پژوهش و فناوری کلید توسعه آذربایجان غربی

پژوهش و فناوری کلید توسعه آذربایجان غربی

مهدی قلی‌پور
گروه اقتصادی :بدون شک اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌ها ، پدیدار می‌شوند و پژوهش نیروی محرک توسعه در تمامی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. توان هر کشور به میزان پژوهش آن کشور است.
سوتیتر: امروزه همه کشورهای جهان برای دست یافتن به اهداف وآرمان‌ها، پیشرفت و توسعه، اختراع و ابتکار و روش‌های بهینه زندگی تنها از پژوهش و تحقیق سود می‌جویند
هفته پایانی آذرماه هر سال به عنوان هفته پژوهش و روز بیست و پنجم آذر ماه با عنوان روز پژوهش در کشورمان نام گرفته است و ناگفته پیداست که در دنیای کنونی که هر روز تکنولوژی و علم به سمت پیشرفت و توسعه حرکت می کند، نمی توان بدون پژوهش و بررسی و مطالعات آکادمیک؛ فرایندهای اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد و بایستی طبق استانداردهای علمی و دانشگاهی با مولفه های مختلف مواجهه کرد.
بدون شک اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌ها ، پدیدار می‌شوند پژوهش نیروی محرک توسعه در تمامی حوزه‌های فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. توان هر کشور به میزان پژوهش آن کشور است.
پژوهش بازوی نرم افزاری مدیریت محسوب می شود. اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی درست، زمانی به طور منطقی و مطلوب محقق می‌شود که زمینه‌ پژوهشی داشته باشد و تصمیم‌سازی یکی از رسالت‌های پژوهش است.پژوهش و تحقیق به حقیقت علمی رسیدن است و هدف از حقیقت علمی نیز سازگار شدن هر چه بهتر با واقعیات است. بدین ترتیب به چنین شناختی علم گفته می شود و علم نیز به معنای بیان تجربی قانونمندی‌های حاکم بر طبیعت است. به دیگر سخن، علم سازماندهی شناخت از واقعیات است، به طوری که انسان هر چه بیشتر با قانونمندی‌های حاکم بر واقعیات سازگار گردد.
تحقیق و پژوهش، محقق و پژوهشگر را بر آن می‌دارد که به جستجوی حقیقت بپردازد و از تعصب خودگرایی و مطلق‌گرایی بپرهیزد. بدین ترتیب تحقیق برای انسان کنجکاو و درگیر با مسائل زندگی یک رویکرد ضروری و در عین حال عادی است و اساس معرفت و شناخت علمی وی را تشکیل می‌دهد.
بهره‌وری علم و تجربه نتیجه تحقیق است و اگر کنجکاوی، مطالعه و پژوهش‌های علمی نبود، دانش و تجربه انسان امروزی به دست نمی آمد.
با این اوصاف تحقیق و پژوهش را می‌توان عنصر نجات دهنده انسان و عامل بلوغ و دست یافتن وی به زندگی آرمانی دانست و امروزه همه کشورهای جهان برای دست یافتن به اهداف وآرمان‌ها، پیشرفت و توسعه، اختراع و ابتکار و روش‌های بهینه زندگی تنها از پژوهش و تحقیق سود می‌جویند.
به دلیل اهمیت تحقیق و پژوهش و نقش آن در آگاهی مردم، همواره کشورهای استعمارگر از رشد و شکوفایی این مقوله در کشورهای در حال توسعه ممانعت به عمل می‌آورده و می‌آورند. سند حقیقی این مدعا دست و پا زدن‌های پی‌درپی استعمار در جلوگیری از دست‌یابی ایران به انرژی هسته‌ای و محروم نگه‌داشتن کشورهایی هم‌چون ایران از این دانش نوین است. آنها می‌دانند که ارمغان تحقیق و پژوهش، هوشیاری، آگاهی، فرار از سلطه، پیشرفت و توسعه است، پس فقدان آن در هر جامعه، مناسب‌ترین راه برای سلطه است که آن جامعه را از هر گونه نوآوری و بروز خلاقیت باز می دارد.برای توسعه همه جانبه استان آذربایجان غربی که از هر جهت دارای پتانسیل ها و توانمندی های فراوان است باید تولید فکر و اندیشه اجرایی با حضور کارشناسان ارشد و متخصصان دانشگاهی در کنار مدیریت های توانمند قرار گرفته و زمینه حرکت علمی دستگاههای اجرایی را فراهم کنند.مدیریت اجرایی استان آذربایجان غربی باید دقت کند که نمی‌توان برای توسعه کل استان نسخه واحدی نوشت چرا که هر منطقه برای خود مسایل خاصی دارد که در اولین قدم باید این مسایل و مشکلات شناسایی شوند.
توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل مشکلات تولید و مهمتر از آن توسعه زیر ساخت های اقتصادی و برطرف کردن موانع جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی است.استان آذربایجان غربی ظرفیت های فراوانی برای توسعه اقتصادی از جمله در صنایع مختلف کشاورزی و صنایع پایین دستی آن و همچنین بهره برداری از سایر محصولات کشاورزی و همچنین به لحاظ ترانزیت کالا از خاورمیانه به کشورهای اروپایی شرایط فوق العاده ای برای توسعه کشاورزی دارد و می تواند از این موقعیت هم برای رشد و توسعه صنعتی و کشاورزی و اقتصادی خود و هم صادرات محصولات کشاورزی ایرانی به خارج و ایجاد یک بازار مطمئن در منطقه بهره ببرد و با توسعه سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی گام های اساسی برای توسعه بردارد. از سوی دیگر آذربایجان غربی به دلیل همجواری با کشورهای همسایه شرایط فوق العاده ای برای رونق سرمایه گذاری و ترانزیت کالا دارد. بی گمان اگر سرمایه ایرانی در تولید ملی صرف شود و کار به دست کاردان ایرانی نیز واگذار شود، مطمئنا رشد و توسعه را در پی خواهد داشت شرایطی که در آذربایجان غربی مهیاست و همدلی ، همت و پیگیری مسئولان امر و نمایندگان مجلس را می طلبد.
به تعبیری توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل مشکلات تولید و مهمتر از آن ساخت و توسعه زیر ساخت های اقتصادی و برطرف کردن موانع جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی است.
این در حالی است که دلایل متعددی باعث شده که با وجود ظرفیت ها و قابلیت های مختلف استان برای رشد و توسعه اقتصادی؛ آذربایجان غربی در حال حاضر جزء استان های محروم کشور باشد.به نظر می رسد با عنایت به محرومیت های مختلف استان در حوزه های گوناگون برای رهایی از این معضلات می بایستی مدیریت جدید استان با سرلوحه قرار دادن تحقیقات و پژوهش در مدیریت استان برای نیل به توسعه زیرساخت ها بکوشد و با الگو قرار دادن مدل های توسعه علمی و مبتنی بر پژوهش های دانشگاهی برای آذربایجان غربی به سمت فضای مدیریت علمی حرکت کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = دو