پیشنهاد الحاق ۲ مرز آذربایجان‌غربی به خط آهن سراسری ارائه شده است

پیشنهاد الحاق ۲ مرز آذربایجان‌غربی به خط آهن سراسری ارائه شده است

ارومیه- آراز آذربایجان- مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: پیشنهاد الحاق خط آهن ارومیه – سرو و همچنین مسیر نقده – تمرچین به شبکه راه‌آهن ارائه شده که در صورت موافقت مقامات کشوری، این مسیرها راه آهن سراسری ایران را به مرزهای ترکیه و شمال عراق متصل خواهند کرد.
سیدمحسن حمزه‌لو روز پنجشنبه در گفت و گو اظهار داشت: در صورت تحقق این امر، مبادلات اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه افزایش قابل توجهی می یابد زیرا خط آهن، مسیری مهم و موثر در توسعه حمل و نقل کالایی محسوب می شود.
وی اضافه کرد: طبق نیازسنجی صورت گرفته در خصوص ملزومات توسعه راه‌آهن در آذربایجان غربی، در گام نخست باید سهم شبکه ریلی در ترانزیت بین‌الملل گسترش یابد که مسیرهای ارومیه – سرو و نقده – تمرچین بهترین راهکار برای تحقق این هدف گذاری هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی خواستار افزایش کارایی ایستگاه‌های راه‌آهن آذربایجان غربی نیز شد و افزود: ایستگاه‌های استان ظرفیت بالایی در حمل‌ونقل باری به طور تقریبی ١٠ میلیون تن در سال دارند که باید از این ظرفیت بیشتر بهره برد.
حمزه‌لو اظهار داشت: بهره‌گیری از شبکه استاندارد ریلی به عنوان حمل‌ونقل امن، کم‌هزینه، به صرفه و سازگار با محیط‌زیست نیاز زیرساختی استان در جابه‌جایی مبادلات مرزی به شمار می‌رود.
وی افزود: طبق ارزیابی کارشناسان حمل‌ونقل افزایش سهم راه‌آهن آذربایجان‌غربی در ترانزیت کالا و صادرات غیرنفتی می‌تواند گره‌گشای حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی باشد.
با توجه به اینکه اتصال آذربایجان‌غربی به حمل‌ونقل راه آهن کشور، زیرساخت کلیدی برای توسعه بخش‌های اقتصادی و گردشگری به شمار می‌رود در حال حاضر علاوه بر حمل‌ونقل مسافری، ساماندهی ایستگاه‌ها و گسترش حمل‌ونقل کالا در دست اجراست.
راه‌آهن مراغه – ارومیه ۲ استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 1