وعدههای سرخرمن همچنان شیوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی است
گروه گزارش: شمارش معکوس انتخابات۷ اسفندماه در آذربایجان غربی در حالی آغاز شده که تنور تبلیغات نامزدهای مجلس به اوج خود رسیده و کاندیداها به همراه هوادارانشان دست به هر ترفندی برای جلب آرا می زند. در فاصله کمتر از دو روز مانده به آغاز حساسترین رقابت انتخاباتی، تبلیغات چهره شهرهای استان را دگرگون کرده و در فضای مجازی نیز بحث انتخابات و رقابت نامزدها و حامیان گروهها و طیفهای سیاسی داغ است، در این میان دست اندرکاران برگزاری انتخابات و تأمین امنیت این رویداد سیاسی در استان نیز در تلاشاند تا زمینه برگزاری انتخابات سالم و باشکوه و امن را فراهم کنند.
در تمامی دورههای انتخاباتی مختلف، معمولاً با نزدیک شدن به روزهای پایانی ایام تبلیغات شور انتخاباتی در شهرها و روستاها به اوج خود میرسد اما این دوره نسبت به سالهای دیگر به دلیل اقبال عمومی به فضای مجازی به خصوص تلگرام و اینستاگرام تبلیغات و وعدههای انتخاباتی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.در این فضای پرهیجان، برخی نامزدها و هوادارانشان دست به اقداماتی میزنند که حاشیههای زیادی به همراه دارد حاشیههایی که به اذعان برخی کارشناسان تخلف انتخاباتی محسوب می شود.
این در حالی است که رئیس ستاد انتخابات آذربایجان غربی گفت: تاکنون مشکل خاصی در زمینه انتخابات در استان روی نداده و تمامی فعالیتهای نامزدهای انتخاباتی رصد و در صورت بروزمشکل برخورد قانونی صورت میگیرد.در این دوره انتخابات در کنار شیوههای عادی و سنتی نظیر نصب بنر، توزیع بروشور و سخنرانی، استفاده از فضای مجازی نیز بشدت میان نامزدها و حامیانشان رواج دارد و دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکههای مجازی و پیامکی به روستاها نیز گسترده است.
*افزایش لحظه به لحظه تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی
تبلیغات در فضای مجازی به خصوص در گروههای تلگرامی آذربایجان غربی که به صورت لحظهای بر حجم آن افزوده میشود و گروههای متعدد اعم از اصلاحطلب، اصولگرا و اشخاص مختلف، مردم بویژه نسل جوان را شامل میشود تبلیغاتی که به دلیل نبود نظارت کافی گاهی به سمت بداخلاقیهای انتخاباتی نیز سوق پیدا کرده است.برخی نامزدها نیز معتقدند که شیوههای قدیمی تبلیغ، امروز کارساز نیست، حضور چهرههای ورزشی محبوب ملی بویژه والیبالیستها، فوتبالیستها هم این روزها مورد توجه برخی نامزدها در ارومیه قرار گرفته است به طوری که یکی از نامزدهای انتخاباتی با دعوت مربی سابق به همراه تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز سعی در جلب آرا مردمی دارد.برخی ستادهای انتخاباتی در ارومیه و برخی از شهرهای استان در همین ایام، ورزشکاران و والیبالیستهای ملی و نیز چهرههای سیاسی و ملی را به نشانه حمایت از نامزد مورد نظر خود در جمع خویش داشتهاند چهرههایی که به دلیل حمایت مردم به خصوص نسل جوان به عنوان شیوه جدید تبلیغاتی مورد استقبال نامزدهای انتخابات در استان قرار گرفته است.
دیدارهای خانگی به همراه پذیراییهای گرم و مفصل، حضور در روستاها، سخنرانی در مساجد روستایی، شب نشینی ها همراه با گروههای موسیقی و رقص، کارناوالهای دختر و پسری سوار بر خودروهای گرانقیمت، به همراه ساعتها راهبندان از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی این استان است.
*وعدههای سرخرمن همچنان شیوه تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی است
همزمان برخی با این شیوههای تبلیغی برخی از نامزدهای انتخابات مجلس نیز تلاش دارند در کنار وعدههایی که گاه از حوزه قانونی مجلس نیز پافراتر گذاشته از جمله حل مشکل بیکاری، تأمین هزینههای ازدواج، استخدامهای دولتی در صورت انتخاب و بخششهای پستهای مدیریتی، تبدیل شهر یا استان به منطقه آزاد سعی در تصاحب آرا دارند برخی نیز اقدام به توزیع هدایایی از جمله تبلت چینی و نیز برنج هندی میکنند.البته در کنار این شیوههای تبلیغی برخی از نامزدها نیز تخریب رقبا با توسل به شیوههای تهمت، افترا، نسبت دادن کمک و فعالیت به گروهکهای معاند و….. است تا به خیال خود بتوانند رأی مردم حوزههای انتخابیه را بهدست آورند البته در حال حاضر سیل اتهامات از سوی این نامزدها در حالی روانه رقبا است که سند و مدرک محکمی ارائه نشده است.در این دوره نیز مانند دورههای گذشته هر چقدر هم تبلیغات در فضای مجازی اوج بگیرد همچنان شیوههای سنتی توزیع بروشور، نصب بنر و عکس در و دیوارهای شهر، خودروها رفته رفته به روزهای پایانی در ارومیه و سایر شهرهای استان به اوج رسیده است.
*کارناوالهای شادی و راهبندان های شبانه
با وجود اینکه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در ارومیه به اوج خود رسیده اما تجمع، راهبندان و راه اندازی کارناوالهای شادی شبانه که بیشتر دختران و پسران نوجوان و جوان را شامل میشود، بیشتر نمود دارد.همچنین با گذر از خیابانهای شهر بارانی از پوستر، عکس، بنر نامزدهای انتخاباتی به همراه شعارنویسی بر روی خودروهای حامی نامزدها بیشتر خودنمایی میکند.سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه گفت: ۲۸۰ عدد سازه تبلیغاتی در سطح شهر ارومیه برای تبلیغ نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری آماده سازی و نصب شده است.مجتبی علیزاده با بیان اینکه از این تعداد ۴۰۰ عدد سازه تبلیغاتی به صورت داربستی، ۲۰۰ عدد سازه به صورت پانل کارتن پلاست و پلی اتیلنی در تیرهای برق نصب شده است افزود:۲۲۰ عدد از این سازهها نیز جزو پانلهای پلی اتیلنی دیگر میباشد که در سطح شهر ارومیه نصب شده است.
وی هدف از این اقدام را فراهم کردن محیطی مناسب برای تبلیغ نامزدها عنوان کرد و گفت: با توجه به نزدیکی عید نوروز و ضرورت حفظ زیبایی شهر برای حضور مسافران و گردشگران نوروزی، از نامزدها و طرفداران آنها میخواهیم که پوسترها و اقلام تبلیغاتی خود را در محلهای تعیین شده نصب کنند و در حفظ زیبایی شهر بکوشند و تنها از جایگاههایی که در اختیار آنها گذاشته شده، استفاده کنند.
*انتخابات در حوزه انتخابیه خوی و چایپاره به دور دوم کشیده میشود
این روزها شهرستان خوی و چایپاره حال و هوای دیگری به خود گرفته و در تمام نقاط این دو شهر تصاویر و عکسهای متعدد، از رقابت شدید و نزدیک نامزدها حکایت میکند و همچنین بعضی از خودروها که در سطح شهرهای خوی و چایپاره تردد میکنند، تصاویری از نامزدها را در شیشههای خودرو خود نصب کردهاند.
*تبلیغات نامزدهای خبرگان رهبری بدور از هیاهو و جنجال
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر،انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز همزمان با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود در این راستا همزمان با تبلیغات این انتخابات فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری نیز در حال انجام است در حال حاضر ۵ نامزد مجلس خبرگان رهبری از آذربایجان غربی برای کسب سه کرسی این مجلس با هم رقابت می_کنند.فضای رقابتی مجلس خبرگان رهبری در فضای بدور از هیاهو و جنجال از طریق فضای مجازی، شیوه سنتی توزیع پوستر، عکس و نصب بنر به همراه اختصاص برنامه های تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی برای بیان برنامه نامزدها در حال انجام است.
نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۱ ق.ظ