رئيس آموزشکده فني شهيد بهشتي اروميه:

فارغ‌التحصیلان فنی‌و حرفه‌ای بازار کار بهتری دارند

فارغ‌التحصیلان فنی‌و حرفه‌ای بازار کار بهتری دارند

گروه گفتگو:رئیس آموزشکده فنی شهید بهشتی ارومیه گفت: تحصیل در دانشگاه‌‌های فنی به دلیل تسلط داشتن جوانان به یک مهارت، آنها را سریع‌تر به بازار اشتغال وارد می‌کند.
به گزارش آرازآذربایجان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشورمان متولی اصلی آموزش عالی دولتی فنی‌ و حرفه‌ای به شمار می‌رود، به طوری که ضمن تاکید بر ضرورت حفظ و زنده نگه داشتن ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن رویکرد دولت‌ها رو به جلو گام برمی‌‌دارد.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشورمان از جمله آذربایجان غربی یک پیوند واقعی بین علم فرد و عمل او برقرار می‌کند، تا جایی که تبدیل علم به ثروت‌های مشروع را در دستور کار خود قرار داده است و با در نظر گرفتن خط‌مشی برنامه‌ریزی کرده و سپس اقدام می‌کند.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی برای تربیت متخصصان و تکنسین‌های ماهر، توانمند شایسته، فعال و مبتکر در رشته‌های مختلف اقدام می‌کند، تا ضمن برقراری ارتباط سازنده با واحدهای صنعتی موجود و شناخت‌ ظرفیت‌های استان در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان گام برمی‌دارد.
با توجه به اینکه در آذربایجان غربی ظرفیت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گوناگون اعم از صنعت، گردشگری تولید، خدمات و … وجود دارد، دانشگاه‌های فنی در سراسر استان به وسیله برقراری ارتباط سازنده با مسئولان نهادهای دولتی و خصوصی می‌توانند به بهترین شکل ایفای نقش کنند.
بنابراین خبرنگارما در ارتباط با اهداف، برنامه‌ها و اقدامات دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان مصاحبه‌ای را با رئیس آموزشکده فنی شهید بهشتی ارومیه احمدرضا حقیقی انجام داده است، که چکیده گفت‌وگوی مورد اشاره را در اینجا می‌خوانید:
* به سطح مهارت دانشجویان فنی استان اشاره فرمایید.
دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سراسر استان از جمله شهید بهشتی ارومیه به معنای واقعی کلمه با همت اساتید مجرب و با تحصیلات عالی مدارج علمی خود را طی می‌کنند، چرا که فارغ‌‌التحصیلان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی و نیروی کار کشور برای سال‌های پیش‌رو قلمداد می‌شوند.با توجه به جایگاه خطیر دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زیرمجموعه آنها در اشتغال‌زایی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف استان تلاش مسئولان دانشگاه‌، دانشکده‌ها و اساتید دانشگاهی بر این امر استوار شده است، که فارغ‌التحصیلان در عرصه ملی و بین‌‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.
* کدام رشته‌ها در آموزشکده فنی شهید بهشتی ارومیه تحصیل می‌شود؟
در این آموزشکده هم اکنون شش رشته کاردانی و یک رشته کارشناسی ناپیوسته توسط اساتید مجرب و صاحب علم به دانشجویان علاقه‌مند تدریس می‌شود، از طرف دیگر موضوع راه‌اندازی دو رشته کارشناسی در سازمان گسترش علوم به تصویب مسئولان رسیده است که این موضوع با پیگیری جدی از طرف استان صورت پذیرفت.
از سال تحصیلی آینده برای رشته‌های تحصیلی مورد اشاره دانشجو جذب خواهد شد، با توجه به اینکه رشته‌های تحصیلی فوق با در نظر گرفتن نیاز استان، قابلیت‌های موجود و علاقه‌مندی جوانان راه‌اندازی خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود مورد استقبال قرار گرفته سپس منشاء خیر و برکت برای استان باشد.
* به تعداد دانشجویان آموزشکده اشاره فرمایید.
اکنون حدود ۹۰۳ دانشجوی پسر در دو نوبت روزانه و شبانه مشغول تحصیل هستند، به طوری که جهت تقویت بنیه علمی دانشجویان امکانات مختلف اعم از آزمایشگاهی، کارگاهی و امثال آن برای جوانان جویای علم فراهم شده است، تا در رشته تحصیلی خود زمان فارغ‌التحصیل شدن متبحر باشند.از طرف دیگر آموزشکده فنی شهید بهشتی ارومیه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع مساحت دارد، به طوری که با همت مسئولان و مساعدت مدیریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همچنین مسئولان بلندپایه کشور و مقامات استانی درراستای توسعه و تجهیز این دانشگاه اهتمام لازم صورت می‌گیرد.
* کدام رشته‌ها در این آموزشکده راه‌اندازی شده است؟
رشته‌های مختلف از جمله گرافیک، نرم‌افزار کامپیوتر، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی تاسیسات و مکانیک خودرو در مقطع کاردانی را‌ه‌اندازی شده است، همچنین رشته صنایع شیمیایی در مقطع کارشناسی ناپیوسته تدریس می‌شود، که برای افزایش رشته‌ها و متنوع کردن آنها اقدام خواهد شد.
* برای توسعه آموزشکده فنی شهید بهشتی ارومیه چه اقداماتی شد؟
ایجاد و ساخت زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال و بسکتبال در محوطه آموزشکده، اخذ مجوز سه رشته کاردانی به کارشناسی صنایع شیمیایی، تأسیسات و صنایع غذایی، پذیرش دانشجوی کارشناسی صنایع شیمیایی از نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵-۹۴، بازدید و شرکت در نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی به مناسبت هفته مشاغل در خانه انصاری ارومیه از جمله اقدامات انجام گرفته است.
تست پروژه تحقیقاتی کاهش آلاینده‌های خروجی خودروهای بنزینی و دیزلی که توسط دانشجوی رشته تأسیسات حسین مؤمن قره‌باغ با راهنمایی یکی از اساتید برجسته دیگر اقدامات صورت گرفته در نیمه نخست امسال محسوب می‌شود.
* حمایت مسئولان استانی از آموزشکده به چه شکل است؟
ارتباط سازنده و همکاری مضاعف بین شهرداری ارومیه، اعضای شورای اسلامی شهر، مقام عالی استان و سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه فعالیت این دانشگاه شکل گرفته است، تا از این رهگذر به اهداف متعالی این مجموعه در چارچوب سیاست‌های نظام و دولت جامه عمل پوشانده شود.
از طرف دیگر در راستای توسعه و تجهیز هرچه بیشتر این مجموعه به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همچنین برای تامین فضای آموزشی مورد نیاز دیداری با مدیرکل برنامه‌ریزی استانداری آذربایجان غربی انجام گرفته است، تا طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی این مجموعه در جلسات سفر ریاست جمهوری به استان مطرح شود.
*کلام آخر …
برای اینکه تا اندازه‌ای مشکلات اقتصادی موجود همچنین نرخ بیکاری حاکم در جامعه و استان‌های مختلف سراسر کشورمان از جمله آذربایجان غربی را کاهش دهیم، باید برای نهادینه‌سازی فرهنگ مهارت‌اندوزی همچنین سوق دادن جوانان به سمت و سوی دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای گام برداشته شود.
رسانه‌های جمعی و فعالان فرهنگی در این زمینه رسالت خطیری بر دوش دارند، باید از طریق انعکاس و گزارش آموزش‌های موجود و ظرفیت‌های استانی جوانان اعم از دختران و پسران جامعه اسلامی به این سمت و سو هدایت کنند، تا بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال در آذربایجان غربی فراهم شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


+ یک = 7