گزارش//

کاهش ۲۵ درصدی حجم آب ذخیره شده پشت سدهای آذربایجان غربی

کاهش ۲۵ درصدی حجم آب ذخیره شده پشت سدهای آذربایجان غربی

گروه گزارش: کاهش نزولات جوی در سالیان اخیر در آذربایجان‌غربی سبب کاهش آب در پشت سدهای آذربایجان‌غربی شده و مسئولان امر را به فکر کشت محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر انداخته است. کارشناسان امر یکی از مهمترین علل خشکی دریاچه ارومیه را کشت محصولات پرآب‌بر در حوضه دریاچه ارومیه و کاهش آب‌های زیرزمینی عنوان می‌کنند چون کشت محصولاتی مانند چغندرقند و یا بونجه با میزان آب‌بری بالا در آذربایجان‌غربی رواج دارد.
از یک سو نیز کاهش بارندگی‌ها در سالیان اخیر سبب شده که در استان کشاورزی آذربایجان‌غربی، به فکر تغییر الگوی کشت و تولید محصولاتی با میزان آب‌بری کم بیفتند.
مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد
استاندار آذربایجان‌غربی مدیریت مصرف آب را یکی از مهمترین نیازهای بخش کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: باید با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه، مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گیرد.
محمدصادق معتمدیان تصریح کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای و تغییر الگوی کشت، ایجاد مقدمات مکانیزه کردن اراضی، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار از اولویت‌های بخش کشاورزی است.
کمبود ۲۵ درصدی در دریاچه پشت سدهای آذربایجان‌غربی
همچنین سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: تغییر الگوی کشت به سمت کاشت محصولات کم‌آب بر در همه نقاط استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه یک ضرورت عملیاتی است و باید با همکاری جدی کشاورزان اجرایی شود.
یاسر رهبردین افزود: در سالیان گذشته به علت کمبود بارش و منابع آب سطحی، برداشت قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی انجام شد که این امر سطح آب زیرزمینی را پایین برده است.
وی تصریح کرد: با وجود افزایش بسیار کم بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته، کمبود ۲۵ درصدی در دریاچه پشت سدهای آذربایجان‌غربی تاکنون بهبود نیافته و حتی اگر بارش‌های مناسبی در ماه‌های آینده به ویژه فروردین داشته باشیم، حداکثر به سطح سال گذشته در این حوزه خواهیم رسید.
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به این امر، امسال نیز نظیر سال گذشته با کمبود منابع آب سطحی و حتی زیرزمینی روبرو شده و بنابراین باید میزان برداشت کشاورزی نیز کاهش یابد و این امر مستلزم تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر است.رهبردین بیان کرد: یکی از اصولی‌ترین اقدامات این است که میزان کشت چغندرقند و یونجه را در اراضی زراعی استان به شدت کاهش داده که در این صورت میزان آب بسیار کمتری نیاز خواهد بود.
وی بر اطلاع رسانی مستمر و سریع به کشاورزان در این خصوص تاکید کرد و گفت: کشاورزان باید توجه داشته باشند که در وضعیت خشکسالی هستیم و از آنان می خواهیم که همکاری لازم را برای گذر از این وضعیت انجام دهند.
۵۰۷ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز شد
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم در این رابطه گفته که امسال ۵۰۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و تلاش‌ها برای رسیدن به رقم تعهد چهارهزار هکتاری در این بخش ادامه دارد.مازیار آرین تصریح کرد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار از جمله مهمترین اقدامات برعهده این سازمان در اجرای سند سازگاری با کم آبی در استان است و امسال شبکه های آبیاری در سه شهرستان ارومیه، مهاباد و میاندوآب در حال اجرا است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،وی با بیان اینکه از اقدامات جهاد کشاورزی استان برای کاهش مصرف آب در استان، اجرای طرح‌های کشت نشایی در چغندرقند و صیفی جات بوده که ۵۰۰ هکتار در این رابطه عملیاتی شده است افزود: توسعه ۴۰ هکتاری کشت گیاهان دارویی کم آب‌بر و اجرای یک هکتار گلخانه‌ای برای تغییر الگوی کشت از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان در این رابطه به شمار می‌رود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 0