راه آهن ارومیه مراغه همچنان چشم انتظاراعتبار

راه آهن ارومیه مراغه همچنان چشم انتظاراعتبار

سکینه اسمی
گروه گزارش:عملیات اجرایی راه آهن ارومیه مراغه از سال ۸۰ آغاز و بر خلاف وعده های مکرر مقامات کشوری، استانی و محلی با گذشت نزدیک ۱۵ سال هنوز به اتمام نرسیده و همچنان از کمبود اعتبار رنج می برد. طرح راه آهن مراغه ارومیه به طول ۱۸۵ کیلومتر در پنج قطعه بیش از ۱۵ سال است در حال اجراست و تاکنون با گذشت سالها از روند اجرای آن تنها ایستگاه میاندوآب و مهاباد آن به سرانجام رسیده اند.
در این راستا مقرر بود ایستگاه های نقده سال گذشته و ایستگاه ارومیه نیز سالجاری به مرحله بهره برداری برسند که کمبود اعتبار و حجم بالای مطالبات پیمانکاران موجب شده این وعده ها محقق نشود و روند کند این طرح همچنان ادامه داشته باشد.بهره مند بودن از راه آهن، آزادراه، بزرگراه در استانهایی نظیر آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی با توانمندی های بازرگانی بین المللی ضرورتی است که متاسفانه تاکنون چندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.
در حال حاضر اتمام این طرح یکی از دغدغه های اصلی و مطالبات مردم و مسئولان آذربایجان غربی همچنان از کمبود اعتبار رنج می برند اعتباراتی که به دلیل تزریق اندک در صورت تخصیص گاه به گاه نیز صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران می شود.
*۱۰۰کیلومتر از طرح راه آهن ارومیه – مراغه در دست ساخت است
سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص روند اجرای این طرح ملی به خبرنگار مهر گفت: راه آهن ارومیه به مراغه به طول ۱۸۵ کیلومتر در دست احداث است که از این میزان ۸۵ کیلومتر در سالهای گذشته اجرا و به بهره برداری رسیده و ۱۰۰ کیلومتر از آن هم اکنون در دست احداث است.
سلیمان قره باغی با بیان اینکه این طرح شامل هشت ایستگاه فرعی و اصلی در شهرستانهای میاندوآب، مهاباد، نقده، ملکلن و ارومیه است اظهارداشت: متوسط پیشرفت فیزیکی این ایستگاه ها تاکنون ۴۵ درصد است که بزرگترین ایستگاه این محور در ارومیه قرار دارد.وی با اشاره به روند عملیات اجرایی محور و ایستگاه راه آهن در ارومیه عنوان کرد: این محور با زیربنایی بالغ بر ۱۰ هزار و ۹۹۵ کیلومتر مربع در حال اجراست که ۳۶٫۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی پیشرفت ساختمام اصلی ایستگاه ارومیه هم اکنون ۷۰ درصد است.
قره باغی اعتبارات مصوب سال ۹۲ این طرح را ۸۰۰ میلیارد ریال و سال ۹۳ را ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبارات مصوب سال ۹۳ کمتر از ۲۰ درصد تخصیص داشت که بخشی از آن صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران شد.
*اتمام طرح ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی کل اعتبار طرح بر اساس موافقتنامه را سه هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: اعتبار هزینه شده طرح تاکنون چهار هزار و ۹۷۶ میلیارد ریال است که از این میزان یک هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال آن صرف هزینه های زیرسازی و مابقی جهت ریل گذاری هزینه شده است.
قره باغی با بیان اینکه محور راه آهن مراغه – ارومیه در محدوده استان آذربایجان غربی به طول ۱۳۵ کیلومتر است گفت: ۳۵ کیلومتر از این محور احداث و به بهره برداری رسیده است و ۱۰۰ کیلومتر از این محور در قالب پنج قرار داد به پیمانکاران ذیصلاح واگذار شده است.
وی متوسط پیشرفت فیزیکی محور واقع شده در آذربایجان غربی را ۷۰ درصد اعلام کرد و اظهارداشت: تاکنون کل اعتبار هزینه شده برای محور و ایستگاه ها بالغ بر ۲۰۷۰ میلیارد ریال است که اتمام آن نیز ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مجموع مطالبات پیمانکارات را ۱۷۵ هزار و ۴۷۶ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: در سفر آتی رئیس جمهوری به آذربایجان غربی امیدواریم بخشی از نیاز اعتباری طرح تامین شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = دو