پروژه‌های اولویت‌دار کشاورزی استان برای جذب سرمایه‌های خارجی

پروژه‌های اولویت‌دار کشاورزی استان برای جذب  سرمایه‌های خارجی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی:باید با همت نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی استان برای حمایت و توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی اهتمام ویژه ای شود تا بر روی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد. اگر چه متاسفانه با عملکرد فعلی در بخش کشاورزی، برخی از محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد ولی باید تلاش ‌کرد تا محصولات مرغوب بومی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه صادر شود.
وزارت جهاد کشاورزی اخیرا اعلام کرده است که سرمایه‌گذارانی که در حوزه تولید در بخش کشاورزی وارد شوند، از سوی وزارت جهاد کشاورزی حمایت و هدایت می‌شوند.
حمایت‌های سرمایه‌گذاران خارجی شاید به‌طور مستقیم مالی نباشند، اما سرمایه‌گذاران خارجی با تولیدکنندگان داخلی ارتباط ‌داده می شوند و این تولیدکنندگان در حوزه تولید گلخانه‌ای و پرورش ماهی در قفس تسهیلات دریافت می‌کنند و زمینه برای کار مشترک فراهم می‌شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که سرمایه‌های داخلی و خارجی از عوامل توسعه در حوزه اقتصاد است و از آنجا که تقاضا برای مواد غذایی به ‌دلیل افزایش جمعیت در دنیا روند فزاینده‌ای را طی می‌کند، بنابراین چاره‌ای جز رشد و تولید نداریم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌تواند در دستیابی به این هدف و اشتغال‌زایی به بخش کشاورزی کمک کند.
معافیت‌های مالیاتی در بخش کشاورزی کشورمان از مشوق‌ها و ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند و بر اساس ماده ۸۱ قانون مالیات مستقیم، درآمد حاصل از کلیه واحدهای کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبورعسل، پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغ‌ها و نخیلات از پرداخت مالیات معاف هستند و این یک فرصت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.درباره روند سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم و اهمیت امنیت سرمایه‌گذاری نیز پیش‌بینی می شود با توجه به بهبود فضای اقتصادی و روند بهبود فضای کسب و کار در کشور، فضای امنیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در آینده بهتر خواهد شد.
جلوگیری از شتاب تورم طی دو سال اخیر، ریسک اقتصادی را برای سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی کاهش داده است و در همین حال وجود قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارج و استفاده از این ظرفیت گامی مهم در تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در استان آذربایجان غربی است.این در حالی است که آذربایجان غربی یکی از استان های سرسبز با منابع زیر زمینی فراوان و خاک حاصلخیز در شمالغرب کشور در موقعیتی بسیار استراتژیک به لحاظ کشاورزی و اقتصادی واقع است. یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، تولیدات شیلاتی، عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. مجموعه این ظرفیت ها و توانمندی ها سبب شده است که آذربایجان غربی در منتهی الیه شمالغرب کشور سرزمین فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی داشته باشد. در استان آذربایجان غربی ظرفیت ها و پتانسیل های مساعدی اعم از توانمندی های آب و خاک، صنعت و معدن و کشاورزی وجود دارد.
جایگاه استان آذربایجان غربی در سطح کشت و تولید یونج? آبی، چغندرقند، گندم آبی، سیب درختی و انگور آبی در بین استان‌های کشور دارای مقام برجسته ای است و همچنین در استفاده از بسیاری از ماشین‌ها و ادوات مهم فرآیند تولید خصوصاً علوفه چین، خرمنکوب، سمپاش تراکتوری، کولتیواتور و تریلر در بین دیگر استان‌های کشور استان برتر محسوب می‌شود. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و سیاسی بر این اصل مهم اتفاق نظر دارند که برای خنثی کردن تحریم‌ها در بخش کشاورزی باید سرمایه‌گذاری شود و بهتر است بر روی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شود. در شرایط فعلی که کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد، یکی از بخش‌های بسیار کارساز که می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و خنثی کند و همه بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند، بخش کشاورزی است. اگر در گذشته می‌توانستیم برنج‌های خارجی را با یک قیمت حدود ????تومان وارد کشور کنیم، الان مجبور شده‌ایم با قیمت بالای ? هزار تومان، این کالا را وارد کنیم این در حالی است که با اتکا به تولید داخل می‌توان نیازهای کشور را رفع کرد.بهتر است دولتمردان و وکلای مردم در بهارستان برای حمایت و توسعه بخش کشاورزی در بودجه سالیانه کشور اهتمام ویژه ای داشته باشند. باید بر روی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شود. اگر چه متاسفانه با عملکرد فعلی در بخش کشاورزی، برخی از محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد. ولی باید تلاش ‌کرد تا محصولات مرغوب ایرانی و بومی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه صادر شود.این در شرایطی است که در سال گذشته، همه اقلام و اجناس به غیر از برنج، افزایش قیمت داشته است و بنابراین همه باید تلاش و هم فکری کنیم که نگذاریم وضعیت کشاورزی از این بد‌تر شود تا کشاورزان نامید شوند.
آمارهای استانی در بخش کشاورزی نشان می دهد که وسعت مزارع دارای سیستمهای نوین آبیاری از ۱۷ هزار هکتار به ۴۲ هزار هکتار افزایش داشته است و میزان تولیدات کشاورزی از ۴٫۵ میلیون تن به ۶٫۳ میلیون تن و تولیدات فرآوری محصولات کشاورزی از ۲۵۱ هزار تن به ۵۷۱ هزار تن افزایش داشته است.
ایجاد پایگاه جامع اطلاعات کشاورزی و آزمایشگاه مرجع تعیین سموم و فلزات سنگین در تولیدات کشاورزی از دیگر اقدامات اساسی برای توسعه بخش کشاورزی استان محسوب می شود و همچنین اختصاص مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از محل حوادث غیرمترقبه برای طرح های آبخیزداری در حوزه دریاچه ارومیه و سایر طرح های مربوط از جمله جبران خسارات ناشی از خشکسالی و سرمازدگی و آفات از دیگر تصمیمات کارگروه تخصصی توسعه کشاورزی در چهارمین سفر استانی هیات دولت به آذربایجان غربی است.
این در شرایطی است که استان آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که در بحث بودجه و سهم اعتبارات اختصاص یافته به این استان مشکلات عدیده ای دارد و تخصیص نامناسب اعتبارات به پروژه های عمرانی استان با وجود پروژه های نیمه تمام و پروژه های مهر ماندگار دولت گذشته با نیاز میلیارد ریالی به این پروژه ها، کم توجهی به حوزه کشاورزی و روستایی، مسایل مربوط به خشکی دریاچه ارومیه و نیز مشکلات تامین آب در استان منجر شده در اختصاص منابع و اعتبارات به استان ها با مقداری مشکلات مواجه شود.
این در حالی است که باید ظرفیت های داخلی و اقتصادی آذربایجان غربی فعال شود و با چنین روند تخصیص بودجه ای باید مسولان استانی به فکر فعال کردن ظرفیت های داخلی آذربایجان غربی باشند چرا که این استان در هر یک از کشورهای همسایه خود ظرفیت های بالقوه فراوانی اقتصادی دارد و می توان از طریق تعامل این سرمایه های عظیم را برای توسعه استان بکار گرفت.این در حالی است که بالابردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد.
به نظر می رسد باید برای حمایت و توسعه بخش کشاورزی در بودجه سالیانه کشور اهتمام ویژه ای شود. باید بر روی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شود. اگر چه متاسفانه با عملکرد فعلی در بخش کشاورزی، برخی از محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد.
ولی باید تلاش ‌کرد تا محصولات مرغوب ایرانی و بومی آذربایجان_غربی به کشورهای همسایه صادر شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


پنج + 9 =