یک‌هزار و ۳۸ کلاس درس ارمغان دولت سیزدهم به دانش‌آموزان آذربایجان‌غربی

یک‌هزار و ۳۸ کلاس درس ارمغان دولت سیزدهم به دانش‌آموزان آذربایجان‌غربی

آرازآذربایجان،یک‌هزار و ۳۸ کلاس درس از آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون در آذربایجان‌غربی احداث شده که گامی مهم در توسعه عدالت و نصیب آموزشی برابر در این استان به شمار می رود.
۱۹۳ مدرسه در آذربایجان غربی با بیش از یک هزار کلاس و ۱۴۸ هزار متر مربع زیربنا با ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده است که بیانگر اهتمام دولتمردان برای برقراری عدالت آموزشی در سراسر کشور به ویژه مناطق محروم و مرزی است.
براساس اخبار و اطلاعات منتشر شده کسب رتبه سوم در سال ۱۴۰۱ در زمینه تخصیص اعتبارات در این حوزه که اقدامی بی نظیر در طول عمر مدرسه سازی و نوسازی مدارس در آذربایجان غربی است، حاصل همت بلند استاندار آذربایجان غربی و نگاه ویژه رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بود که موجب شد تا به صورت چشمگیری به فضای آموزشی استان افزوده شود.
تخصیص و جذب ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و اعتبارات استانی، بیشترین رقمی بود که تاکنون در این مسیر هزینه و موجب تحولی مطلوب در بخش توسعه و تجهیز مدارس شده است.
محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در این باره آمار دیگری را هم ارائه می دهد که امیدواری ها را برای بهبود وضعیت آموزشی استان دوچندان می کند؛ طبق گفته معتمدیان ۲۹۴ مدرسه با یک‌هزار و ۸۳۹ کلاس درس برای مناطق مختلف به ویژه محروم در استان طی سفرهای استانی و شنبه های محرومیت زدایی مصوب شده که این اتفاق نیز جهش مطلوبی در این حوزه خواهد بود.
با تحقق کامل این مصوبات امید می رود که آذربایجان غربی از رتبه ۲۸ کشوری از نظر میزان فضای آموزشی به جمع ۱۰ استان اول کشور در سه سال آینده برسد.
البته در این میان نباید نیاز به پنج هزار کلاس درس در آذربایجان غربی را فراموش کرد؛ البته نباید این عقب افتادگی را به حساب دولت سیزدهم نوشت چرا که این عقب ماندگی حاصل انباشت مشکلات در طول چندین دهه گذشته است که بنا به علل مختلف از جمله مرزی بودن و طویل بودن استان از نظر جغرافیایی و سایر مسایل رقم خورده است.
طبق آمار و اطلاعاتی که مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان از ۲۹۴ مدرسه که استاندار آذربایجان غربی برای مناطق محروم استان مصوب کرده، ۶۹ مدرسه با ۴۶۰ کلاس درس تحویل دستگاه بهره بردار شده است و بقیه مدارس نیز در حال اجرا و پیمان سپاری بوده و تامین اعتبار و فعال سازی شده اند و اگر به بهره برداری برسند، در این بخش اتفاقات خوبی رخ می دهد.
جالب است که مرکز استان، شهر ارومیه به همراه پیرانشهر از نظر فضای آموزشی در رتبه آخر جدول استانی از نظر میزان فضا قرار دارند که در شهر ارومیه طبق دستور استاندار آذربایجان غربی برای تامین فضای آموزشی مورد نیاز ۲۸ مدرسه با ۲۱۹ کلاس مصوب شده بود که ۶ مدرسه با ۵۰ کلاس احداث و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.
در آغاز به کار دولت سیزدهم سرانه استانی فضای آموزشی در آذربایحان غربی ۴.۰۵ مترمربع بود که با تحویل صدها کلاس درس در این مدت سرانه فضای آموزشی در استان به بیش از ۴.۲۵ متر مربع ارتقا یافته‌ است.
برای نمونه در هفته دولت امسال با تخصیص‌های مطلوب ۳۵ هزار متر مربع فضا ایجاد و در اختیار نهاد آموزش و پرورش استان قرار داده شد که یک اتفاق بی‌نظیر در طول چند دهه گذشته به شمار می رود.
در دهه فجر امسال نیز که همزمان با سراسر کشور افتتاح مدارس در این استان نیز محقق شد، ۱۹۰ کلاس با ۵۰ مدرسه به بهره برداری رسید تا بار دیگر فرزندان این خطه از میهن اسلامی در سایه برقراری عدالت آموزشی در کلاسهایی بهتر و فضای وسیع تر به یادگیری علم و دانش همت داشته باشند.
طبق اظهارات مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غری میزان فضای مورد بهره برداری در استان ۲۶ هزار مترمربع زیربنا بود که برای احداث آنها سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.
آنچه که از سرعت رو به رشد افتتاح مدارس می توان برداشت کرد این است که اعتبارات امسال بیشتر به سمت طرح هایی با پیشرفت بالا بوده تا به سرعت به بهره برداری برسند و کودکان این خطه از لذت تحصیل در مدارسی استاندارد برخوردار شوند.
ناگفته نماند که در پاییز سرد امسال، ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار برای بهینه سازی سیستم گرمایشی مدارس آذربایجان غربی تخصیص یافت که در قالب طرح شهید علی عرب با همکاری گروه‌های جهادی ابلاغ شد و براساس اطلاعات موجود این طرح در دست اجراست.
البته هم اکنون هیچ مدرسه ای در استان، سیستم غیر استانداردگرمایشی ندارد و از مجموع پنج هزار مدرسه در آذربایجان غربی بیش از سه هزار واحد آموزشی به شبکه گاز سراسری متصل هستند.
آذربایجان غربی دارای پنج هزار و ۲۰۰ مدرسه و نیازمند پنج هزار کلاس درس جدید برای جبران کمبود سرانه آموزشی است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = سی شش