استاندار آذربايجان غربي:

۷۰ درصد صادرات آذربایجان غربی به عراق است

۷۰ درصد صادرات آذربایجان غربی به عراق است

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد از صادرات استان آذربایجان غربی به مقصد کشور عراق صورت می‌گیرد.
قربانعلی سعادت در دیدار با استاندار اربیل عراق با بیان اینکه مسئولان دو کشور علاقه‌مند توسعه روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان هستند اظهار داشت: : ۷۰ درصد صادرات استان آذربایجان غربی به عراق، ۲۸ درصد به ترکیه و ۲ درصد به سایر کشورها بوده و این امر نشانگر مراودات تجاری و اقتصادی مناسب میان استان آذربایجان غربی و عراق است.
وی بر ارتقای سطح مناسبات میان دو استان تاکید کرد و گفت: از زمان‌های گذشته به لحاظ وجود ارتباط‌های صمیمی بین این دو استان همواره پشتیبان هم بودیم و در نظر داریم همچنان این روابط بیشتر و گسترده‌تر شود.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر روابط سیاسی و اقتصادی بین دو استان اربیل و آذربایجان غربی بسیار پیشرفت کرده است و این امر نشان از توجه و علاقه‌مندی مدیران و مسئولان دو کشور برای توسعه روابط دارد.سعادت با تاکید بر لزوم گسترش روابط اقتصادی عنوان کرد: ارتقای کیفیت محصولات صادراتی و افزایش راندمان، حجم و وزن صادرات به کشور اقلیم کردستان عراق از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار مسئولان استان قرار دارد و امیدواریم این روند روز به روز با شتاب بیشتر همراه باشد.
وی به وجود برخی مسائل و مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: رفع موانع موجود در مسیر توسعه روابط فیمابین از مهم‌ترین مسائل مورد توجه مسئولان دو کشور است و باید به صورت جدی پیگیری شود.
استاندار آذربایجان غربی همچنین به اقدامات و برنامه‌های پیش بینی شده در خصوص توسعه زیرساخت‌های گمرک تمرچین و مرز حاج عمران اشاره کرد و گفت: در نظر داریم از سال آینده اعتبارات عمرانی را در خصوص برخی طرح‌های اولویت دار شامل بهبود وضعیت گمرک تمرچین متمرکز کنیم.
*گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران اولویت اصلی اقلیم کردستان عراق است
استاندار اربیل عراق هم گفت: گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران به خصوص با استان آذربایجان غربی اولویت اصلی اقلیم کردستان عراق است. نوزاد هادی با بیان اینکه ما، ایران اسلامی و آذربایجان غربی را دوست و همسایه بسیار خوب خود می‌دانیم و برای پیشبرد روزافزون روابط دو جانبه تلاش می‌کنیم اظهار داشت: گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران اولویت اصلی اقلیم کردستان عراق است.وی به مرز حاج عمران و روند فعالیت آن اشاره کرد و گفت: روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف از جمله روابط بازرگانی و اقتصادی روز به روز گسترده‌تر و بهتر شده است و وجود برخی مشکلات طبیعی است که باید برای رفع این‌گونه مشکلات مسئولان هر دو طرف تلاش کنند.
استاندار اربیل ادامه داد: حکومت اقلیم کردستان برای حل مشکلات مرز حاج عمران و توسعه زیرساخت‌های آن ۶۰ میلیون دلار هزینه کرده و برای رونق دادن به این مرز در تمامی قسمت‌ها اقداماتی در حال انجام است.
نوزاد هادی در ادامه به فعالیت چندین شرکت سرمایه گذاری در خصوص احداث آزادراه اربیل به مرز حاج عمران اشاره کرد و گفت: با توجه به کوهستانی و صعب العبوربودن راه‌ها وقت و اعتبار زیادی برای اتمام این پروژه نیاز است.
وی افزود: در حال حاضر بین اربیل عراق و مرز حاج عمران ۱۷۵ کیلومتر فاصله است که با ساخت ۵ تونل جدید این فاصله به ۱۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.در این جلسه همچنین استاندار اربیل برای گسترش روابط بین این دو استان مرزی از استاندار آذربایجان غربی برای حضور در استان اربیل دعوت کرد.شیخ مهیمن بارزانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور آقای سعادت به عنوان استاندار آذربایجان غربی، حضور وی را باعث گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو استان عنوان کرد.استاندار اربیل در راس هیئتی از اقلیم کردستان عراق به آذربایجان غربی سفر کرده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 9