چرا بیمه‌ها تن به تجمیع نمی‌دهند

چرا بیمه‌ها تن به تجمیع نمی‌دهند

گروه اجتماعی: این ماجرا که بیمه‌ها تن به تجمیع نمی‌دهند مربوط به امروز و دیروز نیست اما از هر طرف که به این موضوع رسیدگی شود سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های بیمه‌گر مخالف سرسخت یکپارچه شدن صندوق بیمه‌هاست.
کلاف سردرگم تجمیع بیمه‌ها با گره کور سازمان تامین اجتماعی و هر بار به بهانه‌ای در هم پیچیده شده و تعیین تکلیف قانون تجمیع بیمه‌ها به زمانی دیگر موکول می‌شود.
علاوه بر این در پی پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر واگذاری امور درمان سازمان تامین اجتماعی به این وزارتخانه، واکنش‌ها از سوی این سازمان آغاز شد و حتی صحبت از تحقیق و تفحص از بودجه و منابع طرح تحول سلامت هم به میان آمد اما در پاسخ به این موضوع سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت شفاف‌سازی درباره هزینه کرد حق بیمه کارگران و چگونگی صرف آن طی ۳۰سال گذشته را خواستار شد.
حاشیه‌سازی‌های سازمان‌های بیمه‌گر برای وزارت بهداشت تنها به انباشت بدهی ۶هزار میلیاردی به این وزارتخانه و تعلل در پرداخت آن محدود نمی‌شود بلکه کلید زدن تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت را هم شامل می‌شود. حسن هاشمی، وزیر بهداشت که در همایش دیابت حضور داشت به سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد.
وی در واکنش به طرح تحقیق و تفحص حوزه سلامت عنوان کرد: صحبتی کردم که بخش درمان تأمین اجتماعی زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد اما عده‌ای نسبت به این جمله واکنش نشان دادند و به دنبال تحقیق و تفحص از نظام سلامت هستند، ‌ای‌کاش آنها تحقیق و تفحصی کنند تا ببینند پولی که کارگران برای درمان طی ۳۰ سال به تأمین اجتماعی پرداخت کرده‌اند کجا هزینه شده است. این اظهارات وزیر بهداشت در شرایطی است که سازمان تامین اجتماعی حق بیمه خود را به صورت نقد از بیمه‌شدگان و جامعه کارگری دریافت می‌کند اما همچنان در برخی موارد با مشکل مواجه است.
هاشمی که شفاف‌سازی درباره هزینه‌کرد حق بیمه کارگری را خواستار شد در حاشیه این همایش خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها اگر این پول در حوزه درمان هزینه شده بود اکنون اطراف تهران پر از بیمارستان بود. وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تحقیق در حق بیمه‌های مردم خطاب به حاشیه‌سازان یادآور شد: بگذارید ما سکوت کنیم و صحبت نکنیم، چرا که به صلاحتان نیست.
انباشت بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر هم موضوعی است که حتی جلسه هیات دولت با بیمه‌ها هم نتوانست آنطور که باید مطالبات وزارت بهداشت را به این وزارتخانه بازگرداند. طی این جلسه مقرر شد طی یک هفته مبلغ یکهزار میلیارد تومان از مطالبات وزارت بهداشت پرداخت شود اما با گذشت این مدت همچنان بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر پابرجاست و وزیر بهداشت فقط ابراز امیدواری کرده است این مطالبات وصول شود.
از دیگر حواشی‌ای که سازمان تامین اجتماعی به آن دامن زده است، موضوع تجمیع بیمه‌ها و مشکل‌تراشی برای محقق نشدن این هدف مهم است. هر بار که موضوع تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر با هدف ارتقا و بهبود شیوه خدمت‌رسانی به بیماران مطرح شد این سازمان به بهانه‌ای از این مسؤولیت شانه خالی کرد.
استثنا بودن سازمان تامین اجتماعی از این قانون هم مفری شد برای حفظ جزیره مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی. اما به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات وزیر بهداشت مباحث مالی و منفعت‌های تجاری عامل قوی‌تری برای بهانه‌جویی‌های تامین اجتماعی برای طفره رفتن از این قانون باشد.
این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی اعداد و ارقام کلانی را برای هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان خود اعلام کرده است در حالی که خرید همین خدمات از وزارت بهداشت می‌تواند به مراتب مقرون به صرفه‌تر از این شیوه در سازمان تامین اجتماعی باشد. با وجود ارائه راهکارهای گوناگون و الزام قانون بر تجمیع بیمه‌ها همچنان سازمان تامین اجتماعی به عنوان سرسخت‌ترین مخالف تجمیع بیمه‌ها مطرح است.
این سازمان با توجه به گستره چتر حمایتی‌اش که جامعه کارگری و کارفرمایی و بسیاری مشاغل آزاد کشور را در بر می‌گیرد نقش مهمی در تصمیم‌گیری درباره بیمه‌ها دارد، چرا که این سازمان به عنوان وزنه‌ای قابل توجه در سازمان‌ها بیمه‌گر مدنظر است که فرجام قانون تجمیع بیمه‌ها را با خود درگیر کرده است اما اصرار این سازمان به یکه‌تازی در این میدان غیر از حفظ جزیره مدیریتی چه دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؟ این زمان که دولت و مجلس برای بقای طرح تحول سلامت دست به دست هم داده‌اند سنگ‌اندازی‌های سازمان‌های بیمه‌گر این شائبه را ایجاد می‌کند که منافع مالی یا بهره‌برداری‌هایی از این موضوع وجود دارد که تجمیع منابع در یک صندوق این منافع را به خطر می‌اندازد.به گزارش وطن امروز، اینکه وزیر بهداشت هم خواستار حفظ سکوت دربرابر اقدامات بیمه‌هاست خود گواهی بر وجود پشت پرده‌های بسیار در سازمان‌های بیمه‌گر است که دودش فقط به چشم بیماران می‌رود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


سه × = 24