گمرک خوی نیازمند توجه جدی مسئولان

گمرک خوی نیازمند توجه جدی مسئولان

گروه اقتصادی: شهر مرزی خوی یکی از چندین شهر مرزی آذربایجان غربی است که همچنان چشم انتظار توجه مسئولان است.
گمرکات و بازارچه‎های مرزی به عنوان یکی از اهرم‌های مهم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار مطرح است.
همگی واقف هستیم که اهمیت شهرهای مرزی در پویایی اقتصاد کشور موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد و در این میان شهرستان خوی به دلیل هم مرزی با ترکیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
با نگاهی اجمالی به گمرک خوی به خوبی می‌توان غفلت مسئولان از این گمرک را شاهد بود به طوری که این گمرک از نظر شاخص‌های عمده در انزوا به سر می‌برد.کمبود امکانات، فضای محدود، عدم وجود پایانه مسافربری و مهیا نبودن سایر زیرساخت‌های گمرکی در این مرز سبب شده تا خوی در بحث مبادلات گمرکی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کند.
*کمبود امکانات در مرز رازی را می‌پذیریم
فرماندار خوی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوی اظهار داشت: مرز رازی با توجه به نزدیک بودن به کشور ترکیه و اروپا نسبت به سایر مرزهای موجود در استان از ظرفیت بالقوه اقتصادی برخوردار است.
وی افزود: کمبود امکانات، فضای محدود و نواقص موجود در مرز رازی را می‌پذیریم و برای حل مشکلات به صورت شبانه‌روزی آمادگی برطرف کردن موانع را داریم.حسین سیوانی اصل، با بیان اینکه ترافیک خودروها در این مرز وجود ندارد، ادامه داد: اگر هم برخی مواقع ترافیکی در این مرز وجود داشته این ترافیک ناشی از به روز نبودن سیستم‌های طرف ترک است چرا که طرف ترک در برخی مواقع مشکلات اینترنتی در این گمرک دارد.
وی تصریح کرد: طرح توسعه مرز رازی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به زودی اجرا می‌شود.
*شبانه‌روزی نبودن مرز رازی به علت کمبود زیرساخت‌ها
فرماندار خوی افزود: در حال حاضر امکان ۲۴ ساعته کردن مرز رازی به علت کمبود زیرساخت‌های لازم گمرکی غیر ممکن است و در صورت توسعه کامل مرز زمینه فعالیت آن به ۲۴ ساعت فراهم می‌شود.
وی گفت: ترانزیت از مرز رازی به دلیل مهیا نبودن امکانات ترانزیت کالا از این مرز امکان‌پذیر نیست و فقط تردد خودروهای سواری مقدور است.
*هیچ گونه ترافیکی در مرز رازی وجود ندارد
معاون گمرک رازی نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در خوی اظهار کرد: بنا به شایعات ایجاد شده، هیچ گونه ترافیکی در مرز رازی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه منکر برخی نواقصات در این گمرک نیستیم، افزود: امکان وجود چنین نواقصی در تمام گمرکات وجود دارد و مختص این گمرک نیست.سیف‌الله راثی با تکذیب هر نوع ترافیک در این گمرک و انتظار سه روزه خودروها در این گمرک، گفت: بعضی مواقع در زمان بررسی باک‌های خودروهای عبوری از مرز و اعمال قانون آن‌ها شاهد ترافیک نسبی در مرز رازی هستیم.با تمام موضوعات مطرح شده توجه به گمرک خوی و ایجاد زیرساخت‌ها استمداد مسئولان ذی‌ربط را می‌طلبد تا با ایجاد حداقل امکانات در این گمرک زمینه‌ای برای تسهیل عبور و مرور کالا و بار را فراهم سازند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰۵ ب.ظ

دیدگاه


یک + 5 =