ظرفیت بخش خصوصی در صادرات باید مورد توجه قرار گیرد

ظرفیت بخش خصوصی در صادرات باید مورد توجه قرار گیرد

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: بهره مندی از ظرفیت های بخش خصوصی در امر صادرات باید مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد.
قربانعلی سعادت در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی افزود: همکاری دولت و بخش خصوصی در صادرات موثر بوده و چشم انداز بسیار بهتری را در توسعه صادرات استان ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: در کنار این امر باید بر تکمیل زیرساختهای صادراتی به عنوان یک ضرورت اساسی نیز اهتمام ویژه ای داشته باشیم.
وی بر بهره مندی از ظرفیت نمایشگاههای بین المللی به عنوان مزیتی مهم برای استان تاکید کرد و ادامه داد: توسعه صادرات و شناساندن محصولات تولیدی استان به شهروندان دیگر کشورهای منطقه از نتایج برگزاری این نمایشگاهها می باشد.
وی اضافه کرد: بازاریابی در کشورهای همسایه، شناسایی ظرفیت ها و بسترهای مناسب صادراتی، حضور توانمند و با کیفیت در نمایشگاهها از جمله اقدامات لازم برای حضور قدرتمند کالاهای آذربایجان غربی در بازارهای کشورهای همسایه به شمار می روند.
استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: نمایشگاهها، فرصت مناسبی برای تبلیغات در راستای نفوذ اقتصادی به کشورها و بازارهای هدف است که باید آذربایجان غربی برای حفظ و افزایش این قدرت نفوذ اقتصادی بیش از پیش تلاش کند.
سعادت گفت: شفاف سازی در فضای صادراتی و وارداتی نیز از جمله اقداماتی است که باید در راستای توسعه صادرات از استان انجام گیرد و در این خصوص همکاری تمامی نهادها لازم و ضروری است. وی افزود: فعالیت های زیرزمینی، دور زدن قانون و فرار از مالیات از جمله عواملی هستند که شرایط ثبات اقتصادی کشور را به هم می ریزند که امیدواریم این روند به زودی اصلاح شود.
*ترکیه مهمترین مبدا واردات کالا به آذربایجان غربی است
ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: ترکیه با سهم ۸۲ درصد، مهمترین مبدا واردات کالا به این استان به شمار می رود.
میرهاشم سید احمدی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر، کالاهای ۴۴ کشور از طریق گمرکات این استان وارد می شوند که در این میان ترکیه، عراق و امارات به ترتیب با ۸۲، شش و سه درصد رتبه های اول تا سوم مبادی وارداتی را به خود اختصاص داده اند.
وی از کاهش ۲۰ درصدی ارزش واردات به کشور از طریق گمرکات آذربایجان غربی در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: با این میزان کاهش، ارزش کالاهای وارداتی به استان به ۴۸۸ میلیون دلار رسیده است.
وی اظهار کرد: امسال برای نخستین بار، ارزش صادرات از واردات به آذربایجان غربی پیشی گرفته است به طوری که ارزش صادرات استان ۵۱۱ میلیون دلار است که این رقم ۲۳ میلیون دلار بیشتر از ارزش واردات می باشد.ناظر گمرکات آذربایجان غربی ادامه داد: در سال جاری، میزان واردات استان نیز ۳۲۲ هزار تن کالا می باشد که از گمرکات و بازارچه های مرزی استان وارد کشور شده اند.
سید احمدی گفت: طبق آمارها، گمرک بازرگان بیشترین سهم را در واردات کالا به آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.
وی افزود: میوه های گرمسیری، ماشین آلات، تجهیزات خط تولید و آهن آلات بیشترین اقلام وارداتی به استان را تشکیل می دهند. وی اظهار کرد: در حال حاضر، گمرکات آذربایجان غربی یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال از محل واردات درآمد کسب کرده اند.
*برند نمایشگاهی جمهوری اسلامی به نام آذربایجان غربی تثبیت شده است
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: برند نمایشگاهی جمهوری اسلامی ایران به نام این استان تثبیت شده است. غلامرضا دیزج نژاد روز شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی افزود: این مزیت، فرصت خوبی برای استان است تا زمینه ای را در راستای جلب مشتریان دائمی و خاص برای محصولات تولیدی فراهم کند.وی اضافه کرد: جهت گیری نمایشگاهها باید به سمت برگزاری نمایشگاههای تخصصی برود که در این صورت مشتریان خاص و دائمی برای محصولات استان ایجاد شده و جای مشتریان گذرا را می گیرند.وی اظهار کرد: نمایشگاهها باید با توجه به ظرفیت های ملی و استانی برگزار شوند تا بتوانند با جذب بازارهای خوب، برای صادرات کالاهای ما موثر باشند.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر حضور توانمند شرکت ها در نمایشگاههای بین المللی گفت: البته زمان برگزاری نمایشگاهها باید مدیریت شود تا شرکت های فعال و توانمند کشور در نمایشگاهها حضور یابند.دیزج نژاد با اشاره به لزوم جلوگیری از حضور شرکت های ضعیف و با کالاهای با کیفیت نامناسب افزود: می توان با فروش و صدور کالاهای با کیفیت از طریق نمایشگاههای آذربایجان غربی در کشورهای همسایه، نام این استان را در زمره اهداف خرید شرکت ها و شهروندان کشورهای همسایه قرار داد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 4