کمبود منابع گروه‌های خاص در کتابخانه مرکزی ارومیه

کمبود منابع گروه‌های خاص در کتابخانه مرکزی ارومیه

گروه فرهنگی: _ بیش از ۱۳ هزار نفر در کتابخانه مرکزی ارومیه عضو هستند و گروه‌های خاص نیز از خدمات این کتابخانه استفاده کرده ولی همچنان از لحاظ منابع کمبود دارند.
کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و پیشرفت انسانی به شمار می‌رود. این زبان گویای تمدن بشری با بازگو کردن راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های مختلف، نقش بی‌بدیلی را در ارتقای توسعه فرهنگی هر کشوری می‌تواند ایفا کند.
کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک مرجع فرهنگی است که با قرار دادن افکار، عقاید و حاصل اندیشه های خلاق در کنار یکدیگر وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد جامعه پدید می آورد که می تواند کارکردهای مختلفی از جمله آموزشی، اطلاع رسانی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد که در این بین نقش و کارکرد اجتماعی آن پر رنگ تر است و در کنار کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه مرکزی هر استان با امکانات بیشتر و تخصصی‌تر در این حوزه فعالیت می‌کند.
کتابخانه‌ها به خاطر در دسترس داشتن منابع اطلاعاتی و فضای پژوهشی بهترین امکان را برای ایجاد حس مشارکت و رعایت حریم و حقوق دیگران فراهم می‌آورند و از طریق مطالعه و شرکت در فعالیتهای جمعی که در فضای رایگان کتابخانه‌های عمومی ساماندهی می‌شود زمینه‌های ایجاد همدلی و اعتماد میان خود و افراد جامعه را فراهم می‌آورد.
پروژه کتابخانه مرکزی ارومیه به‌عنوان بزرگترین کتابخانه استان آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۸۲ آغاز و در دوران زعامت رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) با زیربنای ۸۵۰۰ مترمربع در تاریخ یازدهم خردادماه سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. کتابخانه مرکزی ارومیه دارای بخش‌های مخزن کتاب، مرجع، سالن‌های مطالعه عمومی و خصوصی، بخش کودک، نوجوانان، نابینایان و کم بینایان، ناشنوایان و نشریات با امکانات و تجهیزات به‌روز است.
اکبر موسوی، مسئول کتابخانه مرکزی ارومیه، گفت: کتابخانه مرکزی هر استان نماد هویت فرهنگی آن است و نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی اجتماعی و پویایی فرهنگی دارد و کتابخانه مرکزی ارومیه از بزرگترین و غنی‌ترین مراکز اشاعه اطلاعات در استان آذربایجان‌غربی است که این کتابخانه در چهار طبقه پذیرای مردم فرهنگ دوست و اصحاب علم و فرهنگ استان است.
این مسئول بیان کرد: کتابخانه مرکزی ارومیه دارای ۲۰۰ هزار کتاب در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، داستان، رمان، کودکان و نوجوانان، هنر و غیره است و تا به امروز بیش از ۱۳ هزار نفر عضو این کتابخانه هستند که از خدمات آن استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه در ۹ ماه سال‌جاری بیش از ۴۵۰ برنامه فرهنگی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار شده، افزود: نشست‌های مطالعاتی، برنامه‌های ویژه کوکان و نوجوانان، برنامه‌های مختلف در مناسبت‌های ملی و مذهبی، رونمایی از کتاب و برپایی نمایشگاه‌های مختلف با حضور فعال اعضا از جمله این فعالیت‌ها است.
موسوی گفت: همچنین امسال در ادامه پروژه بازطراحی کتابخانه مرکزی استان، فضای داخلی کتابخانه با استفاده از استانداردهای نوین و بروزترین تجهیزات از جمله سالن‌های مطالعه، کمد اختصاصی برای نگهداری وسایل اعضا، بخش نشریات، میز پیشخوان عضویت و ایجاد سالن‌های مطالعه ویژه، با هدف خدمات و فعالیت‌های نوین کتابخانه‌ای با اعتبار نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال آماده ارائه خدمت به عموم مردم شد.
وی افزود: پس از انجام تغییرات عمرانی برای بهینه سازی فضا جهت ارائه خدمات جدید کتابخانه‌ای، تجهیز سالن‌های مطالعه عمومی و سالن‌های مطالعه وی آی پی، سالن مطالعه گروهی، بر اساس استانداردهای موجود، دسترس پذیر کردن میز خدمت و ثبت نام، ایجاد محیط مناسب برای مطالعه نشریات و مجلات با هزینه‌کرد اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال انجام شد.
موسوی تصریح کرد: سالن‌های مطالعه عمومی آقایان و بانوان در کتابخانه مرکزی در فضایی با زیربنای بیش از ۶۰۰ مترمربع با ۳۰۰ میز و صندلی متناسب با امکانات جانبی تجهیز شده است و سالن‌های مطالعه vip ویژه آقایان و بانوان با ۴۰ میز و صندلی استاندارد و با امکانات دسترسی اتصال به اینترنت Wi-Fi، کمد اختصاصی و در فضایی به مساحت ۴۵۰ مترمربع خدمات ویژه‌ای به مراجعان ارائه می‌دهد.
مسئول کتابخانه مرکزی ارومیه افزود: در راستای توجه به کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه مرکزی، ایجاد بخش جدید اتاق علم و خلاقیت (ویژه نوجوانان)، طراحی داخلی بخش کودک و ایجاد بخش مبتنی بر وب جزو برنامه‌های آتی اداره کل است.
وی ادامه داد: همچنین در این کتابخانه به گروه‌های خاص از جمله ناشنوایان، نابینایان، سالمندان و افراد سالمند کتابخانه، و کودکان استثنایی خدماتی در خور توجه هر گروه ارائه می‌شود.
وجود هزار جلد کتاب در قسمت ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه
موسوی با بیان اینکه در حوزه ناشنوایان بیش از هزار جلد کتاب ساده‌سازی شده و معمولی وجود دارد، گفت: قصه‌گویی به زبان اشاره، کارگاه‌های آموزشی برای کسب و کار خانگی، کلاس‌های آموزشی جمله سازی، نقاشی، برپایی نمایشگاه توانمندی در هفته ناشنوایان، آموزش زبان اشاره و برگزاری کلاس‌های کمک درسی را از جمله فعالیت‌های قسمت ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه است.
مسئول کتابخانه مرکزی ارومیه همچنین برگزاری تئاتر به زبان اشاره که اولین بار در کشور اجرا شد و در جشنواره معلولین نیز مقام آورد را از دیگر فعالیت‌های قسمت ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه عنوان کرد.وی گفت: در قسمت ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه ۱۰۴ نفر عضو هستند که در تمام برنامه‌ها حضور فعال دارند.
وجود ۵۰۰ جلد کتاب بریل در قسمت نابینایان کتابخانه مرکزی ارومیه
وی در ادامه گفت: همچنین در قسمت نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه مرکزی ارومیه ۵۰۰ جلد کتاب بریل و ۱۵ هزارو ۵۰۰ جلد کتاب صوتی موجود بوده و در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.
موسوی افزود: قصه‌گویی، کتابخوانی، کلاس آموزشی بریل آموزی، جمع‌خوانی کتاب و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی را از جمله برنامه‌های قسمت نابینایان کتابخانه مرگزی ارومیه عنوان کرد.
وی بیان کرد: در قسمت نابینایان نیز حدوداً ۳۶۰ نفر عضو بوده که از خدمات این کتابخانه استفاده می‌کنند و همچنین در این قسمت پرینت بریل رایگان برای افرادی که دانشجو هستند نیز داریم.
مسئول کتابخانه مرکزی ارومیه ادامه داد: همچنین در کتابخانه مرکزی ارومیه برنامه‌ایی برای سالمندان داریم که یا این گروه در کتابخانه حاضر می‌شوند و برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کنیم یا هم گروه کتابخانه مرکزی به سرای سالمندان رفته و برای این گروه برنامه‌های مختلف در حوزه کتاب و کتابخوانی اجرا می‌کنیم.
موسوی گفت: همچنین در حوزه کودکان استثنایی نیز به مدارس این کودکان رفته و ضمن برگزاری برنامه‌های مختلف، کتاب امانت داده می‌شود، بدین صورت که تعدادی کتاب به مدیر مدرسه می‌دهیم تا بین کودکان امانت داده شود.
مسئول کتابخانه مرکزی ارومیه با اشاره به اینکه عضویت گروه‌های خاص در این کتابخانه رایگان بوده، گفت: ولی متاسفانه از قسمت منابع در گروه‌های خاص با مشکل مواجه هستیم و نیاز است که آموزش و پرورش، نهضت سواد آموزی و نهاد کتابخانه‌ها با هم تعامل بیشتر داشته باشند.
مسئول کتابخانه مرکزی ارومیه افزود: متولیان امر کتاب و کتابخوانی تمامی شرایط مطلوب را از جهت فضای کتابخانه‌ای، منابع اطلاعاتی و … برای اقشار مختلف کتابخوان فراهم کنند تا مردم از گروههای مختلف برای پر کردن اوقات فراغت خود و کسب علم و دانش و حصول آگاهی به کتابخانه‌ها رو آورده و با خواندن و مطالعه منابع مورد نظر خود به آگاهی مورد نظر خود دست یابند ودر این صورت می‌توانیم جامعه‌ای آگاه و داشته و روزبروز پیشرفت کنیم.
وی گفت: دارا بودن سالن‌های مطالعه بانوان و آقایان، امانت و ثبت نام، بخش نشریات، بخش نابینایان و کم بینایان، بخش ناشنوایان و کم شنوایان، بوفه، بخش مرجع، بخش نسخ خطی، بخش کودک، اتاق مطالعه گروهی و انفرادی و… به نشانی خیابان ارشاد روبروی بیمارستان امام خمینی (ره)، در خدمت عموم مردم است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایبنا، در صورتی که اعتبارات بیشتر در اختیار کتابخانه‌های مرکزی قرار گیرد خدمات بیشتر و با کیفیت بهتر انجام خواهد گرفت و نیازمند توجه است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 4