کرونا در آذربایجان‌غربی و وضعی که هر روز بحرانی‌تر می‌شود

کرونا در آذربایجان‌غربی و وضعی که هر روز بحرانی‌تر می‌شود

گروه گزارش: وضعیت کرونا در شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی هر روز بحرانی‌تر از گذشته می‌شود و روند ابتلا و مرگ و میر و البته شدت ابتلا به کرونا در مناطق گوناگون این استان نیز هر روز بدتر از دیروز است. بی توجهی به موارد بهداشتی و اجرای پروتکل های پیشگیرانه از یک طرف و ترس از دادن تست کرونا و حضور در بیمارستان و مراکز درمانی از طرف دیگر، وضعیت آذربایجان غربی را در یک شرایط بحرانی در خصوص شیوع بیماری کرونا قرار داده است.
در این استان که همه ۱۷ شهرستان آن با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند، روزانه بیش از ۲۰۰ نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند که البته سهم شهرهای بزرگتر نظیر ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد و بوکان بسیار بیشتر است.
هرچند ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای پایانی هفته گذشته، سه شهرستان پیرانشهر، ماکو و مهاباد را شهرستان های بحرانی آذربایجان غربی معرفی کرد و محدودیت های شدیدتر در آنها در دستور کار قرار گرفت، ولی طبق آمار و اطلاعات، حداقل ۲ شهرستان خوی و ارومیه نیز می‌توانست به این تعداد افزوده شود تا کمی از روند شیوع ابتلا به کرونا، طی هفته های آتی بکاهد.
طی پنج روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز نرسیده و در ۲ هفته گذشته نیز تنها یک روز، کمتر از ۲۰۰ نفر بوده که همه این آمار نشان دهنده وضعیت نامناسب کرونایی در این استان است.
آذربایجان‌غربی در بدترین شرایط کرونایی از اسفند سال گذشته تاکنون قرار دارد
جانشین قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش تعداد بستری‌ها در مراکز درمانی استان به خاطر ابتلا به بیماری کرونا گفت: این استان در حال حاضر، در بدترین شرایط کرونایی خود از اسفند سال گذشته و آغاز شیوع بیماری تاکنون قرار دارد.
ایرج محبی افزود: در حال حاضر، یک هزار و ۳۷۵ نفر در مراکز درمانی استان به خاطر سندرم های حاد تنفسی بستری هستند که از این تعداد، ۷۸۵ نفر مشکوک و ۵۹۰ نفر مبتلا به کرونا هستند.وی بیان کرد: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز به ۲۶۱نفر رسیده که از این تعداد، ۸۶نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.
جانشین قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۳۹ نفری تعداد فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در استان اظهار کرد: از این تعداد، ۲۴ نفر مربوط به ۲۴ ساعت گذشته و ۱۵ نفر دیگر مربوط به نتایج مثبت فوت شدگان روزهای گذشته است.
محبی گفت: تعداد کل فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در آذربایجان غربی به ‌هزار و ۵۸۸ نفر رسیده که روند افزایشی آنان بسیار خطرناک است.
وی افزود: از کل فوت شدگان ۲۴ ساعت گذشته، ۹ نفر مربوط به ارومیه و بقیه مربوط به شهرهای بوکان، سلماس، میاندوآب، نقده، شاهین دژ، اشنویه و خوی هستند.
وی تاکید کرد: با وجود تداوم روند افزایشی ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در آذربایجان‌غربی، همچنان شاهد بی‌توجهی عده زیادی در این خصوص هستیم که می‌تواند موجب بروز مشکلات بسیار زیادی شود.
البته در این میان، وضع ارومیه از دیگر شهرهای نظیر مهاباد، پیرانشهر و ماکو، بدتر نباشد، بهتر نیست و باید برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع در این شهر یک میلیونی، اقدامات ویژه ای صورت گیرد.
امری که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی به طور تلویحی در صفحه اینستاگرامی خود مطرح کرد؛ دکتر جواد آقازاده در این باره نوشت: “ارومیه نیز جزو مناطق سیاه از نظر انتشار ویروس است و بایستی محدودیت های شدید اعمال شود. ”
البته در نگاه آماری نیز می توان این وضعیت شدید ابتلا و مرگ و میر کرونایی را مشاهده کرد.
تنها در ۲۴ ساعت گذشته، از ۲۴ فوتی مبتلا به بیماری کرونا در آذربایجان غربی، ۹ نفر که حدود ۴۰ درصد کل فوتی ها را شامل می شود، مربوط به ارومیه بود که این رقم در بررسی کل فوتی ها حادتر است؛ از کل فوتی های ناشی از کرونا که به حدود ۱۶۰۰ نفر می رسد، بیش از ۴۰۰ نفر مربوط به ارومیه است.طبق گفته مدیران علوم پزشکی، همه ظرفیت بیمارستان های دولتی ارومیه در راستای درمان بیماران کرونایی، پر شده که این روند می تواند در ارائه خدمات مطلوب تر بسیار اثرگذار باشد.
از ارومیه که بگذریم، دیگر شهرهای آذربایجان غربی هم شرایطی شبیه به مرکز استان دارند و کمابیش با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.
حدود ۳۹۰۰ نفر در مهاباد کرونا مثبت شده اند
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد در جلسه اخیر بررسی وضعیت کرونا در این شهرستان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون سه‌هزار و ۸۸۹ نفر در مهاباد به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۱۶۴ نفر جان خود را ازدست داده‌اند.
امیر بهزاد افزود: هم اکنون ۱۲۹ بیمار در بخش ایزوله بیمارستان این شهرستان بستری بوده که ۲۵ نفر آنان کرونا مثبت و مابقی مشکوک هستند.
وی با اشاره به اینکه قدرت انتقال ویروس کرونا چند برابر شده است، افزود: از مجموع کل بستری شدگان ۱۵ نفر در بخش آی سی یو هستند که وضعیت عمومی آنان مناسب نیست. بخش ویژه کرونا در تنها بیمارستان بوکان پر شده استرییس بیمارستان شهید قلی پور بوکان نیز با بیان اینکه بخش ویژه کرونا در این بیمارستان پرشده و افراد بیمار در صف ورود به بخش قرار دارند، گفت: وضعیت بوکان در شرایط بحرانی قرار دارد و کارکنان بیمارستان به شدت خسته هستند.
صلاح الدین قادرزاده بوکانی افزود: کادر پرستاری و پرسنل بیمارستان از مردم می‌خواهند که به اماکن عمومی نرفته و پروتکل‌های را به شدت رعایت و از رفتن به مراسم عروسی و عزاداری خوداری کنند.وی با بیان اینکه روزانه ۱۰ تا ۱۵ مراسم عروسی در بوکان برگزار می‌شود، افزود: از مسوولان درخواست می‌شود که جلو این برنامه‌ها و دیگر مراسم مشابه گرفته شود تا بتوانیم زنجیره کرونا را قطع کنیم.
مبتلایان به کرونا در ماکو به ۲ هزار نفر رسیده است
سرپرست فرمانداری ماکو با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تعداد مبتلایان در این شهرستان به حدود ۲ هزار نفر رسیده، افزود: از مجموع مبتلایان متاسفانه تاکنون ۲۶ مورد فوتی در شهرستان به ثبت رسیده و در حال حاضر نیز ۵۸ نفر در بیمارستان بستری و از این تعداد ۱۴ نفر به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.
رعنا قربانی ادامه داد: محدودیت‌های جدید در این شهرستان شامل گروه‌ های ۳، ۳ و ۴ بوده که باید فعالیت خود را تا یک هفته تعطیل کنند که در صورت مشاهده فعالیت، واحد صنفی متخلف پلمب و با مدیر آن برخورد قانونی خواهد شد.
وی گفت: مسوولیت اجرای این طرح بر عهده نیروی انتظامی با همکاری اصناف و شبکه بهداشت و درمان است.
وی با بیان اینکه برگزاری هرگونه مراسم و مجلس ترحیم ممنوع است، اظهار کرد: همچنین درج و انتشار آگهی تشییع جنازه در فضای مجازی تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و با انتشاردهندگان از طریق پلیس فتا برخورد خواهد شد.
ابتلای ۷۰۰نفر در اشنویه تنها در یک ماه به کرونا
فرماندار اشنویه نیز با اشاره به ابتلای بیش از ۷۰۰ نفر در این شهرستان به کرونا اظهار کرد: فقط طی مهرماه امسال، ۳۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده و آمار فوتی‌ها نیز در این مدت محدود به ۲۱ نفر رسیده است.
عبدالسلام مام عزیزی ادامه داد: استفاده از ماسک توسط شهروندان نسبت به ماه‌های گذشته بیش از ?? درصد کاهش یافته به طوری که هم اکنون بیشتر مردم در این شهرستان از این اقلام بهداشتی و مقابله‌ای استفاده نمی‌کنند.
وی افزود: مردم باید توجه ویژه ای در راستای پیشگیری از بیماری کرونا داشته باشند تا مشکلات بیشتر نشود و رسانه ها با تاکیدات خود در بحث مبارزه با بیماری نقش خوبی ایفا می کنند و باید این روند ادامه یابد.با ادامه این روند و بی توجهی مردم به شیوع بیماری کرونا، همه شهرستان های آذربایجان غربی به وضعیت بحرانی نزدیک شده و حتی در برخی موارد، از آن رد می شوند که برای جلوگیری از این روند، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، افزایش استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی بسیار ضروری به نظر می رسد.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، هرچند آمار دقیقی از روند استفاده از ماسک در آذربایجان غربی وجود ندارد، ولی به نظر می رسد که با وجود افزایش رعایت مردم در این خصوص طی هفته اخیر، ولی همچنان این میزان کمتر از ۵۰ درصد است که باید حداقل به ۹۰ درصد برسد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۹:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 3