رييس سازمان جهاد کشاورزي استان:

کشاورزی آذربایجان‌غربی ناگزیر در اجرای آبیاری تحت فشار است

کشاورزی آذربایجان‌غربی ناگزیر در اجرای آبیاری  تحت فشار است

گروه خبر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توسعه سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار با توجه به وضعیت آب های سطحی و زیرزمینی و روند خشک شدن دریاچه ارومیه، باید در اولویت نخست دست اندرکاران بخش کشاورزی استان قرار گیرد.
به گزارش آراز آذربایجان، اکبر کرامتی در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی سلماس با دعوت از کشاورزان برای مشارکت در اجرای طرح های آبیاری تحت فشار افزود: با برگزاری جلسه ها و برنامه های توجیهی بین کشاورزان استان به دنبال تبدیل شبکه آبیاری سنتی به مدرن هستیم.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۲۵ هزار و ۱۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده، افزود: این میزان معادل ۳۶ درصد از اراضی کشاورزی است که با اجرایی شدن آن شاهد افزایش ۴۰ درصدی راندمان آبیاری در بخش کشاورزی بوده ایم.
وی صرفه جویی ۳۰۸ میلیون متر مکعبی در مصرف آب، متوسط پتانسیل افزایش عملکرد محصول با رقم بیش از ۳۰ درصد و متوسط پتانسیل کاهش مصرف سم و کود شیمیایی به میزان ۲۵ درصد، بهره مندی هشت هزار و ۳۰۰ نفر بهره بردار و اشتغال ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۸ هزار نفر به صورت غیرمستقیم را از مهمترین مزایای اجرای این طرح اعلام کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال های اخیر اجرای طرح های نوین آبیاری با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است، افزود: در حال حاضر در سطح ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار در مراحل نقشه برداری، طراحی و اجراست.
کرامتی با اشاره به اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در سلماس نیز گفت: طرح های آبیاری تحت فشار در ۹۲۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان اجرا شده و اجرای این طرح در ۹۰۰ هکتار دیگر در حال مطالعه و نیازمند تخصیص اعتبار است.
وی اظهار کرد: این شهرستان با داشتن ۶۵ هزار هکتار اراضی زراعی شامل ۳۲ هزار هکتار آبی و ۳۳ هزار هکتار دیم، یکی از شهرستان های پیشرو و مستعد در امر کشاورزی از جمله در تولید لبنیات و عسل و گوشت قرمز و سیب درختی در استان و حتی در کشور بوده و ازجایگاه بالایی برخودار است.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه افزایش راندمان آبیاری وبهره بردن از آبیاری نوین وهمکاری دراین زمینه جزو برنامه های جهاد کشاورزی است، بیان کرد: ۹ هزار هکتار از مزارع آبی این شهرستان را باغات تشکیل می دهند و سالانه محصول سیب این شهرستان درکشور عرضه و حتی به خارج ازکشور صادرمی شود.
یعقوب رضازاده با تاکید بر لزوم حمایت از تولید کنندگان محصولات کشاورزی و دامی اظهار کرد: اصلاح روش های توزیع نهاده ها و محصولات، تعامل و آماده کردن بسترهای مناسب برای توسعه و پیشرفت درجهت افزایش تولیدات کشاورزی باید مورد توجه جهادکشاورزی و کشاورزان سلماسی باشد.
رضازاده بیان کرد: بزرگترین هدف مجلس یازدهم مبارزه نمودن با فساد ورانت خواری بوده و با این کار خواهیم توانست اعتماد مردم را به خدمتگزاران نظام افزایش دهیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = سه