پرداخت یارانه یکی ‌از راه‌های مقابله با نرخ سود بالای تسهیلات کشاورزی

پرداخت یارانه یکی ‌از راه‌های  مقابله با نرخ  سود بالای تسهیلات کشاورزی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : نرخ ?? درصد سود تسهیلات کشاورزی خطرناک است و پرداخت یارانه یکی از راه‌های خنثی‌سازی اثر این نرخ است، اعتبارات کنونی بانک کشاورزی و وجوه اداره‌شده بسیار پایین است و نمی‌تواند تأثیرگذ‌ار باشد.
اخیرا شورای پول و اعتبار نرخ سود تمام تسهیلات بانک‌ها از جمله کشاورزی را به ۲۲ درصد افزایش داد، در حالی که پیش از این این نرخ سود در این بخش ۱۳ درصد بود و در مواردی از محل تبصره ۳ سودهای ۳ تا ۴ درصد می‌دادند، این تصمیم موجب اعتراض کشاورزان و مسولان کشاورزی و نمایندگان مجلس شده است.
البته به تازگی دکتر حسن روحانی ، رئیس جمهور نیز دستور داده است تا بانک مرکزی در مورد سود ۲۲ درصدی تسهیلات کشاورزی تجدید نظر کند.
بر اساس بند الحاقی ? بودجه ?? کل کشور بانک‌ها مکلف به اختصاص منابع برای ارائه تسهیلات به بخش‌های صنعتی و کشاورزی شدند. بانکهای مذکور در بندهای (ب) و (ط) این تبصره مکلفند منابع اختصاص یافته به آن‌ها از محل صندوق توسعه ملی و یا حساب ذخیره ارزی را فقط در جهت ارائه تسهیلات به بخشهای تولیدی، صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهند و این نوید بخش شکوفایی و توسعه استان هایی از جمله آذربایجان غربی است که زمینه های توسعه ای و ظرفیت های بالایی در حوزه صنعت و کشاورزی را دارد.
این در حالی است که مهمترین مشکل کشاورزان استان آذربایجان غربی که بخش عمده آنها در روستاها ساکن بوده و شاغل می باشند، کمبود تسهیلات بانکی است و وجود بانک تخصصی کشاورزی برای روستائیان در چنین شرایطی بسیار مهم و حیاتی است.
صد البته که در استان آذربایجان غربی ظرفیت ها و پتانسیل های مساعدی اعم از توانمندی های آب و خاک، صنعت و معدن، کشاورزی، بازرگانی و به خصوص گردشگری بدلیل همجواری با کشورهای همسایه وجود دارد که همه اینها می توانند در صورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی روند توسعه استان را در حوزه کشاورزی شتاب بخشند. این در حالی است که باید ظرفیت های داخلی و اقتصادی آذربایجان غربی فعال شود و با چنین روند تخصیص بودجه ای باید مسولان استانی به فکر فعال کردن ظرفیت های داخلی آذربایجان غربی باشند چرا که این استان در هر یک از کشورهای همسایه خود ظرفیت های بالقوه فراوانی اقتصادی دارد و می توان از طریق تعامل این سرمایه های عظیم را برای توسعه استان بکار گرفت.این در حالی است که بالابردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد. دولت به منظور گسترش وتنوع بخشی به تولیدات بخش کشاورزی در کشور تلاش می کند و در استفاده بهینه از منابع موجود در توسعه و تنوع بخشی به تولیدات با ارزش اقتصادی بالا اهتمام ویژه ای دارد.به نظر می رسد باید دولتمردان و وکلای مردم در بهارستان برای حمایت و توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی اهتمام ویژه ای داشته باشند. باید بر روی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شود. اگر چه متاسفانه با عملکرد فعلی در بخش کشاورزی، برخی از محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد. ولی باید تلاش ‌کرد تا محصولات مرغوب ایرانی و بومی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه صادر شود.
این در شرایطی است که در سال گذشته، همه اقلام و اجناس به غیر از برنج، افزایش قیمت داشته است و بنابراین همه باید تلاش و هم فکری کنیم که نگذاریم وضعیت کشاورزی از این بد‌تر شود تا کشاورزان نامید شوند.
این در شرایطی است که نرخ سود ?? درصد برای تسهیلات کشاورزی خطرناک است و پرداخت یارانه یکی ‌از راه‌های مقابله با نرخ سود بالاست. آیا وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با پرداخت یارانه و یا وجوه اداره شده اثر نرخ سود ۲۲ درصدی برای تسهیلات بخش کشاورزی را خنثی کند و به نظر می رسد بخشی از نیاز به نقدینگی بخش کشاورزی از طریق وجوه اداره شده تأمین می‌شود، اما این رقم بسیار پائین است که بتواند اثرات افزایش ۲۲ درصدی نرخ سود را خنثی کند.
دولت باید اعتبار بانک‌های کشاورزی را بیشتر کند، تا آنها بتوانند تسهیلات بیشتر و با نرخ سود کمتر به بخش کشاورزی بدهند. چرا بانک کشاورزی لایحه نمی‌دهد، تا ضرری که از محل بالا رفتن نرخ سود تسهیلات کشاورزی به کشاورزان تحمیل می‌شود را کمتر کند و پرداخت یارانه یکی از راه‌های کنترل اثرات سود بالای بانکی برای بخش کشاورزی است و دولت باید در این زمینه حمایت کند.
بسیاری از کشورها برای بخش کشاورزی نگاه ویژه‌ای دارند و آنها همواره به صورت یارانه‌ای از این بخش حمایت می‌کنند، هیچ وقت بخش کشاورزی را با بخش‌های دیگر یکسان در نظر نمی‌گیرند.از سوی دیگر، باید با ارایه تسهیلات یارانه دار و کمک های بلاعوض دولتی به تجهیز مکانیزاسیون کشاورزی کمک شود. چرا که بررسی و مطالعه علل و موانع پایین بودن راندمان تولید محصولات زراعی و باغی استان نشان می دهد که پراکنده بودن قطعات کشاورزی امکان استفاده از ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون را کاهش داده و موجب بالا رفتن هزینه های تولید می شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 16