مديرکل منابع طبيعي آذربايجان غربي:

۲ میلیون واحد دامی مازاد ظرفیت مراتع در استان وجود دارد

۲ میلیون واحد دامی مازاد ظرفیت مراتع  در استان وجود دارد

گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: دام مجاز برای چرا در مراتع استان سه میلیون واحد است اما بیش از دو میلیون واحد دامی مازاد ظرفیت مراتع در استان وجود دارد.
رحمان وهاب زاده در همایش ملی تغییرات اقلیم در ارومیه با بیان اینکه سطح مراتع استان بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هکتار و آمار ارائه شده از تعداد دام موجود در این مراتع از هفت تا ۹ میلیون متغیر است افزود: افزایش دما و از بین رفتن سفره های زیر زمینی از دلیل دلایل تخریب مراتع استان به شمار می رود.
وی با تاکید بر آموزش و فرهنگ سازی در خصوص صیانت از منابع خدادادی و مراتع گفت: از آموزش به موقع به بهره برداران غافل شده و فراموش کردیم تا به بهره برداران آموزش بدهیم که آنها حافظان اصلی مراتع هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان_غربی ادامه داد: آذربایجان غربی بیش از یکصد هزارهکتار جنگل طبیعی و دست کاشت دارد که جنگل های طبیعی استان اغلب در سردشت قرار دارد.
وهاب زاده افزود: طبق آمار فائو سالانه ۱۱ میلیون هکتار از جنگل های جهان تخریب می_شود که باعث برهم خوردن تعادل زندگی انسانی و محروم شدن آنها از این نعمت بزرگ می شود.
وی با بیان اینکه ایران ۱۲٫۵ میلیون هکتار عرصه جنگلی دارد که چیزی حدود ۷٫۶ درصد مساحت کل کشور است اظهارداشت: ایران دارای پوشش گیاهی زیر ۱۰ درصد است و در بین ۵۶ کشور جهان در رتبه ۴۵ قرار دارد.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه انسان مصرف کننده خوبی از طبیعت نبوده است، افزود: شرایط فعلی دریاچه ارومیه نتیجه بی توجهی و بی مدیریتی ما بوده است.
*تحول در کشاورزی وابسته به بهره گیری از یافته های تحقیقاتی است
معاون مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: اگر یک سوم یافته های تحقیقاتی در اختیار زارعان قرار گیرد، شاهد تحولی عظیم در کشاورزی استان خواهیم بود.
فرشید طلعت ادامه داد: با توجه به رشد اقتصادی و رشد جمعیت پیش بینی شده تولید غلات کشور تا سال ۲۰۲۰ بین صفر تا پنج درصد و تا سال ۲۰۵۰ بین ۲٫۵ تا ۱۰ و تا سال ۲۰۸۰ بین پنج تا ۳۰ درصد کاهش یابد.
وی افزود: تولیدات دیم آسیب پذیرترین تولیدات کشور در حوزه کشاورزی به دلیل وابستگی شدید به میزان توزیع فصلی بارندگی است.طلعت ادامه داد: استان های عمده دیم کاری تا سال ۲۰۳۹ میلادی به ویژه در غرب کشور بیشترین کاهش بارندگی و افزایش دما را خواهند داشت.وی گفت: تولید دامهای های کوچک نیز به شدت تحت تاثیر وضعیت مراتع بوده و در صورت کاهش درآمد و سختی معیشت، فشار بر منابع طبیعی و مراتع بیشتر می_شود که این امر در تسریع تخریب مراتع و منابع طبیعی بسیار مهمتر از تغییرات اقلیم در آینده خواهد بود.
سومین همایش ملی اقلیم و تغییرآن بر کشاورزی و محیط زیست به مدت یک روز در جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با حضور کارشناسان این بخش و علاقمندان به موضوع اقلیم و محیط زیست برگزار شد.
آذربایجان غربی دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی و ۲۳۵ هزار بهره بردار در این حوزه است.
همچنین خشکی دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان بزرگترین مشکل و مساله زیست محیطی در این استان محسوب می_شود که تاثیرات مهم آن بر زندگی مردم آذربایجان غربی غیر قابل انکار است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر،تغییرات اقلیمی و خشکسالی ها در سال_های اخیر تاثیر مهمی در خشکی دریاچه ارومیه و کاهش آب آن داشته است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲ ب.ظ

دیدگاه


3 − = دو