مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان:

۵۷میلیون مترمکعب آب از رودخانه گدار به دریاچه ارومیه هدایت می شود

۵۷میلیون مترمکعب آب از رودخانه گدار به دریاچه ارومیه  هدایت می شود

گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تاپایان سالجاری ۵۷ میلیون مترمکعب آب از رودخانه گدارچای به دریاچه ارومیه هدایت می‌شود. کیومرث دانشجو در خصوص رهاسازی آب از سدهای استان در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل هفت سد است و تاثیری که درجریان روان آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه داشته رقمی حدود ۱۰ درصد است که سالانه این میزان آب از طریق آزادسازی از سدهای استان تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: در این راستا با توجه به قرار گرفتن سد مخزنی حسنلو در خارج از بستر رودخانه گدارچای، رهاسازی از این سد از طریق عدم آبگیری مخزن سد حسنلو و هدایت آب توسط رودخانه گدارچای به سمت دریاچه انجام خواهد گرفت.
دانشجو عنوان کرد: در راستای اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه و بر اساس برنامه زمان بندی شرکت آب منطقه ای استان جهت رهاسازی حجم آب اختصاص یافته از سهمیه آبی استان به دریاچه ارومیه پیش‌بینی می‌شود از ابتدای هفته جاری تا پایان سال جاری حدود ۵۷ میلیون مترمکعب آب از رودخانه گدارچای به دریاچه ارومیه هدایت شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و به همین دلیل مردم محلی در زمان رهاسازی و پس از آن از آبگیری انهار سنتی منشعب از رودخانه گدار خودداری کنند.
*کشاورزی ۹۰ درصد مصارف بخش آب استان را به خود اختصاص داده است
دانشجواضافه کرد: سد مخزنی حسنلو در ۷۰ کیلومتری جنوب شرق ارومیه و در فاصله ۲۱ کیلومتری شهرستان نقده قرار داشته و از آب ذخیره این سد در جهت توسعه و بهبود ۱۶ هزار ۶۲۷ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه دشت نقده استفاده می‌شود.
وی در خصوص وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و دلایل بحرانی شدن آن گفت: متاسفانه در حال حاضر با وجود اقدامات فرهنگ سازی بیشترین میزان مصرف آب در استان در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد که این رقم چیزی حدود ۹۰ درصد کل مصارف بخش آب را شامل می‌شود.دانشجو اظهارداشت: در زمینه دلایل بوجود آمدن بحران دریاچه ارومیه سالهاست بحث و نظرات کارشناسی زیادی صورت گرفته است که تغییرات اقلیمی به همراه مصرف بی رویه منابع آبی مهم‌ترین عوامل بوجود آمدن این بحران هستند.
وی با بیان اینکه در دراز مدت و تا قبل از سال ۷۴ بطور میانگین سالانه حدود پنج میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شد و پس از سال ۷۴ با ادامه روند کاهشی این میزان به سه میلیارد متر مکعب تغییر یافت افزود: در این زمینه متاسفانه طی سالهای اخیر نیز مقدار ورودی آب به دریاچه به حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تاکید کرد: همچنین در این مدت تغییرات اقلیمی و کاهش چشمگیر میزان بارش‌ها از ۴۵۰ میلیمتر در سال به ۳۰۰ میلیمتر نیز موجب کاهش روان آب‌ها و به تبع آن افزایش برداشت از منابع آب سطحی و زیر زمینی به همراه کاهش میزان ورودی روان آب‌ها به دریاچه شد.
*۵۰هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن در حال احداث است
دانشجو در خصوص راهکارهای کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و نیز همکاری در هت طرح‌های توسعه ای بخش کشاورزی استان پاسخ داد: با هدف مدیریت منابع آبی استان و جلوگیری از هدررفت آب ۷۲ هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن و ۵۰ هزار هکتار شبکه نیمه مدرن در حال بهره برداری و ۵۰ هزار هکتار شبکه در حال ساخت است.
وی با اشاره به لزوم همکاری مردم و کشاورزان در زمینه همکاری با طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار هکتار نیز شبکه آبیاری در دست مطالعه از اقدامات این شرکت در جهت بالا بردن راندمان آبیاری و پایین آمدن میزان مصرف است اما بدون مشارکت مردم و کشاورزان نمی‌توان شاهد تسریع در روند اجرایی این طرح‌ها بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ارتقای فرهنگ مصرف و توجه به ارزش آب را یکی از راهکارهای اساسی در جهت حل مشکلات آبی استان دانست و افزود: ما در کشور کم آبی زندگی می‌کنیم و متوسط بارندگی کشور ما یک سوم متوسط جهانی است وبه همین دلیل نهادینه کردن فرهنگ مصرف از طریق کشت محصولات کم آب بر و استفاده از سیستم آبیاری نوین و مقابله با تخلفات تنها راه نجات کشور از بحران کم آبی موجود است.دانشجو درخصوص چاههای غیر مجاز و آمار تعداد این چاه‌ها گفت: استفاده بی رویه از منابع آبی از طریق زدن چاههای غیر مجاز به هر عنوان نه تنها منافع ملی را به خطر می‌اندازد بلکه خیانت به کشاورزانی است که چاه مجاز دارند و از آن طریق امرار معاش می‌کنند.
*چاه‌های غیرمجاز منافع ملی را به خطر می‌اندازد
وی با بیان اینکه آمارهای غیررسمی زیادی در خصوص تعداد چاه‌های غیرمجاز در حاشیه حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نیز استان اعلام شده است گفت: وجود شش دشت ممنوعه در سطح استان و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و حتی کم شدن روان آب‌ها به جهت وجود چاههای غیر مجاز حاشیه رودخانه‌ها دلیل بر استفاده بی رویه از منابع آبی استان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تاکید کرد: در این راستا استفاده از تسهیلات سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند گام اساسی در کاهش مصارف باشد چرا که توسعه به بهای تخریب صدها هکتار نادرست است.
دریاچه ارومیه، بزرگترین زیست کره آبی ایران که با عناوین تالاب بین‌المللی، پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست کره در جهان شناخته می شود که بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد و حوزه آبریز آن در چهار استان کردستان، زنجان و آذربایجان غربی و شرقی واقع شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر،هم اکنون بیش از ۹۵ درصد وسعت این دریاچه خشک شده است، به گفته کارشناسان خشک شدن این دریاچه بر روی زندگی روز مره ساکنان مناطق غربی کشور تاثیر مستقیم دارد و در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی بدون شک شاهد سونامی نمک، خشک شدن مناطق کشاورزی، شیوع بیماری های مختلف در این منطقه خواهیم بود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


5 + = نُه