چرا استفاده از ماهواره غیر قانونی است

چرا استفاده از ماهواره غیر قانونی است

علی قهرمان
گروه اجتماعی : برقراری امنیت و پایداری آن در هر جامعه‌ای نیازمند وجود فاکتورهای زیادی در حوزه‌های مختلف می‌باشد. مشارکت و همکاری مردم به عنوان سرمایه‌ی اجتماعی پلیس، نقش بسیار مؤثری در تولید امنیت عینی و ذهنی جوامع دارد؛ شاید بتوان اعتماد متقابل میان مردم و پلیس را مهم‌ترین مؤلفه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی قلمداد نمود که مشارکت در پرتو آن نمود می‌یابد. اعتماد مردم، سرمایه‌ی گرانقدر پلیس برای ارائه‌ی خدمات انتظامی است که گاه به شیوه‌های مختلف تحت تأثیر نگرش‌ها و رویدادهای اجتماعی قرار می‌گیرد. یکی از این رویدادها جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای توسط مأمورین انتظامی است. طیف وسیعی از افراد جامعه که به‌طور کلی با استفاده از ماهواره مخالف می‌باشند، دست کم در این حوزه هیچ‌‌گونه نگرش منفی در ذهن خود نسبت به پلیس ندارند؛ اما طیفی دیگر، در محاوره‌های خود همواره این اقدام پلیس را محکوم می‌کنند.
ما در این نوشتار تلاش نموده‌ایم با بیان واقع‌بینانه‌ی مسائل مربوط به ماهواره، برخی از نگرش‌های منفی که می‌تواند مانعی در راه اعتماد مردم به پلیس باشد را اصلاح نموده و انتظار داریم تا پایان مطالب، با نگاه منصفانه‌ی خود ما را همراهی نمایید. شبکه‌های ماهواره‌ای: در کشور ما ورود ماهواره به عرصه‌ی زندگی مردم از اواخر دهه‌ی شصت، تشدید برخی ناهنجاری‌های ارزشی و فرهنگی را به دنبال داشت. از دهه‌ی هفتاد تاکنون نیز با ورود قاچاق انواع تجهیزات ماهواره‌ای، حجم دریافت این شبکه‌ها به سرعت افزایش یافته و به مناطق مرکزی کشور سرایت کرد.
آسیب‌های ماهواره و راهکارهای رویارویی با آن: در دنیای صنعتی امروز که عصر تکنولوژی نامیده می‌شود، پدید آمدن و گسترش تجهیزاتی مانند ماهواره، زندگی افراد جوامع مختلف را با چالش‌های فراوانی روبرو نموده است. تکنولوژی، مرزهای فرهنگی واجتماعی و حتی جغرافیایی را دستخوش تغییرات زیادی نموده است؛ به¬نحوی که در برخی کشورها، از پیشرفت سریع تکنولوژی به عنوان »انفجار اطلاعاتی« یا »بحران اطلاعات« یاد می‌شود. به هر جهت برای آشنایی با چالش‌هایی که ماهواره در زندگی افراد به وجود آورده است، ناگزیر از بررسی این پدیده در ابعاد مختلف می‌باشیم.
پیامدهای منفی استفاده از ماهواره:ترویج خشونت،شاید بتوان یکی از آشکارترین آسیب‌هایی را که جوامع با گسترش استفاده از ماهواره دچار آن می‌شوند، ترویج خشونت دانست. سست شدن بنیان خانواده:خطر فروپاشی نظام خانواده از دیگر پیامدهای حضور بدون کنترل و حتی با کنترل ماهواره است. بسیاری ‌از برنامه‌های ماهواره موجب کم‌رنگ شدن اخلاق در خانواده و در نتیجه جامعه می‌شود. ترویج روابط نامشروع و مصرف مواد اعتیادآور به‌ویژه مواد روانگردان صنعتی، ویژگی‌ بسیاری از برنامه‌های ماهواره است. به تعبیری دیگر می‌توان ورود ماهواره به خانه را به منزله‌ی ورود فردی نامحرم و عنصری ناباب برای فرزندان محسوب نمود.
دخالت سیاسی: یکی دیگر از آسیب‌هایی که جامعه‌ی ما با ورود ماهواره به خانه‌ها دچار آن شده است، دخالت سیاسی قدرت‌های بیگانه در امور داخلی کشور می‌باشد. این قدرت‌ها با راه‌اندازی شبکه‌هایی سعی می‌کنند واقعیت‌ها را در ظاهر بی‌طرفانه به اطلاع بینندگان خود برسانند؛ در حالی که هدفی جز فاصله انداختن میان مردم و حکومت برای دستیابی به منافع خود ندارند.
تبلیغ ضد مذهب: در سال‌های اخیر شاهد رشد قارچ‌وار شبکه‌های فارسی‌زبانی هستیم که با رویکرد تبلیغات ضدمذهبی پا گرفته‌اند و با ترویج مرام و مسلکی خاص، اقدام به تخریب و شبهه پراکنی می‌نمایند.
ضربه زدن به اقتصاد خانواده و جامعه: برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای، با محوریت تبلیغات بازرگانی، اقدام به معرفی کالاهای بی‌کیفیت، داروهای آسیب‌زا، بی‌اثر و فاقد مجوز بهداشتی (مانند کرم‌های معجزه‌گر، دارو‌های بلندکننده‌ی قد و …) می‌کنند که هیچ‌گونه تأییدی از سوی نهادهای بهداشتی به ویژه وزارت بهداشت ایران ندارند و از این طریق به دنبال سوء استفاده از بینندگان ساده‌اندیش هستند.
راهکارهای اساسی:تقویت فرهنگ خودی (بومی و ملی)، دفاع از ارزش‌های ملی و دینی، ارتقاء سطح آگاهی خانواده¬ها، برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان و ترویج الگوهای رفتاری مناسب در خانواده و اجتماع، بهترین راهکارهای ممکن برای مقابله با آسیب‌های ماهواره و سایر رسانه‌ها است. خانواده¬ها باید در کنار آگاهی‌بخشی و صحبت پیرامون آثار منفی این ابزار رسانه‌ای، فرهنگ و اعتقادات مذهبی را نیز آموزش داده و در مقابل پیشنهادهای جوانان مبنی بر استفاده از این پدیده، به شکل کاملاً منطقی مقاومت نمایند.
ترویج فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و هنری و ایجاد امکانات لازم برای این فعالیت‌ها، باعث می‌شود تا نسل جوان جامعه، میل و رغبت کمتری برای استفاده از ماهواره داشته باشند.
واقعیت این است که برای پیشگیری از گرایش افراد برای استفاده از ماهواره، علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، در قوانین جاری کشور نیز مواردی در منع استفاده از این ابزار پیش‌بینی شده است و اقدام نیروی انتظامی در خصوص جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای نیز جزء وظایفی است که قانون بر عهده‌ی این سازمان قرار داده و بر خلاف تصور بسیاری از مردم، خودسرانه یا سلیقه‌ای نیست.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


6 + نُه =