نماينده مردم مياندوآب درمجلس مطرح کرد

کاهش نگاه امنیتی به آذربایجان غربی ضرورت جذب سرمایه‌گذار

کاهش نگاه امنیتی به آذربایجان غربی ضرورت جذب سرمایه‌گذار

گروه گزارش: آذربایجان غربی به واسطه مدیریت نامناسب از نظر نرخ تورم بالاتر از میانگین کشوری بوده و سرانه درآمد نیز پایین‌تر از میانگین کشوری است که برای بهبود وضعیت موجود و توسعه اقتصادی این استان نیازمند خدمتگزاری صادقانه مسئولان هستیم.
به گزارش آرازآذربایجان، با توجه به سطح توقعات مردم از زندگی و تمایل افراد برای داشتن زندگی مناسب از نظر اقتصادی، تاثیر نرخ تورم و میزان سرانه درآمد بر زندگی مردم موضوعی نیست که به راحتی بتوان از روی آن گذشت.
در این میان آذربایجان غربی به واسطه برخی مسائل از جمله مرزی بودن این استان با سه کشور به صورت مستقیم و چهار کشور به صورت غیرمستقیم سبب شده تا مسئولان در بسیاری از محافل عمومی و خصوصی از پایین بودن سرانه درآمد مردم آذربایجان غربی و بالا بودن نرخ تورم در این استان نسبت به میانگین کشوری سخن به میان آورند.
بنابه اذعان مسئولان استان آذربایجان غربی درآمد اکثر خانوارهای این استان در برابر رشد افسارگسیخته تورم در سال‌های قبل هنوز افزایش چندانی نیافته است و آنچه در این استان ملموس است پایین آمدن قدرت خرید مردم است.
در استانی که مسئولان آن میزان درآمد را پایین‌تر از میانگین کشوری اعلام می‌کنند به صفر رسیدن نرخ تورم نیز نمی‌تواند راه به جایی ببرد و به نظر می‌رسد تنها راه حل ارتقای سطح رفاه مردم فقط در افزایش سرانه درآمد می‌تواند باشد که این موضوع نیز به نوبه خود نیازمند خروج از رکود اقتصادی استان است.
با توجه به مباحث و موارد مطرح شده توسط مسئولان استانی در جلسات مختلف و با نگاهی به ظرفیت‌های استان، بدون شک پویایی اقتصاد و خروج از رکود اقتصادی در استان کار چندان دشواری نیست به شرطی که مسئولان پای کارآمده و با همدلی و همزبانی خدمت‌گزاری بر مردم را به پشت میزنشینی ترجیح دهند.
بدون شک رتبه دوم استان آذربایجان غربی در زمینه بی‌سوادی و رتبه نخست این استان در نرخ بیکاری و وضعیت جذب سرمایه‌گذاری در استانی مستعد برای سرمایه‌گذاری و دارای معادن غنی، اماکن تاریخی بهنامو جنگل‌ها و مناظر بکر گردشگری، مسلما در شأن مردم انقلابی این استان مرزی نیست چرا که این استان در صورت پای کارآمدن مسئولان در بخش کشاورزی معدن، گردشگری، صنعتی و … حرف‌هایی برای گفتن دارد و یکی از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود.
*نرخ تورم در آذربایجان غربی ۱۸٫۶ درصد است
استاندار آذربایجان غربی گفت: نرخ تورم در آذربایجان غربی بالاتر از میانگین کشوری است و این در حالی است که نرخ تورم کشور ۱۵ درصد است ولی نرخ تورم در استان به ۱۸٫۶ درصد رسیده است.
قربانعلی سعادت با بیان اینکه در این راستا سرانه درآمد آذربایجان غربی نیز پایین‌تر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: با وجود بالا بودن نرخ تورم در آذربایجان غربی همچنان سرانه درآمد استان نیز پایین‌تر از میانگین کشوری است.
وی از پایین بودن ارزش افزوده محصولات کشاورزی سخن به میان آورد و افزود: در حالی‌که کشاورزی عمده اشتغال مردم آذربایجان غربی است و براساس آمار تعداد قابل توجهی از جمعیت استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند ولی ارزش افزوده این بخش پایین است.این مسئول با بیان اینکه براساس آمار ارائه شده عملا سرمایه‌گذاران داخل استانی بسیار کمتر هستند، اعلام کرد: در این صورت میزان پس‌انداز مردم نیز در این استان بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است.
سعادت با بیان اینکه باید ساز وکار لازم برای افزایش میزان درآمد و پایین آوردن نرخ تورم اندیشیده شود، ادامه داد: این کار همت جمعی را طلب می‌کند.
*کاهش نگاه امنیتی به استان ضرورت جذب سرمایه‌گذار
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: همانطور که استاندار آذربایجان غربی نیز اشاره کرده، سرانه درآمد در این استان پایین است در حالی‌که برای ایجاد اشتغال باید نرخ درآمد در استان بالا باشد.
روح‌الله بیگی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در زمینه اشتغال به عنوان آخرین استان کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: برای اینکه در زمینه اشتغال به توفیق برسیم باید سرانه درآمد مردم را بالا ببریم.
وی با اشاره به همجواری آذربایجان غربی با سایر استان‌ها، ادامه داد: همسایگی با چهار کشور می‌تواند زمینه افزایش تبادلات تجاری را فراهم کند ولی برای این منظور نیازمند هم‌افزایی و تعامل با این کشورها در زمینه اقتصادی هستیم.
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی دارای ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف است، ادامه داد: بخش گردشگری، اقتصادی و فرهنگی آذربایجان غربی می‌تواند کمک حال مسئولان در این زمینه باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همواره از مرزی بودن آذربایجان غربی به عنوان تهدید یاد شده است اظهار داشت: به جای اینکه به این موضوع به دیده تهدید بنگریم باید به آن به عنوان فرصت نگریسته شود.
بیگی تصریح کرد: در هشت سال دفاع مقدس به واسطه مرزی بودن آذربایجان غربی، این استان بیشتر مورد تهدید قرار گرفته است و این مسائل سبب شده امروز استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از استانهای امنیتی کشور محسوب شود.
وی افزود: باید تلاش شود تا نگاه امنیتی به استان را به حداقل برسانیم تا شاهد بهبود وضعیت موجود و جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار باشیم.
این مسئول با بیان اینکه باید سبب جلب اعتماد سرمایه‌گذار باشیم، ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ اشتغال در آذربایجان غربی پایین است باید بتوانیم از ظرفیت سرمایه‌گذاران در استان برای ایجاد اشتغال بهره بگیریم.
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ اعلام کرد: اگر نرخ سرانه درآمد پایین باشد و رشد تورم بالا، فشار مضاعف بر مردم وارد می‌شود که امیدوارم با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بتوانیم این فشار را از روی دوش مردم برداریم.
با تمام این مباحث اگر به مرزی بودن استان صرفا به دیده تهدید نگریسته نشود و این قدرت را در خود داشته باشیم که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و به جای بیان مشکلات کمی به چاره‌اندیشی و ارائه راهکار مفید بپردازیم، بدون شک می‌توانیم در زمینه توسعه اقتصادی موفق عمل کنیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


2 × = دوازده