به بهانه دومين جشنواره انگور در اروميه

لزوم توجه به صنایع تبدیلی خوشه های طلایی انگور آذربایجان غربی

لزوم توجه به صنایع تبدیلی خوشه های طلایی  انگور آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : عرضه فرآورده های محصولات انگور بصورت کشمش، دوشاب، آبغوره، شیره انگور، روغن هسته انگور، نمایش گونه های مختلف انگور و بازدید از باغات نمونه از اقداماتی است که می تواند انگور آذربایجان غربی را بیشتر معرفی کند.استان آذربایجان غربی بدلیل داشتن موقعیت جغرافیایی فوق العاده و آب و هوای مناسب برای کشاورزی یکی از استان های برتر تولیدات کشاورزی و به خصوص محصول انگور است. ولی این محصول آذربایجان غربی علی‌رغم کیفیت بالا و توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها حمایت نمی‌شود و برخی اوقات دیده می شود که واردات میوه محصولات تولید داخل را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌کند.
باغات استان آذربایجان غربی شرایط عالی برای تولید میوه استراتژیکی انگور دارند و کیفیت تولید این محصول به گونه‌ای است که توانایی تأمین بازار داخل و جهان را دارد اما متأسفانه حمایت جدی از آن نمی‌شود و برخی اوقات می بینیم که کشاورزان با مشکل فروش این محصولات دست و پنجه نرم می کنند. همه ساله برداشت انگور از باغات انگور استان از نیمه دوم شهریور ماه آغاز می شود و این برداشت به طور متوسط تا نیمه دوم مهر ماه ادامه دارد.
انگور خوب خصوصیاتی از جمله بی دانه بودن، درشت و یک دست بودن خوشه، شفافیت و از نظر سلامت بدون آفات باشد تا بتواند استانداردهای لازم را از نظر بازارهای جهانی کسب کند ولی متاسفانه برخی آفت ها در انگور و باغات انگور آذربایجان غربی وجود دارد که باعث کم شدن و بی کیفیتی محصول می شود. این آفات شامل زنجیره مو، کرم خوشه خوار سفیدک سطحی است و این عوامل از اصلی ترین عوامل خسارات به باغات انگور استان است.
از سوی دیگر، ورود انواع میوه‌های خارجی در بازار داخل لزوم تقویت و حمایت میوه انگور در استان آذربایجان غربی را بر همگان آشکار کرده است و باید از واردات بسیاری از میوه‌ها خودداری شود.
از سوی دیگر، برداشت سالانه ۲۲۰ هزار تن انگور از تاکستان های آذربایجان غربی لزوم توجه به صنایع تبدیلی برای تاکستان ها را دو چندان کرده و این درحالیست که بهره برداری سنتی و غیر علمی انگور موجب کاهش بهره وری در تاکستانهای استان بعنوان قطب تولید این محصول شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که فرآوری انگور و مشتقات به دست آمده از آن باید از حالت سننتی خارج شود و در این زمینه آموزش ضرورت دارد و باید با روشهای جدید پیش رفت تا انگور آذربایجان غربی بیشتر بتواند خود را در بازارهای جهانی نشان دهد.
در برخی موارد خشک کردن انگور به صورت مکانیزه با مواد شیمیایی انجام می شود که هدف باید خشک کردن انگور با استانداردهای روز بدون مواد شیمیایی باشد.
این در حالی است که کمبود آب یکی دیگر از مشکلات در باغات انگور استان است و با توجه به کمبود آب، گرما زدگی نیز خسارات زیادی را به کیفیت انگور وارد می کند که باید از نظر علمی بررسی شود.
خاک کردن بوته های انگور در زمان سرما روش مناسبی در حال حاضر برای جلوگیری از سرما زدگی در استان است و این کار شاید برای جلوگیری از سرما زدگی مفید باشد اما معضلاتی را نیز از جمله شکستگی بوته های انگور به دنبال دارد.
همچنین عدم توجه به آموزش و حرکت بر پایه روشهای سنتی یکی دیگر از معضلات انگور در آذربایجان غربی است و ایجاد و توسعه کارخانه های کنسانتره با وجود ظرفیت های کشاورزی استان در بخش انگور یک امر مهم و ضروری است.از سوی دیگر، بحران آب تهدید جدی برای باغات انگور استان در سالهای آتی خواهد بود و مکانیزه کردن از جمله آبیاری قطره ای روش مناسبی برای باغات است که در این زمینه نیز اعتبارات زیادی نیاز است که در این راستا کشاورزان نیز توان تامین همه امکانات مکانیزه را ندارند.این در حالی است که دومین جشنواره انگور با هدف معرفی فرهنگ بومی این استان و آشنایی گردشگران با برداشت و استحصال این محصول باغی، از ۱۸ لغایت ۲۱ شهریورماه سال جاری در دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگزار می شود. این جشنواره با محورهای نقش انگور در اقتصاد کشاورزی، گردشگری، صنعت و کار آفرینی، ارائه طرحهای توجیهی فنی، اقتصادی کشت و صنعت انگور ، معرفی تامین سرمایه داخلی و خارجی و حفظ سنتها و توسعه صنعت توریست برگزار می گردد.

اجرای برنامه های مراحل تولید شیره انگور، کشمش و محصولات انگور به صورت علمی و سنتی، عرضه میوه و مشتقات انگوربا تخفیف ویژه در دهکده ساحلی چی چست، برپایی نمایشگاههای صنایع دستی ، غذاهای محلی استان و ارائه خدمات ویژه به بازدیدکنندگان و تحویل ریشه انگور و ارسال رایگان به مدعوین و شرکت کنندگان از اهم برنامه های اجرایی این جشنواره است.
از سوی دیگر، بر اساس آمارهای اعلامی واحد های تبدیلی استان، مشتریان زیادی برای محصول کنسانتره میوجات آذربایجان غربی در دنیا وجود دارد و روند صدور این محصول به کشورهای خارجی از روند رو به رشدی برخوردار است و با وجود این ظرفیت های فوق العاده به نظر می رسد باید مسئولان بیش از پیش به مسایل و مشکلات کشاورزان و باغداران انگور استان رسیدگی کنند.
این در شرایطی است که عرضه فرآورده های محصولات انگور بصورت کشمش، دوشاب، آبغوره، شیره انگور، روغن هسته انگور، نمایش گونه های مختلف انگور و بازدید از باغات نمونه از اقداماتی است که می تواند انگور آذربایجان غربی را بیشتر معرفی کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


9 × پنج =