کرونا درآذربایجان‌غربی؛ کاهش امیدوارکننده آمار و افزایش نگرانی از امیکرون

کرونا درآذربایجان‌غربی؛ کاهش امیدوارکننده آمار و افزایش نگرانی از امیکرون

آراز آذربایجان، وضعیت کرونا در آذربایجان غربی به شرایط بسیار خوبی نسبت به بهار، تابستان و پاییز امسال رسیده و آمارهای مربوط به ابتلا، بستری و فوت کاهش امیدوارکننده ای داشته ولی به موازات کم شدن رعایت پروتکل ها، نگرانی از غلبه سویه امیکرون نیز افزایش یافته است.
آذربایجان غربی طی سال جاری ۲ خیز قابل توجه شیوع کرونا را در بهار و تابستان تجربه کرده که هرکدام موجب ابتلا و بستری شدن هزاران نفر و فوت صدها نفر دراستان شده بود که البته خیز دوم در تابستان بسیار شرایط ناگوارتری را برای مردم و البته مراکز درمانی ایجاد کرد.
اواخر تابستان امسال بود که اوج خیز پنجم کرونا را نظیر بسیاری از مناطق دنیا و همه استان های کشور در آذربایجان غربی نیز شاهد بودیم و متاسفانه روزها دهها نفر جان خود را از دست می دادند.
اما با آغاز سریع واکسیناسیون سراسری از اواسط تابستان و به همت دولت سیزدهم، روند کاهشی که انتظار آن می رفت از اوایل پاییز امسال آغاز شد.
سرعت واکسیناسیون در این مدت به حدی بود که حتی در برخی روزها از ۷۰ هزار دُز در آذربایجان غربی فراتر رفت و موجب امیدواری مردم نیز شد.
این امر هرچند کاهش آمارهای ابتلا را به همراه داشت ولی نگرانی از کاهش پروتکل ها با توجه به کاهش آمارهای ابتلا و شیوع در جمع های پزشکی و تخصصی بسیار افزایش یافت تا اینکه سویه امیکرون در کشورهای آفریقایی رواج یافت و همین امر نگرانی ها را دوچندان کرد.
دولت و مسوولان حوزه های پزشکی و امنیتی، هرچند اقداماتی را برای جلوگیری از ورود سویه جدید به کار گرفته اند ولی نگرانی ها هنوز در خصوص این سویه جدید باقی است و حتی برخی بر این اعتقاد هستند که هفته های آینده، هفته های سخت تری در خصوص شیوع این سویه خواهد بود.
محدودیت ورود مسافران از مرزهای آذربایجان‌غربی تا ۱۹ دی ادامه دارد
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این باره گفت: محدودیت ورود مسافران از مرزهای زمینی و هوایی استان برای جلوگیری از ورود سویه جدید، تا ۱۹ دی ماه جاری ادامه دارد.
رضا ابراهیمی افزود: ورود و خروج از مرزهای هوایی و زمینی استان در این مدت ممنوع بوده و تنها افرادی که شامل هفت بند استثنای ستاد ملی مقابله باشند، به شرط داشتن کارت واکسیناسیون و همچنین تست پی سی آر منفی امکان عبور را خواهند داشت.
وی با بیان اینکه احتمال دارد محدودیت ها دوباه تمدید شود، ادامه داد: دارندگان پروانه‌های اقامت معتبر جمهوری اسلامی ایران، دارندگان روادید تحصیلی اعم از طلاب و دانشجویان خارجی، دارندگان روادید ورود بازرگانان و تجار، دارندگان روادید با حق کار، دارندگان روادید درمانی و گردشگری سلامت، دارندگان روادید سرمایه‌گذاری، دارندگان مهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه در صورت ارایه کارت واکسیناسیون و داشتن تست پی سی آر منفی در داخل اجازه ورود خواهند داشت.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: همچنین بر اساس ستاد ملی مقابله با کرونا ورود و خروج مسافر از هشت کشور آفریقایی تا مهلت تعیین شده ممنوع است.
ابراهیمی اضافه کرد: ورود مسافران غیر ایرانی از کشورهای انگلیس، دانمارک، نروز و فرانسه به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز در این مدت ممنوع خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه قدرت سرایت سویه امیکرون بسیار بالاست، گفت: باید اقناع سازی مردم در راستای کمک برای جلوگیری از شیوع بیشتر این سویه با تلاش همگانی صورت گیرد.
کاهش بستری های روزانه / رعایت پروتکل ها همچنان ضروری است
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در خصوص روند شیوع کرونا در استان، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که نشان دهنده کاهش قابل توجه بیماران بستری است ولی رعایت پروتکل ها همچنان باید در دستور کار خانواده ها باشد.
دکتر محمدامین ولیزاد افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۳۵۸ نفر رسید.
وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر، ۱۰۴ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بوده و ۳۵ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.
ولیزاد از فوت ۲ نفر در ارومیه و خوی بر اثر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با اضافه شدن این تعداد، فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۲۴۲ نفر رسید.
البته آمارهای مربوط به واکسیناسیون بسیار امیدوارکننده است ولی همچنان عده ای در مقابل تزریق واکسن مقاومت می کنند.
۸۹.۴ درصد مردم آذربایجان‌غربی حداقل یک دز واکسن کرونا را دریافت کردند
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: ۸۹.۴ درصد مردم استان تا ۱۳ دی ماه جاری، حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
علی افشانی افزود: همچنین ۷۷.۴ درصد مردم استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.
وی اضافه کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار دُز اول واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده که این روند همچنان ادامه دارد.
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.
افشانی بیان کرد: طبق آخرین آمار، تاکنون نزدیک به ۲۶۳ هزار نفر معادل نزدیک به ۱۰ درصد افراد واجد شرایط آذربایجان غربی نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه حدود چهارمیلیون و ۸۳۰ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده، گفت: از مردادماه امسال، ماهانه به طور متوسط ۸۵۰ هزار دُز واکسن در استان تزریق شده که نشان دهنده متوسط نزدیک به ۲۸ هزار دز در روز است.
این آمارها در خصوص افزایش واکسیناسیون و کاهش بستری امیدوارکننده است ولی اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و صاحب نظران حوزه پزشکی بر این اعتفاد هستند که اگر رعایت پروتکل ها ارتقا نیابد و به حدود ۸۵ درصد نرسد، امکان ایجاد خیز جدید کرونا با طغیان سویه امیکرون وجود دارد.
احتمال می‌رود که با شیوع سویه جدید ویروس کرونا به نام “امیکرون”، بازهم شاهد افزایش آمار کرونایی باشیم ولی می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی و استقبال بیشتر از واکسیناسیون، جلوی این مشکل جدی گرفته شود؛ امری که به اهتمام جدی مردم نیاز دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۹:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 2 =