گزارش//

خلا فرهنگی پاشنه آشیل رانندگی ایمن در آذربایجان‌غربی

خلا فرهنگی پاشنه آشیل  رانندگی ایمن  در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: خلا فرهنگی و کمبود محتواهای آموزشی در زمینه فرهنگ رانندگی ایمن و مبتنی بر قوانین راهنمایی و رانندگی، موضوعی است که امسال در قالب افزایش میزان تصادفات در استان نمود عینی یافته است و مسوولان را برآن داشته تا در این زمینه برای یک برنامه ریزی مدون اقدام کنند.
برای همه ما پیش آمده است که در هنگام عبور از خیابان یا جاده ای شاهد تصادفات هولناکی باشیم که تا مدتها از ذهن مان پاک نمی شود؛ حوادثی که در طی آن شاهد خسارت های جانی و اقتصادی بسیاری از قطع عضو گرفته تا مرگ افراد بوده ایم.
با مشاهده این اتفاقات همه براین نکته تاکید داریم تا زمانی‌که تخلفی انجام نپذیرد و احترام به حقوق دیگران مورد توجه باشد، تصادفی هم به وقوع نمی پیوندد و این حوادث ناشی از بی دقتی و کم توجهی است.
اما سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمزها، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، عدم استفاده از کمربند ایمنی، حرکتهای مارپیچ و نمایشی، عدم رعایت فاصله طولی مناسب، نقض حقوق پیاده ها و دهها مورد از تخلفات دیگر هستند که هرروز می توان در خیابان ها و جاده ها شاهد بود که رانندگان آنها را با اطلاع از عواقب جبران ناپذیرشان انجام می دهند و چه بسا مخاطراتی که در پی این اتفاقات زاییده می شود.
مرتضی قنبری یکی از شهروندان ارومیه ای است که ماه گذشته براثر بی دقتی و اعتیاد یک راننده در جاده روستایشان در میرشکارلو واقع در ۱۵ کیلومتری ارومیه دچار حادثه شده است؛ او در این باره گفت: شغلم پیشتر از راه برق‌کاری و کشاورزی بود ولی بعد از تصادف ۲ ماه از کار و زندگی افتاده ام و هم اکنون نیز به علت آسیب نخاعی و گردن، قادر به کار در رشته فنی و کشاورزی نیستم.
به گفته وی ماشینش هم به شدت آسیب دیده که به علت طی دوران نقاهت هنوز فرصتی برای تعمیر آن نیز پیدا نکرده است.
امثال وی بسیار هستند که در این حوادث دچار آسیب های جدی حتی تا سرحد مرگ می شوند و جاده های آذربایجان غربی بی‌رحمانه منتظر گرفتن جان رانندگان پر خطر و همراهان آنان هستند.
کارشناسان این حوزه می گویند: یکی از مسائل مهم در جوامع شهری که باعث افزایش سطح رفاه افراد شده، استفاده از وسایل نقلیه است ولی بنا به دلایل متعدد اجتماعی, فرهنگی و اقتصادی این موضوع سبب معضلاتی از جمله تخلفات و تصادفات درون و برون شهری به ویژه در شهرهای استان شده است.
هم اکنون طبق آماری که از سوی مسوولان این حوزه منتشر شده، آذربایجان غربی در میزان تلفات براثر تصادفات درون شهری در کشور جزو استان های بالای جدول است که این موضوع معضلی بزرگ در بخش سلامت و جمعیت به حساب می آید.
کارشناسان معتقدند عوامل متعددی در بروز تصادفات در استان نقش دارند که ایمنی جاده ها، توجه شهروندان به قوانین راهنمایی و رانندگی، برخورد قاطعانه پلیس، حالات روحی و روانی افراد موقع رانندگی از جمله این عوامل است.
طبق آخرین اماری که از قول رییس پلیس راه راهور فراجا منتشر شده، افزایش ۶ درصدی شمار جانباختگان در ۱۰ ماه نخست امسال در کشور داشته ایم و ۱۷هزار و ۵۰۰ جانباخته ناشی از حوادث ترافیکی در جاده‌های کشور ثبت شد.
به گفته سردار مومنی، مهم ترین علت تصادف، بی‌توجهی به جلو و فقدان توانایی کنترل وسیله نقلیه گزارش شده و بیشترین فراوانی تصادفات در ساعت ۱۶ تا ۲۰ بوده است.
بر اساس اظهارات رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی، این استان در رتبه چهارم کشوری در افزایش فوتی های ناشی از تصادفات قرار دارد و از نظر تصادفات فوتی، شهرستان های ارومیه، خوی و مهاباد بیشترین موارد را داشته اند.
خلا فرهنگی منشا اصلی تصادفات
به گفته استاندار آذربایجان غربی خلا فرهنگی در این زمینه موضوعی است که بسیاری از تصادفات از آن سرچشمه می گیرد و باعث می شود تا چالش های متعددی بعد از تلفات و مصدومیت‌های ناشی از تصادفات در جامعه تولید شود.محمدصادق معتمدیان براین باور است که محتوا سازی توسط پلیس و شهرداری ها در راستای تبیین قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند در کاهش تصادفات و به تبع آن کشته ها در این زمینه موثر باشد.وی اظهار کرد: طبق آمار منتشره ۵۸۴ نفر امسال در تصادفات درون و برون شهری در استان تا دی ماه فوت شدند که برای بهبود این وضعیت به برنامه‌ریزی سریع نیاز داریم.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه راهکارهای عملیاتی برای کاهش تصادفات لازم است، افزود: در نخستین جلسه شورای اطلاع رسانی استان باید این موضوع در اسرع وقت بررسی شده و تمامی ظرفیت های اطلاع رسانی در این زمینه به کار گرفته شود.
معتمدیان ادامه داد: تولید محتوای فرهنگی حاوی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ایمن توسط پلیس و شهرداری موضوعی است که باید در این زمینه مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: فوتی های ناشی از این حوادث در استان رقم بالایی است که تبعات جبران ناپذیری بر خانواده ها و به تبع آن در جامعه دارد.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در زمینه فرهنگ سازی برای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی خلا بسیاری در استان وجود دارد، گفت: نیازمند سرمایه گذاری سریع و اثر گذار در این راستا هستیم.
معتمدیان اظهار کرد: از نظر دوربین‌های نظارتی نیز استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست و لازم است در بودجه سال ۱۴۰۳ اعتبار ویژه ای برای این منظور در شهرستان ارومیه در نظر گرفته شود چرا که هوشمندسازی و ارتقای سطح نظارت‌های موجود نقش بازدارندگی بالایی در کاهش تصادفات خواهد داشت.
وی با تاکید بر برنامه های کوتاه مدت در استان برای تکمیل زیرساخت‌ها در زمینه کاهش تصادفات گفت: لازم است دستگاه‌های مختلف در زمینه ترافیک شهر ارومیه نیز اقدامات و تدابیر لازم را بکار ببندند تا شهروندان در این زمینه با چالشی مواجه نشوند.وی اظهار کرد: ایجاد انضباط شهری لازمه آسایش شهروندان است و مردم با مشاهده روان سازی ترافیک با مسوولان همراهی خواهند کرد.
توسعه بین زیرساختها و فرهنگ رانندگی ایمن باید متوازن شود
براساس آمار منتشره از سوی پلیس چهار درصد راه‌های کل کشور و چهار درصد تصادفات کل کشور هم متعلق به این استان است.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در این زمینه توسعه نامتوازن بین زیرساختها و فرهنگ رانندگی را بیشتر موثر می داند؛ از سخنان سردار رحیم جهانبخش چنین می توان نتیجه گرفت که به رغم توسعه جاده ها و زیر ساختها در سالهای گذشته در توسعه و افزایش فرهنگ رانندگی ایمن سرمایه گذاری نشده است.
در حالیکه اگر توازن بین این ۲ وجود نداشته باشد، این ناهنجاری‌های آزار دهنده در جامعه کاهش پیدا نمی کند و هر روز باید شاهد افزایش آمار باشیم.وی معتقد است که عملکرد مجموعه فعالان در حوزه تصادفات قابلیت دفاع دارد و نسبت به سوانحی که در سطح کشور اتفاق افتاده نیز وضعیت مطلوبی داریم.
فرمانده ناحیه انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی در میزان تلفات ناشی از تصادفات در استان اضافه کرد: تعداد کشته های ناشی از تصادفات در استان با نرخ مجموعه راه‌های موجود مطابقت دارد.
سردار جهانبخش گفت: در درون شهرها شیب افزایش تلفات تصادفات نسبت به پارسال افزایش یافته است که علت آن افزایش ۴۰ درصدی در زمینه ترددها است.
وی اظهار کرد: توسعه های جاده ای در آذربایجان غربی مقارن با توسعه ایمنی جاده ها نیست و از سوی دیگر نیز ۴۹ درصد افزایش اعمال قانون داشتیم و بیش از این توان توسعه ماموریت‌ها برای ما فراهم نیست.
سردار جهانبخش افزود: امسال ۹۱ درصد افزایش اعزام به دادگاه و ۴۶ درصد افزایش توقیف خودرو در استان ثبت شده است ولی اقدامات انجام شده برای وضعیت موجود کافی نیست.
افزایش جرایم تاثیری بر کنترل تصادفات ندارد
کارشناسان اجتماعی معتقدند از طریق اعمال زور به شیوه ها و ابزار مختلف می شود کنترل ها و نظارتها را تشدید کرد ولی به گفته پلیس آذربایجان غربی افزایش جرایم و کنترلها در این استان نیز تا ۴۹ درصد نتوانسته براین موضوع تاثیر بگذارد به گونه ای که افزایش بیش از حد این عامل کنترلی، دیگر از عهده ماموریت های پلیس خارج است.
برخورد قاطعانه پلیس در استان آذربایجان غربی با تخلفات و کنترل سرعت نیز جوابگوی این حجم عظیم بی‌توجهی به مسایل و قوانین راهنمایی و رانندگی ایمن نبوده و اینجاست که دوباره جای خالی محتوای فرهنگی خودنمایی می کند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی نیز در این زمینه گفت: در تصادفات جرحی در استان در ۹ ماهه امسال شاهد رشد چهار درصدی هستیم، در خسارتی شاهد ۱۰ درصد کاهش، در تصادفات فوتی مطابق گزارش پزشکی قانونی ۳۳ نفر افزایش نسبت به سال قبل وجود دارد که ۴۳ درصد رشد در فوتی‌های تصادف درون شهری در این زمینه رخ داده است.سرهنگ حجت مشتاق بیان کرد: در بخش تصادفات برون شهری هم در مجموع شاهد ۱۰ درصد رشد، تصادفات جرحی هشت درصد کاهش هستیم و ۱۳ درصد افزایش فوتی ثبت شده که ۵۵ نفر نسبت به سال گذشته بیشتر است.
وی اضافه کرد: این استان در رتبه چهارم کشوری در افزایش فوتی های ناشی از تصادفات قرار دارد و از نظر تصادفات فوتی ارومیه، خوی و مهاباد پیشتاز هستند.
۵۲ درصد فوتی های ناشی از تصادفات آذربایجان غربی در ارومیه است
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی اظهار کرد: بیش از نصف فوتی های ناشی از تصادف استان در شهرستان ارومیه هستند که نیازمند یک برنامه ریزی اساسی برای کاهش سرعت در این شهرستان هستیم.وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از فوتی های ارومیه در رینگ کمربندی شهری رخ داده است، گفت: ایمن سازی مسیرهای حادثه ساز از مهمترین مواردی است که لازم به بررسی سریع و اقدام لازم است.براساس اظهارات وی میانگین سرعت در ارومیه از ۷۴ کیلومتر در ساعت در سال گذشته به ۷۷ کیلومتر در سال جاری افزایش یافته است و این موضوع منجر به افزایش شدت تصادفات و فوتی ها شده است که کاهش سرعت با نصب کاهنده های سرعت از ملزومات به نظر می رسد.
سرهنگ مشتاق با اشاره به وجود ۴۱ دستگاه دوربین کنترل سرعت و تخلفات برون شهری در استان ادامه داد: نیم درصد دوربین های ثبت تخلفات برون شهری کشور و هفت درصد دوربین های درون شهری در آذربایجان غربی است که نیاز به افزایش است تا تخلفات به صورت سیستمی ثبت شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا آذربایجان غربی در کل چهار درصد راههای کشور را داراست، در سهم بزرگراهها دارای رتبه چهارم کشور، آزاد راهها رتبه ۱۷ راه فرعی رتبه سوم و راههای روستایی رتبه ۱۳ را داراست.
در کنار تمامی اقدامات، فرهنگ سازی برای رانندگی ایمن و تولید محتوا در این زمینه راهکاری است که باید مورد توجه باشد چرا که بکارگیری تمامی عوامل موثر در کنار هم خواهد توانست اثر گذار باشد.
توسعه متوازن زیرساختها و راهها و فرهنگ رانندگی ایمن از نقاط ضعفی است که کمتر مورد توجه بوده است و نتایج این توسعه نامتوازن افزایش تصادفات است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 12