آذربایجان غربی در تب بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌سوزد

آذربایجان غربی در تب بیکاری  فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌سوزد

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: زمانی حلقه مفقوده تحقق کارآفرینی در جامعه خلاء بین مطالب آموزشی تئوریک و دانشگاهی با واقعیت و نیاز جامعه بود اما امروزه با وجود اینکه این مشکل وجود دارد اما معدود سرفصل‌های آموزشی کاربردی نیز با واقعیت‌های متغیر و بروز جامعه هم‌خوانی ندارد.
دانشجویان همواره به عنوان نبض تپنده جامعه پیشرفته و پیش‌قراولان حرکت‌های فرهنگی مطرح هستند و این قشر تاثیر گذار باید در طول تحصیل علاوه بر بهره‌گیری از امکانات آموزشی، سعی کنند تا با انجام کارهای تحقیقاتی و گروهی بر اندوخته‌های علمی و مهارت تخصصی خودشان بیفزایند.
حوزه اقتصادی در توسعه پایدار نقش پویایی دارد و باید مجامع علمی و پژوهشی این مهم را محقق کنند و لوازم مورد نیاز آن را تامین کنند. نیروی انسانی با کیفیت و دانش مدار مهم‌ترین مزیت رقابتی سازمان و کمیاب‌ترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است. ارائه محصولات و خدمات متفاوت و متمایز با کیفیت، کاهش هزینه‌ها، خلاقیت و نوآوری و افزایش رقابت پذیری از مزایای وجود منابع انسانی کیفی و دانش مدار است. مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است. بی شک عصر حاضر، عصر سازمان‌هاست و متولیان این سازمان‌ها، انسان‌ها هستند. انسان‌هایی که خود به واسطه در اختیار داشتن عظیم‌ترین منبع قدرت یعنی تفکر، می‌توانند موجبات تعالی، حرکت و رشد سازمان‌ها را پدید آورند. در عصر حاضر، منابع انسانی دانشگر به عنوان مهم‌ترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی و همچنین عمده‌ترین دارایی نامشهود قلمداد شده و اعتقاد سازمان‌ها نیز بر آنست که باید کارکنان را پایه و اساس بهبود کیفیت و بهره وری کلیه فرایندهای سازمانی دانست. بی تردید تحصیل در دانشگاه و فراغت از تحصیل در هر دوره‌ای پایان کار نیست و دانشگاه در واقع قدم اول برای ورود به مراتب بالاتر علم و خدمت در عرصه اجتماع است.
اندوخته‌های علمی و دستاوردهای آموزشی به ویژه در مراکز آموزش عالی علمی و کاربردی با توجه به فلسفه وجودی این دانشگاه‌ها پاسخگویی به نیازهای بازار کار و ارائه خدمات علمی و عملی متناسب با نیازهای روز جامعه است که مسوولیت فارغ‌التحصیلان را بیش از پیش می‌کند. این در حالی است که زمانی حلقه مفقوده تحقق کارآفرینی در جامعه خلاء بین مطالب آموزشی تئوریک و دانشگاهی با واقعیت و نیاز جامعه بود اما امروزه با وجود اینکه این مشکل وجود دارد اما معدود سرفصل‌های آموزشی کاربردی نیز با واقعیت‌های متغیر و بروز جامعه هم‌خوانی ندارد که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پیشرو و خلاق درصدد پر کردن این خلاء با آموزش‌های آکادمیک و کوتاه مدت و بلند مدت خود است.این در حالی است که طبق آمار رسمی سازمان‌های مسئول، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ برابر دیپلمه‌ها است که این موضوع یک هشدار جدی برای جوانان در انتخاب دقیق رشته‌های دانشگاهی و یک زنگ خطر برای برنامه ریزان به منظور بررسی دلایل ناهماهنگی کامل بین برنامه‌های دانشگاه و نیازهای بازار کار است.نرخ بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ برابر کسانی است که در کشور تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند. این موضوع از عمق بحران بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و ناهماهنگی کامل بین برنامه‌های دانشگاه‌ها و نیازهای بازار کار خبر می‌دهد.به عبارت دیگر، دانشگاه‌ها بدون توجه به نیازهای واقعی بازار کار اقدام به جذب و پذیرش دانشجو می‌کنند و هیچ‌گونه سیستمی نیز وجود ندارد تا جوانان دیپلمه متقاضی ورود به دانشگاه‌ها را از احتمال بیکار ماندن به دلیل انتخاب رشته‌های نامناسب با نیازهای روز بازار کار آگاه نماید.متأسفانه در دهه‌های اخیر که با گسترش ورود جوانان به دانشگاه‌ها و بالا رفتن سطح سواد افراد همراه بوده است هرگز به این سوال پاسخ داده نشد که چرا نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از بقیه گروه‌ها بالاتر است و چرا این شکاف هر روز بیشتر می‌شود؟
کارفرمایان و بنگاهداران عدم مهارت و ناتوانی نیروی جوان در تصدی مشاغل تخصصی و نیازمند تجربه را از دلایل اصلی بیکار ماندن کارجویان فارغ‌التحصیل دانشگاهی می‌دانند و معتقدند که دانشگاه‌ها بیشتر از آنکه به جوانان آموزش واقعی تصدی مشاغل مختلف را بیاموزند، نسبت به صدور مدارک فارغ‌التحصیلی همت می‌کنند و در این زمینه بین دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی رقابت تنگاتنگی وجود دارد.
همچنین کارفرمایان عنوان می‌کنند که جوانان فراوانی به دلیل غیرمرتبط بودن رشته‌های دانشگاهی با مشاغل مختلف بازار کار بیکار می‌مانند و آن‌ها علاقه‌ای به جذب این‌گونه افراد ندارند. به عبارتی رشته‌هایی که امروز بیشتر به مباحث تئوریک می‌پردازند تا موضوعات مهارتی و تخصصی، بیکاران بیشتری را در خود جای داده‌اند. از سوی دیگر نگاه ناهمگون دانشگاه و بازار کار به نیروی کار باعث ایجاد چنین شکافی شده است که اعلام می‌شود نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ برابر سایر گروه‌ها است و با این حال طبق اصل ۴۳ قانون اساسی دولت مکلف به حمایت از انسان در حال رشد است.متاسفانه به دلیل نامتوازن بودن نوع آموزش‌های دانشگاهی و نیازهای روز بازار کار و بنگاه‌ها در آذربایجان غربی، جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و مراکز علمی، مهارت‌های فنی و تخصصی رشته تحصیلی را در دانشگاه فرا نمی‌گیرند و موسسات آموزشی نیز صرفا به یک بنگاه صدور مدرک تبدیل شده‌اند.
این در حالی است که فعال ساختن آموزش‌های کاربردی در استان آذربایجان غربی برای آموزش فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها یک ضرورت است و پیش بینی می‌شود تا با تشکیل دوره‌های آموزشی مختلف این افراد را برای شغل‌هایی که در سطح استان مورد نیاز است آموزش داده و جوانان را با آمادگی لازم وارد بازار کار کرد.از سوی دیگر، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و معدنی در آذربایجان غربی به منظور توسعه اشتغال جوانان ضروری است چرا که یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه صنعت به‌ویژه در بخش معدن، خام‌فروشی محصولات تولیدی و اولیه بوده که این امر، سرمایه‌های معدنی آذربایجان غربی را به خطر می‌اندازد.
آذربایجان غربی در حال حاضر، معادن با ارزشی دارد که در برخی موارد مواد معدنی پس از استخراج، به صورت خام به استان‌های دیگر منتقل می‌شوند و راه‌اندازی صنایع تبدیلی در آذربایجان غربی می‌توانند ضمن نگهداشتن سرمایه‌های معدنی و حتی صنعتی، زمینه اشتغال روزافزون را در بین جوانان فراهم کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


8 + پنج =