی عمومی درباره مضرات قلیان گفت: امروزه در جامعه از قلیان به عنوان یک ابزار تفریحی و سرگرمی استفاده می‌شود. این در حالی است که با بررسی اثرات مخرب قلیان باید این وسیله را ابزار آسیب‌رسان و مخرب دانست.
همایون هاشمی می‌افزاید: برای نجات جامعه و به‌ویژه قشر جوان از قلیان می‌توان با آگاهسازی عمومی و جلوگیری از تولید، واردات و توزیع این محصول آسیب‌زا وارد عمل شد. به گفته او تاکنون برای مهار آسیب‌های ناشی از استعمال قلیان با خرده‌فروش‌ها برخورد ‌شده، اما با وارد‌کنندگان انبوه هیچ ‌برخوردی نمی‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از خانه ملت به گفته هاشمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید با استراتژی شفاف وارد عمل شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه برای کاهش مضرات استعمال قلیان باید والدین را نسبت به مضررات آن آگاه کرد، می‌افزاید:‌ از یک سو رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی و از سوی دیگر با بررسی روند واردات تنباکوهای موجود، می‌توان استعمال قلیان را در جامعه کاهش داد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 56