رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي:

یکپارچه سازی اراضی کشاورزی اولویت جهاد کشاورزی استان است

یکپارچه سازی اراضی کشاورزی اولویت جهاد کشاورزی استان است

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: خرد بودن اراضی کشاورزی استان مهمترین مشکل در اجرای طرح آبیاری تحت فشار بوده و برنامه ریزی برای یکپارچه سازی اراضی از راهکارهای تحقق آن و از اولویتهای جهاد کشاورزی است.
اسمعیل کریم زاده در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح های آبیاری تحت فشار در دو روستای عسگر آباد و بالو ارومیه بیان کرد: برای ارتقای راندمان آبیاری و کمک به حفاظت از محیط زیست و تسریع در احیای دریاچه ارومیه نیازمند پیشبرد طرح های آبیاری تحت فشار و نیز منابع اعتباری برای این امر هستیم.وی با بیان اینکه ضریب توسعه آبیاری تحت فشار در استان از روند افزایشی برخوردار است، اظهار کرد: امسال در نظر داریم در سطح ۲۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار به صورت تجمیعی اجرا کنیم.
وی افزود: کار مطالعاتی ۱۶ هزار هکتار از این طرحها به اتمام رسیده که با اجرایی شدن این طرحها، نزدیک به ۷۵ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
کریم زاده افزود: طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار به عنوان روش ابتکاری برای اولین بار در آذربایجان غربی در سطح کشور اجرا شده است.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تا کنون ۱۵ پروژه تجمیعی آبیاری تحت فشار در سطح یکهزار و ۲۰۰ هکتار در سطح ۹ شهرستان حوزه آبریز دریاچه ارومیه استان اجرا شده است.
کریم زاده با اشاره به اجرای شبکه آبیاری تحت فشار پایاب کانال دلمه روستای عسگرآباد کوه شهرستان ارومیه در سطح ۳۰۵ هکتار گفت: برآورد هزینه اجرای این طرح در هر هکتار ۲۲۵ میلیون ریال بوده و ۹۵ درصد اراضی تحت پوشش این طرح باغی و مابقی زراعی است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب نهر خان ارخی محدوده روستای بالو در شهرستان ارومیه با اعتباری در حدود ۱۴۰ میلیارد ریال اجرایی می شود.
وی گفت: از مجموع یکهزار و ۲۰۰ هکتار اراضی مد نظر برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در محدوده نهر خان ارخی بالو، کار مطالعاتی ۷۵۵ هکتار از این اراضی به اتمام رسیده و کلنگ اجرای ۳۵۰ هکتار نیز به زمین زده شد.
کریم زاده اظهار کرد: تعداد ۱۲۶ حلقه از چاه_های مجاز و غیرمجاز بعد از اجرای آبیاری تحت فشار در محدوده نهر خان ارخی بالو مسدود می شود.وی بیان کرد: میزان آب مصرفی در وضعیت فعلی ۱۰ میلیون مترمکعب در سال بوده که میزان آب مصرفی بعد از اجرای طرح به چهار میلیون متر مکعب در سال کاهش می یابد.
هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه روستای عسگر آباد کوه شهرستان ارومیه از روستاهای مستعد در زمینه کشاورزی محسوب می شود، گفت: با اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح اراضی منطقه ۵۶ درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
وی اظهار کرد: با اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان، بخش کشاورزی ارتقا خواهد یافت و میزان مصرف آب نیز کاهش می یابد.بهادری ادامه داد: تلاش مردم و دستگاههای اجرایی باعث شده تا امسال سطح تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سالهای قبل ۵۰ سانتیمتر افزایش یابد.
وی بیان کرد: تداوم تلاشها برای احیای دریاچه ارومیه باعث به دست آمدن نتایج مطلوبی خواهد شد که رونق اقتصاد استان و افزایش اشتغال را نیز در پی خواهد داشت.عملیات اجرایی شبکه آبیاری تحت فشار در ۶۵۵ هکتار از اراضی ارومیه طی آیینی در پایاب کانال دلمه روستای عسگرآباد کوه و پایاب نهر خان ارخی محدوده روستای بالو امروز با حضور مسوولان استان و روستاییان منطقه آغاز شد.
این عملیات در سطح ۳۰۵ هکتار و با مشارکت ۳۰۲ بهره بردار در روستای عسگر آباد و همچنین فاز اول طرح آبیاری تحت فشار پایاب نهر خان ارخی محدوده روستای بالو به مساحت ۳۵۰ هکتار و با مشارکت ۹۶۰ بهره بردار اجرا می شود.
طرح تجهیز اراضی کشاورزی استان به آبیاری تحت فشار و سایر روشهای نوین آبیاری جزو طرح های مصوب ستاد احیا برای کاهش مصرف آب در زیر حوضه دریاچه ارومیه به شمار می_رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


9 × هشت =