۳۶ درصد مساکن روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم سازی شده است

۳۶ درصد مساکن روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم سازی شده است

آراز آذربایجان،مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی گفت: تاکنون ۹۱ هزار واحد از مساکن روستایی استان مقاوم سازی شده که این میزان ۳۶ درصد مساکن را تشکیل می‌دهد.
جعفر برزگر افزود: از ۲۵۸ هزار و ۴۵۴ واحد مسکونی روستایی بیش از ۱۰۹ هزار واحد نسبت به تشکیل پرونده برای مقاوم سازی اقدام کرده‌اند.
وی ادامه داد: از این میزان نیز ۱۰۰ هزار و ۵۲۵ واحد به بانک‌های عامل معرفی، و ۹۴ هزار واحد نیز عملیات مقاوم سازی مساکن را آغاز کرده‌اند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی اطهار کرد: سهمیه سالانه این استان در مقاوم سازی مساکن روستایی ۱۳ هزار واحد است که امکان و توانایی داریم این میزان را به ۲۰ هزار واحد در سال برسانیم.
برزگر با اشاره به اینکه تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن‌های روستایی در این استان به ۲ میلیارد ریال افزایش یافته و روستاییان می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند، گفت: پیش از این سقف تسهیلات پرداختی به مساکن روستایی یک میلیارد ریال بود که این رقم به دو برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به شرایط تسهیلات پرداختی اضافه کرد: تسهیلات مقاوم سازی مساکن روستایی با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله بصورت سفته زنجیره ای سه نفره پرداخت می‌شود.
برزگر یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده باید تا سال ۱۴۱۰ تمام واحدهای روستایی مقاوم سازی شود.
در مجموع ۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۱۶۸ روستا از آنها بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها تهیه شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تأمین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.
پایه چنین طرح‌هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ هجری شمسی و تحت عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد، تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در طرح‌های مذکور است.
این استان مرزی دارای سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۴.۶ درصد از آن در مناطق روستایی و ۶۵.۴ درصد در مناطق شهری سکونت دارند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


8 − = هفت