بازدید از پایگاه ملی حسنلوی نقده ۷۴ درصد افزایش یافت

بازدید از پایگاه ملی حسنلوی نقده ۷۴ درصد افزایش یافت

آرازآذربایجان- مدیر پایگاه ملی حسنلو گفت: چهار هزار و ۵۰۰ نفر از ابتدای سال جاری از این پایگاه ملی بازدید کرده اند که رشد ۷۴ درصدی را نشان می دهد.
حسن شیری افزود: حدود ۱۰۰ نفر از این بازدیدکنندگان، گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی بوده اند.
وی اضافه کرد: برگزاری آیین های ویژه ای نظیر نوروزگاه، معرفی در رسانه ها، توزیع بروشورهای متنوع و رایگان در محل، مستقر بودن راهنمایان گردشگری، نصب تابلوها و بیلبوردهای معرفی اثر در جاده های اصلی منتهی به این پایگاه، مهمترین دلایل جذب و افزایش گردشگر به شمار می رود.
وی ادامه داد: این مجموعه تاریخی از سال ۱۳۸۲ برای انجام مطالعات علمی و فنی به پایگاه ملی تبدیل شده است و در حال حاضر در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد.
مدیر پایگاه ملی حسنلو با تاکید بر اینکه گردشگران از ساعت ۸ تا ۱۷ می توانند از این اثر باستانی بازدید کنند، بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ نیز موزه ای در کنار این مجموعه تاریخی راه اندازی و ۱۲۵ اثر کشف شده از تپه حسنلو در آن به نمایش گذاشته شده است.
شیری گفت: عملیات مرمت و ساماندهی موزه مجموعه تاریخی حسنلو در نقده که از اوایل خرداد سال جاری با ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شده بود، به پایان رسید.
وی بیان کرد: نماچینی با آجر پلاک (دوغابی) قرمز رنگ، بند کشی توپر ۱۶۰ مترمربع از نمای آجری، رنگ آمیزی سقف شیروانی و درب ورودی از اهم اقدامات سال جاری در این مجموعه باستانی بوده است.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات سال جاری در موزه این پایگاه ملی می توان به ساخت درب شیشه برای ایجاد فیلتر ورودی داخل موزه، ساخت کتیبه موزه از کاشی هفت رنگ سنتی و ایجاد مخزن در موزه اشاره کرد .
به گزارش ایرنا منطقه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله یکی از مهمترین سایت های باستانی ایران با شهرت جهانی است.
جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
این اثر در سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد و جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
تپه حسنلو بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، بزرگترین شهر و دژ در عصر آهن در منطقه خاورمیانه به شمار می رفت که قدمت آن به ۶ هزار سال پیش می رسد و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک برای ثبت در آثار جهانی به سازمان یونسکو معرفی شود.
بر اساس داده های باستان شناسی، این تپه در ۱۰ دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می آید مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = یک