پای لنگ آموزش مجازی در ایران

پای لنگ آموزش مجازی در ایران

گروه اجتماعی: با گذشت یک سال از شیوع کرونا در کشور، فضای آموزش عالی نیز همچون سایر بخش ها به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و دانشجویان و اساتید با معقوله “آموزش آنلاین” آشنا شدند.
هرچند در اغلب کشورها آموزش آنلاین در فضاهای آموزشی یک امر رایج است و شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها چندان خلاءی در آموزش به وجود نیاورد، اما در ایران وبه دلیل نبود زیرساخت ها ، آموزش آنلاین با مشکلاتی همراه است و به اصطلاح لنگ می زند…
همین نبود زیر ساخت ها دلیلی شده برخی از دانشجویان از شرایط موجود آموزشی و سطح کیفی آموزش ناراضی باشند و گلایه هایی داشته باشند.
سرعت پایین اینترنت در آموزش مجازی معضل است
محمودی دانشجوی ترم دوم رشته علوم تربیتی دانشگاه ارومیه افزود: سرعت پایین اینترنت، نبود زیرساخت های کافی باعث عدم بارگزاری فایل ها یا متوقف شدن برنامه های ورودی به کلاس در زمان برگزاری کلاس ها شده و باعث شده دسترسی دانشجویان را سخت کنند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر اساتید به جای تدریس دروس مورد نظر به دانشجویان تکالیفی همچون تحقیق یا خلاصه نویسی می دهند ، خاطر نشان کرد: اکثرا اساتید به دلیل قطع شدن و کندی اینترنت و کیفیت پایین زیر ساخت ها موفق به تدریس نیستند.
محمودی یاد آور شد: هرچند آموزش آنلاین در وقت و هزینه صرفه جویی می کند اما به دلیل محدودیت ها ، دسترسی برخی دانشجویان به آموزش ها بسیار کمتر است و همچنین امکان تقلب نیز زیاد است.
آموزش مجازی کارامدی آموزش حضوری را ندارد
حمیدی دانشجوی رشته گیاهان دارویی افزود: برخی از همکلاسی های ما چون در روستا ها زندگی می کنند دسترسی به اینترنت آنها بسیار ضعیف است.
وی با اشاره به اینکه هزینه بالا اینترنت و عدم آنتن دهی از دغدغه‌ها و مشکلات آموزش آنلاین است، اظهار کرد: بسیاری از اساتید یا در کلاس حضور ندارند یا به دلیل عدم آشنایی با آموزش آنلاین با مشکلاتی مواجهه هستند.
این دانشجوی ترم چهارم یاد آور شد: نبود زیر ساخت های لازم و تازه بودن آموزش آنلاین باعث شده این نوع آموزش کار آمدی آموزش حضوری را نداشته باشد.
حمیدی ادامه داد: آموزش مجازی، سنجش دقیق بر عملکرد آموزشی ندارد.
این دانشجو در خصوص مزایای آموزش آنلاین نیز تصریح کرد: کم کردن هزینه های رفت و آمد ، صرفه جویی در وقت و ضبط تدریس اساتید و استفاده چند باره از آنها از مزایای آموزش آنلاین است.
آموزش آنلاین استادمحور است
علیجانی دانشجوی ترم ۶ رشته برق با اشاره به اینکه آموزش آنلاین بیشتر برای دروس تئوری مناسب است، افزود: آموزش آنلاین برای رشته_های علوم تجربی، فنی و کارگاهی مناسب نیست و کیفیت لازم را ندارد.
وی تصریح کرد: آموزش مجازی بیشتر استاد محور است و دانشجو کمترین فعالیت را در این کلاس ها دارد.
علیجانی یاد آور شد: نداشتن اینترنت پرسرعت، نداشتن ابزارهای هوشمند برای گذراندن آموزش آنلاین از دغدغه‌های اصلی دانشجویان است.
وی ادامه داد: آنچه پیداست کرونا چند سالی ماندگار است و باید فکری به حال آموزش اندیشیده شود و اگر مشکلات زیر ساختی حل نشودآموزش مجازی فعلی هیچ اثر بخشی نخواهد داشت.
برخی اساتید با شرایط آموزش آنلاین آشنایی ندارند
قنبری دانشجوی ترم چهارم روانشناسی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه متاسفانه برخی اساتید آشنایی با شرایط فضای مجازی و آموزش آنلاین ندارند، تصریح کرد: به دلیل همین عدم آشنایی، مدیریت کلاس و تدریس در این شرایط کیفیت خوبی ندارد.
این دانشجو با اشاره به اینکه چند ترمی از آموزش آنلاین می گذرد ولی مشکلات همچنان پابرجاست، خاطر نشان کرد: ایرادات اینترنتی و نرم افزاری از دغدغه اصلی دانشجویان است.
وی با اشاره به اینکه مشارکت دانشجویان در آموزش آنلاین بسیار کم است، اظهار کرد: قطعی اینترنت کلافه کننده است چرا که تمرکز را ازبین می برد و گاهی باعث می شود بیخیال کلاس شویم.
دانشجوی رشته روانشناسی ادامه داد: در برخی دروس آموزش مجازی بهتراست و در وقت و هزینه صرفه جویی می شود ولی در برخی رشته_ها پاسخگو نیاز دانشجویان نبوده و آموزش به صورت کامل انجام نمی شود.
در آموزشهای مجازی دانشجویان منفعلند تا فعال
بلادرنگ یک مدرس دانشگاه افزود: در آموزش نباید دانشجو شنونده باشد و برای نمره امتحان داده شود اما متاسفانه بسیاری از تدریس ها و آموزش های مجازی فعلی آفلاین هستند و دانشجو بیشتر منفعل و شنونده است.
وی یاد آور شد: در آموزش مجازی امکان پرسش و پاسخ میان استاد و دانشجو وجود ندارد و این یکی از معایب آموزش مجازی است.
بلادرنگ به مشکلات آموزش آنلاین نیز اشاره و اظهار کرد: متاسفانه نبود زیر ساخت ها، کندی اینترنت باعث شده بسیاری از دانسجویان ور کلاس حضورنیابند وهمین باعث پایین آمدن کیفیت آموزش شود.
این مدرس دانشگاه با تاکید به اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم باید از بستر فضای مجازی در آموزش استفاده کنیم خاطرنشان کرد: باید برای رسیدن به آموزش آنلاین با کیفیت مناسب زیرساخت هارا تجهیز و آزمایشگاه ها کارگاه های مجازی را توسعه دهیم.
ثبت بیش از ۳ میلیون دقیقه آموزش مجازی در دانشگاه ارومیه
حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه افزود: در طول ترم جاری اساتید این دانشگاه درمجموع بیش از ۳میلیون و۱۱۴ دقیقه حضور را در کلاس های مجازی ثبت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا بر فضای آموزشی دانشگاه ها تاثیر گذاشت، تصریح کرد: واحد های عملی و کارورزی حسب عدم امکان حضور دانشجویان در دانشگاه ها به صورت مجازی واز طریق تهیه فیلم های آموزشی برگزار شد.
حب نقی با اشاره به اینکه هرچند در روزهای اول کم وکاستی های وجود داشته، اظهار کرد: واحدهای عملی وکارورزی دامپزشکی با اخذ مجوز از ستاد مقابله با کرونا به صورت حضوری برگزار شد.
رئیس دانشگاه ارومیه یاد آور شد: همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در حال انجام کارهای آزمایشگاهی و یا پایانامه و رساله خود هستند با اسکان در اتاق های یک نفره ‌و رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، بصورت حضوری در دانشگاه فعالیت دارند.
با توجه به گفته برخی دانشجویان مشکلات زیر ساختی دغدغه اصلی دانشجویان در آموزش آنلاین است که سبب شده کیفیت این آموزش پایین بیاید.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، آنچه مهم است اینست که نظام آموزشی ما نیز باید همانند سایر کشورها باید به سمت یک تحول اساسی در آموزش حرکت کند و به آموزش آنلاین باید به یک شیوه جدید در آموزش عالی توجه شود و برای رسیدن به این تحول باید مشکلات زیر ساختی و دغدغه های آموزش آنلاین برطرف شود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۰ ب.ظ

دیدگاه


× 8 = بیست چهار