چین؛ سرزمین فرصت های اقتصادی

چین؛ سرزمین فرصت های اقتصادی

گفتگو از نیک رفتار خیابانی
گروه گفتگو: کشور چین با نام رسمی جمهوری خلق چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیا با بیش از ۱٫۴ میلیارد نفر سکنه‌ است. این کشور که در شرق قاره آسیا واقع شده توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک‌حزبی اداره می‌شود. پایتخت کشور پکن است.
جمهوری خلق چین با حدود ۹٫۶ میلیون کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی است.
به گزارش آراز آذربایجان،تمدن کشور چین باستان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ است که در سواحل حاصلخیز رود زرد که در دشت شمال چین جاریست شکوفا شده است. نظام سیاسی کشور چین بیش از ۶ هزار سال مبتنی بر سلطنت مطلقه موروثی بود. نخستین دودمان پادشاهی این کشور دودمان شیا در حدود ۲ هزار سال پ. م بود.
اما نخستین حکومتی که کشور چین را متحد کرد دودمان چه‌ این در ۲۲۱ پ. م بود. آخرین دودمان پادشاهی این کشور هم چینگ بود که در ۱۹۱۱ با تشکیل جمهوری چین به رهبری کومینتانگ حزب ملی چین، نابود شد.
چین در نیمه اول سده بیستم میلادی در اختلافات و جنگ‌های داخلی غوطه‌ور بود تا اینکه مخاصمات اصلی در سال ۱۹۴۹ با پیروزی کمونیست‌ها در جنگ داخلی و تأسیس جمهوری خلق چین پایان یافت. با اجرای اصلاحات اقتصادی در این کشور برای پی‌ریزی یک اقتصاد مدرن، کشور چین یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی دنیا را داشته‌ بطوریکه چین هم‌اکنون بزرگترین صادرکننده و دومین وارد کننده بزرگ کالا است و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد.
برای شناخت بیشتر چین و شرایط اقتصادی این کشور با یکی از بازرگانان تبریزی که چند سالی در شهر گوانجو چین ساکن بوده است گفتگویی داشته ایم که ماحصل آن به شرح زیر خدمت خوانندگان گرامی تقدیم می گردد:
* لطفا خودتان را معرفی کرده و به اینکه چرا به چین رفتید و به چه کاری مشغول شدید، اشاره ای داشته باشید؟
مجید خوش بهار هستم، متولد ۱۳۵۴ و متاهل.
در سال ۲۰۱۲ از دانشگاهی در شهر گوانگجو در رشته زبان چینی پذیرش گرفتم. با توجه به گفته های دوستان و شناختی که داشتم این کار از چندین جهت برای من که قصد تجارت و اقامت در چین را داشتم فرصت مناسبی بود. ظاهرا اولین سالی بود که دانشگاه شهر گوانگجو دانشجوی ایرانی پذیرش می کرد و همین موضوع باعث شد که براحتی اقامت بگیرم.
البته شرایط اخذ پذیرش اقامت در چین برای ایرانیان خیلی ممیزی شده و سختگیرانه هست اما این فرصتی بود که من و تعدادی دیگر توانستیم از آن استفاده کنیم و تحصیل را در دانشگاه گوانگجو شروع کنیم. از طرفی حضور در دانشگاه فرصتی بود تا با یاد گیری زبان چینی، ارتباط بیشتری با این مردم و فرهنگ و اقلیم آنجا بگیرم.
* آیا همزمان با پذیرش دانشگاه شروع به کار کردید؟
البته کار بیزنس رو هم شروع کردم در کنار زبان و زندگی در گوانجو و بعد از تقریبا یکسال و ‌نیم شرکتی ثبت کردم و دیگر دانشگاه نرفتم.
من در حدود ۶ سال دائم و حدود ۱۰ سال رفت و آمد داشتم به چین و طی این مدت به کار تجارت پرداختم.
شرکت ما بیشتر کارهای مربوط به تسهیل بازرگانی رو برای سایرین انجام می داد مانند مشاوره- نمونه گیری- برگزاری جلسات- کارهای ترجمه- بارگیری و ارسال اجناس- ترخیص از بنادر کشور و موارد مشابه.
شایان ذکر هست که کار کردن با ویزا و اقامت تحصیلی ممنوع هست و در صورتی که پلیس از این موضوع مطلع شود ویزا و یا اقامت تحصیلی شما لغو و از کشور چین اخراج می شوید.
* لطفا درباره نحوه زندگی چینی ها صحبت کنید؟
در چین مردم کلا کاری با سیاست ندارند. اصلا دغدغه کار و درآمدزایی وجود ندارد چون کار به اندازه کافی موجود هست. از نظر اعتقادی کسی با شما کاری ندارد و در اعتقادات آزادند. همه درصدد رشد هستند و دائما در حال فعالیت رو به جلو و سیستم هم کمک حال هست و مانعی از این لحاظ وجود ندارد. بنابراین می شود گفت که پول درآوردن دغدغه اصلی مردم چین هست دقیقا مانند مردم ایران و حتی شدید تر، همه دنبال کسب و‌ کار و پول درآوردن هستند.
مردم اطلاع زیادی از نوع و ساختار حکومت ندارند، در بیشتر مواقع و مثل ما تئوریسین مسائل سیاسی نیستند و بنظرم این نوع تفکر خوبه که مردم اصلا درگیر مسائل سیاسی نیستند. بعبارت ساده تر حکومت کار خودش می کند و مردم کار خودشان را و تا وقتی همه چی خوب پیش برود کسی هم اعتراضی ندارد من طی مدتی که در اونجا اقامت داشتم اعتراض و مشکلی سیاسی ندیدم.از نظر اعتقادی هم اکثر چینی ها بی اعتقاد به خدا هستند و اقلیتی هم به تائویسم و کنفوسیوس معتقد هستند. کلا آدم های معتقدی نیستند، در حد گاها به معبد رفتن و چند تا شمع سوزاندن و همین.
در مجموع چینی ها زندگی آرام و بی _غدغه_ای دارند.
*در چین شرایط کاری ادارات و سازمان ها و جایگاه شون چگونه هست؟
به سئوال خوبی اشاره کردید. چیزی که جالب هست، زیر ساخت های بسیار پیشرفته و سیستم اتوماسیون اداری بسیار عالی در چین هست. در این کشور همه چیز از طریق اینترنت قابل اجراست. از وقت دکتر برای چک آپ گرفته تا اقدام جهت اقامت اتباع خارجی تا کارهای مالیاتی و حتی کارهای اداره مهاجرت.
در کل سیستم اداری خیلی خوب کار می کند. هیچ صحبتی از ریت دلار به یوان و مشکلات بانکی نیست. قوانین اداری ساده شده و تمامی کارهای اداری رو می تونین از طریق اینترنت بدون نیاز به مراجعه حل و فصل کنید. بطور کلی بوروکراسی اداری مانند ایران وجود ندارد و بعد تجربه زندگی در چین تصور من این است که در کشورما ادارات بیشتر برای کار نکردن و مشکل تراشی ایجاد شدن تا کار کردن و حل مشکلات مردم!
* چین از نظر امنیتی و حضور پلیس ها چه شرایطی دارد؟
شما در چین در خیابان پلیسی نمی بینیند. کلانتری هم مثل کشور ما وجود ندارد. من فقط هنگام جابجایی پول در بانک پول شاهد حضور پلیس و نیروهای امنیتی بودم.
امنیت شهر با دوربین های مدار بسته کنترل می شود و می شود گفت این دوربین ها کل شهر ۲۵ میلیونی گوانگجو رو ساپورت میکنند.
برای نمونه اگه پول اجاره تان رو ندهید، حراست مجتمع بعد از چند بار تذکر و تمامی وسایل خانه را رو بیرون می ریزد، به همین راحتی و نیازی به شکایت و دادگاه و کلانتری و پلیس نیست.
بر اساس شنیده هام آمار مراجعه به دادگاه و پرونده های دادگستری هم بسیار کم بوده و با مجرمین هم بسیار سخت برخورد می شود.
*لطفا درباره سرمایه گذاری و شرایط کاری در چین برامون توضیح بدهید؟
چین از حدود چهل سال قبل سیاست های اقتصادی اش را تغییر داده و درهای کشور را برای سرمایه گذاری خارجی گشوده است. از همین دوره هست که تحولات شگرف در این کشور بوجود آمد.
همانطوری که می دانید چین دارای بیشترین تعداد جمعیت در دنیاست و لذا سیاست گذاران با تغییر در سیاست هتای اقتصادی پتانسیل نیروی انسانی خودشان را مورد استفاده قرار دادند.
چین خودش بزرگ ترین مصرف کننده دنیا هست و این باعث‌ ترغیب سرمایه گذاری خارجی در اوایل بوده بنظرم، از طرف دیگر نیروی کار ارزان و امکاناتی نظیر زمین و انرژی هم که به شکل ارزان در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده که در نتیجه اغلب شرکت ها و برند_های خارجی در چین کارخانه مونتاژی احداث کردند.
بعد از مدتی فعالیت شرکت های بزرگ و چند ملیتی، چینی ها شروع به مهندسی معکوس و حتی انتقال تکنولوژی و در دست گرفتن ها کارها با ایجاد تعامل و جلب رضایت سرمایه گذارن خارجی کردند که نتیجه مثبتی هم از این تصمیمات گرفتند.
این را هم اضافه کنم که بنظر من اقتصاد چین به نوعی وابسته به اقتصاد امریکا هست و در خیلی از صنایع ردپای مدیران امریکایی و کمپانی های امریکا بوضوح دیده می شود.
* برای تاسیس شرکت در چین چقدر سرمایه نیاز هست؟
مانده به زمینه فعالیت شرکت. معمولا شرکت هایی که به عنوان کارگر یا باربری کار میکنند که برای مشتری هایشان خدمات ارائه می دهند، به سرمایه زیادی نیاز ندارند.
در چنین شرکت هایی ما در اختیار مشتری ها هستیم و کارهایی که تجار بعلت بعد مسافت، عدم آشنایی با زبان یا مشغله کاری و یا نداشتن تخصص نمی تونن انجام بدن رو ما انجام می_دهیم.ما در شرکت در زمینه تخصصی مشاوره و نمونه گیری و ترجمه و مکاتبات اداری و حواله و حمل و ترخیص کالاها رو می توانیم انجام بدهیم. در مجموع من از تجار و بازرگانان دعوت می کنم که برای استفاده از فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در چین پیشقدم بشوند چرا که ضرر نمی کنند..

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


8 × = بیست چهار