کاهش تلفات جاده‌ای در آذربایجان غربی در گروی افزایش ایمنی جاده و دقت رانندگان

کاهش تلفات جاده‌ای در آذربایجان غربی در گروی افزایش ایمنی جاده و دقت رانندگان

آرازآذربایجان،امروزه ایمنی جاده ها به یکی از دغدغه های بزرگ تبدیل شده است چرا که تصادفات اثر مستقیمی بر زندگی مردم و بروز برخی بحران های اجتماعی دارند.
بدون تردید راه ها و وضعیت هندسی و فنی آنها نقش مهمی در وقوع تصادفات دارند، شناسایی و اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز نیز تاثیر بسزایی در ارتقای ایمنی، کاهش ترافیک و کاهش تصادفات و خسارت های جانی و مالی دارد.
آذربایجان غربی به دلیل شرایط کوهستانی، دارای نقاط حادثه خیز بسیاری است، همین امر موجب بالا بودن آمار تصادفات جاده ای در استان شده است. هرچند در سال های اخیر عملیات عمرانی بسیاری در جهت ایمن سازی و توسعه جاده های درون شهری و برون شهری و حذف نقاط حادثه خیز انجام شده اما با این وجود همچنان در طول روز شاهد بروز تصادفات در جاده ها هستیم؛ چنانچه در کمتر از ۱۰روز گذشته در یکی از محورهای استان” محور ارومیه به سلماس” ۲ تصادف شدید رخ داد که منجر به کشته و زخمی شدن ۱۰نفر شد، همین امر موجب شد مطالبات عمومی جهت تسریع در حذف نقاط حادثه خیز استان بیش از قبل افزایش یابد.
عامل انسانی، یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات رانندگی
پیمان آرامون، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با ابراز تاسف از سانحه محور قوشچی با بیان اینکه کاهش تلفاتی جاده‌ای نیازمند افزایش نظارت میدانی است، ‌اظهار کرد: سانحه به وقوع پیوسته در محور قوشچی که منجر به از دست دادن هموطنانمان شده نه تنها برای خانواده هایشان که برای همه ما داغ بزرگی است، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و همه دستگاه های متولی ترددهای جاده ای در وقوع این تصادف و تصادفات مشابه مسئول هستیم و باید به نوبه خود در کاهش آن و حفظ جان هموطنانمان تلاش کنیم.
آرامون با اشاره به اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از افزایش صدمات و لطمات ناشی از تصادفات افزود: در این راستا هم اکنون ۹ پروژه ایمن سازی نقطه پرحادثه در محور قوشجی به سمت ارومیه، ورودی ارومیه از سمت مهاباد، سه نقطه حادثه خیز در محورهای شهرستان تکاب، ورودی میاندوآب، محور ارومیه – نازلو، محور خوی – قطور و محور منطقه آزاد با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در حال انجام بوده و این درحالی است که بحث جداسازی تمام محورها در دنیا یک امر منسوخ شده و حتی در صورت اجرا نیز نیازمند زیرساخت های جاده ای از جمله تعریض محورها است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به عامل انسانی بعنوان یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات رانندگی یاد آور شد: به تجربه و مطابق آمار، ثابت شده که حضور پلیس و اعمال نظارت جدی، عامل بازدارنده از رفتارهای پرخطر رانندگان است و تا حد زیادی به کاهش تلفات و خسارات جاده‌ای کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در صورت عدم ملاحظات عامل انسانی و افزایش نظارتهای میدانی، بهبود شرایط جاده‌ها به تنهایی نمی‌تواند بازدارندگی لازم را ایجاد کند، افزود: لازم است برای پیشگیری از حوادث تلخ مشابه، کلیه دستگاههای امر برای ایمن‌سازی بیش از پیش سفرها، نسبت به تکالیف و ماموریت‌های حوزه کاری خود مسئولانه‌تر عمل نماییم.
تصادفات در آذربایجان غربی بیش از ۲ هزار نفر را به پزشکی قانونی کشاند
موسی ادیب فر، مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه ‌افزود: در سال جاری در مجموع تعداد مراجعین تصادفات ۲۱۱۶مورد بوده که ۱۴۱۲نفر مرد مابقی زن هستند.
وی تصریح کرد: در سال جاری در استان در تصادفات درون شهری ۲۱ نفر، در تصادفات برون شهری ۷۱ نفر و راه های روستایی ۶ نفر جان باختند.
ادیب فر خاطر نشان کرد: کل مراجعین تصادفات جاده ای آذربایجان غربی به پزشکی قانونی در سال گذشته ۱۳هزار و ۲۹۷مورد بود که ۹ هزار و ۳۱۰نفر مرد و مابقی زن بودند.
نقاط حادثه خیز در کمترین زمان حذف شود
حسین پور، نماینده مردم پیرانشهر، سردشت در مجلس افزود: کاهش تصادفات جاده ای، نیازمند ایمن سازی جاده ها، نظارت و پیشگیری توسط دستگاه های متولی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط مردم است.
وی با تاکید به حذف نقاط حادثه خیز استان در کمترین زمان تصریح کرد: عملیات حذف گردنه کلیچ در بزرگراه پیرانشهر-نقده یکی از نقاط پرحادثه است که باید عملیات عمرانی آن تسریع یابد.
وی خاطر نشان کرد: گردنه کلیچ یکی از نقاط پر ترافیک و حادثه خیز مسیر پیرانشهر – نقده است که به دلیل سنگی بودن مسیر تاکنون دو انفجار بزرگ و عملیات خاکبرداری گسترده‌ای جهت حذف این مانع در آن صورت گرفته است.
حسین پور با تاکید به اینکه اعتبارات خوبی درجهت ایمنی جاده ها در نظر گرفته شده، خاطر نشان کرد: توسعه راه ها و جاده های استان بویژه راه های ارتباطی جنوب استان برای کاهش تصادفات، خواسته اصلی مردم این مناطق است. بنابراین ضروری است منابع اعتباری لازم درجهت رفع نقاط پرحادثه و بهسازی راه های اصلی وفرعی در نظر گرفته شود.
ایمنی جاده ها یکی از شاخص های مهم در توسعه یک منطقه است، بنابراین نیاز است ایمن سازی جاده های مواصلاتی مورد توجه جدی مسئولین استانی قرار گیرد.
تصادف و جان باختن هموطنان در جاده های استان مسئله امروز و دیروز نیست بلکه دغدغه ای است که سال هاست با آن رو برو هستیم و مردم توجه ویژه به ایمنی جاده ها درون شهری و برون شهری و حذف نقاط حادثه خیز را خواستار هستند هرچند اقداماتی صورت گرفته اما با این وجود با شرایط مطلوب فاصله بسیار است.
در کنار همه فعالیت های عمرانی و بکارگیری ابزارهای پیشرفته کنترل و نظارت راهنمایی و رانندگی، نیاز به یک کار فرهنگی درجهت فرهنگ سازی عمومی در جهت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت سرعت مجاز توسط رانندگان نیز هستیم تا کمتر شاهد بروز تصادفات تلخ در جاده های استان باشیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


شش + 5 =