گزارش//

یلدایی به بلندی گرانی کالاهای اساسی مردم

یلدایی به بلندی گرانی کالاهای اساسی مردم

فرزادصدقی
گروه گزارش: کمتر از ۱۰ روز به فرا رسیدن بلند ترین شب سال که ما ایرانی‌ها آن را یلدا می‌نامیم باقی مانده است با گشتی در بازار قیمت های گوناگون انواع میوه؛ شیرینی و آجیل را مشاهده می‌کنیم که شهروندان فقط نظاره گر هستند و به گفته فروشندگان بازار، بیشتر مردم فقط قیمت‌ می‌ گیرند و خرید نمی‌کنند، انگار امیدی واهی به ارزان شدن قیمت ها دارند. طبق آمار اعلامی از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت از ابتدای امسال تاکنون بطور میانگین قیمت عمده کالاها ۳۰ درصد افزایش یافته که این افزایش در اقلامی اساسی به ۶۰ درصد نیز رسیده است.
بازار آجیل و خشکبار دچار رکود شده است
رییس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار ارومیه بیان کرد: طی هفته‌های گذشته قیمت برخی اقلام آجیل کاهشی بود ولی با نزدیک شدن به شب یلدا دوباره قیمت ها افرایش پیدا کرده است.
امیر طنابی با بیان اینکه برخی اقلام آجیل نظیر بادام هندی و فندق وارداتی است گفت: دولت با محدودیت و ممنوعیت واردات برخی اقلام آجیل موجب گرانی این محصولات در آستانه بلندترین شب سال شده است.
طنابی با بیان اینکه مردم زندگی خود را با تورم جامعه بروز رسانی می‌کنند و دیگر مثل گذشته توان خرید آجیل را ندارند گفت: متاسفانه قیمت ها روزبروز افزایش پیدا کرده و مانع بروزرسانی قدرت خرید مردم می شود و در حال حاضر توان مردم برای خرید آجیل و خشکبار افت پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت پسته نسبت به ایام عید ۱۵ درصد کاهش داشته ولی قیمت بادام هندی و درختی نسبت به ماه گذشته ?? درصد افزایش پیدا کرده است و همچنین با توجه به وارداتی بودن فندق قیمت این آجیل نیز نسبت به تابستان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
طنابی با بیان اینکه با افزایش قیمت‌ها و کمبود آجیل در کشور، فروش صاحبان صنوف آجیل فروشی به شدت کاهش پیدا کرده است گفت: در حال حاضر آجیل فروشان در تهیه آجیل عمده با مشکل روبرو هستند.وی همچنین صنعت خشکبار استان را رسته اشتغالزا معرفی کرد و‌ گفت: متاسفانه عدم فراوری و بسته بندی مناسب در استان این رسته شغلی را با مشکل مواجه کرده است بطوریکه کشمش تاکستان با قیمت بسیار بالاتری از کشمش ارومیه بفروش می‌رسد.
افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواد اولیه شیرینی پزی
رییس اتحادیه قنادان ارومیه نیز در این باره بیان کرد امسال قیمت مواد اولیه مانند شکر، روغن به ویژه انواع مغزها، نارگیل و شکلات برای تولید شیرینی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.
محمد آقاوردی زاده افزود: این افزایش قیمت مواد اولیه، به اضافه هزینه های جانبی در مجموع قیمت تمام شده تولید شیرینی را برای این صنف نسبت به سال گذشته افزایش داده است.وی ادامه داد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر در ارومیه بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ تومان بفروش میرسد گفت: این قیمت‌ها نسبت به نوع و کیفیت مواد مصرفی متغیر استرییس اتحادیه قنادان ارومیه با بیان اینکه شب یلدا عموم مردم کیک‌های خامه‌ای خریداری می‌کنند گفت: در حال حاضر قیمت کنونی هر کیلوگرم کیک خامه‌ای ۱۵۰ الی ۲۲۰ هزار تومان است.
وی افزود: با توجه به افزایش مواد اولیه شیرینی و بدنبال آن افزایش قیمت شیرینی و خرید کم مردم نسبت به سال‌های گذشته و افزایش اجاره بهای مغازه‌ها امسال تعداد ۶ مغازه شیرینی فروشی در ارومیه اقدام به ابطال پروانه‌های خود کرده‌اند.
به گفته وی قیمت هر کیلو حلوای گردو و هویج در ارومیه ۲۲۰ الی ۲۴۰ هزار تومان تعیین شده است و فروش بالاتر از این قیمت گرانفروشی محسوب می‌شود..
اجرای طرح نظارتی بازار شب یلدا در آذربایجان غربی
مدیر کل صنعت معدن تجارت آذربایجان غربی،از آغاز اجرای طرح نظارتی بر بازار شب یلدا در استان خبر داد و گفت: اجرای این طرح تا ۳۰آذر ماه در استان ادامه خواهد داشت.
عبدالحمید سرتیپی هدف از اجرای این طرح را ایجاد آرامش در شهروندان و حمایت از حقوق مصرف کننده عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح از سو استفاده برخی عوامل سودجو در سطح بازار جلوگیری بعمل می‌آید.
مدیر کل صمت استان ادامه داد: در این طرح قیمت انواع آجیل، میوه و شیرینی زیر ذره بین بازرسان قرار می گیرد تا از افزایش قیمت و تخلف احتمالی جلوگیری شود.
به گفته سرتیپی تمامی واحد های صنفی موظف به درج قیمت بر روی اجناس و نصب قیمت های تعیین شده بر روی محصولات هستند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا، به گفته وی در این طرح بازرسان به صورت منسجم با دستگاه ها و اتحادیه‌های ذیربط در سطح بازار حضور داشته و مانع سودجویی برخی افراد و افزایش قیمت کالاهای پرمصرف این ایام می‌شوند و شهروندان در ایام طرح نظارتی می‌توانند در صورت شکایت از واحدهای عرصه آجیل، شیرینی و میوه و تره بار با شماره ۱۲۴ تماس حاصل کرده و تخلفات را گزارش کنند.
گفتنی است؛ قیمت بالای انواع خوراکی، تورم حاکم در جامعه و پایین بودن دستمزد کارگران موجب پایین آمدن قدرت خرید مردم بویژه قشر متوسط و کارگر شده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


شش × 1 =