کمبود و قدمت بالای خانه های بهداشت دراستان

کمبود و قدمت بالای خانه های بهداشت دراستان

گروه اجتماعی:کمبود و فرسودگی بسیاری از این خانه های بهداشت روستایی در استان و ارائه خدمات محدود در این مراکز، نیاز به یک بازنگری اساسی دارد.
خانه های بهداشت روستایی به عنوان اولین مرجع بهداشت و درمان روستاییان به حساب می آید که آنها می توانند برای رفع مشکلات درمانی خود، ساده ترین سطح خدمات درمان و پیشگیری را دریافت کنند.
خانه هایی که قدمت تاسیس آنها به حدود ۳۰ سال قبل برمی گردد و امروزه فرسودگی بسیاری از این خانه های بهداشت روستایی و ارائه خدمات محدود در این مراکز، نیاز به یک بازنگری اساسی دارد.چرا که اگر یک نگاه اجمالی به مشکلات ریز و درشت این خانه ها داشته باشید می توانید همین خبر چند هفته قبل را بخوانید که در آن، یک معلم فداکار لرستانی برای رساندن دانش آموز بیمارش به مراکز درمانی، اسیر چنگال بی رحم سیل می شود و متاسفانه معلم و دانش آموز در حوالی یک منطقه محروم که امکانات درمانی مناسب وجود نداشت، فوت می کنند.حال بماند برخی از خدماتی که در این خانه ها باید ارائه شود، یا اصلاارائه نمی شوند یا این که به صورت ناقص در اختیار روستاییان قرار می گیرند.که در همین زمینه عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از کمبود شدید خانه های بهداشت در روستاهای کشور خبر داد و گفت: میزان خانه های بهداشت باید با توجه به افزایش جمعیت کشور افزایش پیدا کند.
رسول خضری افزود: در سطح کشور ۶۵ هزار روستا داریم که بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ خانه بهداشت برای این روستاها داریم که این یک معضل جدی برای شبکه بهداشت و درمان کشور است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ما نیاز به گسترش خانه های بهداشت و به دنبال آن بهورز که خط مقدم شبکه بهداشت و درمان کشور هستند، داریم و معتقدیم که میزان خانه های بهداشت باید با توجه به افزایش جمعیت کشور افزایش پیدا کند.
به گفته وی یکی دیگر از مشکلاتی که هم اکنون وزارت بهداشت با آن روبروست بافت فرسوده و کهنه خانه های بهداشت در روستاهاست که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه برخی خانه های بهداشت روستایی قدمتی ۳۰ ساله دارند و نیاز به بازسازی و حتی مقاوم سازی دارند.خضری معتقد است: خط مقدم حوزه سلامت از روستاها شروع می شود و پس از آن حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: توجه به خانه های بهداشت در مرحله دوم طرح تحول سلامت مد نظر قرار گرفته که باید هفت تا ۱۰ درصد از اعتبارات به سمت بهداشت و توجه به شبکه بهداشت روستا تخصیص یابد اما ما با انتظاری که از طرح تحول سلامت داریم این مبلغ باید بین ۴۰ تا ۴۷ درصد برسد.
*خانه های بهداشتی روستایی نیازمند تخریب و بازسازی
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت نیز با تاکید بر رسیدگی به وضعیت خانه های بهداشت روستاهایی که از قدمت ۵۰ ساله برخوردار هستند افزود: کارکنان و بیماران مراجعه کننده در آن مراکز از امنیت جانی برخوردار نیستند.
علیپور انگیزه کم خدمت پزشکان در مراکز بهداشتی درمانی روستایی را به سبب نبود امنیت جانی در این اماکن می داند و معتقد است: کمبود امکانات سبب شده حتی در جذب پزشکان عمومی به مناطق محروم نیز با مشکل مواجه باشیم.
به گفته وی بی توجهی در چنین مواردی سبب می شود تا مردم روستاها به شهرها مهاجرت کنند که در این صورت با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه می شویم چرا که روستائیان نقش موثری در بهبودی وضعیت اقتصادی کشور دارند و ما نیازمند خدمات ارزنده این قشر از جامعه هستیم.
اما این اعتراض‌ها از کمبود و وضعیت نابه‌سامان خانه‌های بهداشت استان به اینجا ختم شد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات درمانی آذربایجان غربی با اظهار به کمبود ۱۷۹ مرکز بهداشتی در استان گفت: در سالجاری با توجه به کمبود مراکز بهداشتی در شهرها و روستاهای استان ساخت ??? مرکز بهداشتی در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.به گفته آقازاده تعداد خانه های بهداشت موجود در سطح استان ??? مورد است و ??? مرکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری و ?? پایگاه بهداشتی و ?? واحد آزمایشگاهی به ارائه خدمات می پردازند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 63