همه پرسی کردستان عراق و دست های پیدا و پنهان

همه پرسی کردستان عراق و دست های پیدا و پنهان

وحید جلال زاده
گروه سیاسی: رویداد مهم این روزهای منطقه ،اعلام همه پرسی در کردستان عراق است که از همان ابتدای روزهای سقوط صدام در یک خطای راهبردی ،به آن “اقلیم “خطاب کردند و این بهانه ای شد برای طی روند جدایی از مام وطن.
هر کسی که در این سال ها به اربیل ،سفر کرده است می تواند گواهی دهد که از همان آغاز کار اقلیم، حضرات مسئول کردستان عراق در هماهنگی با دول بیگانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی جدایی از عراق متحد بودند.
نگاهی گذرا به حوادث بعد تضعیف و تلاشی عثمانی و خط کشی های من درآوردی غربی ها خصوصا انگلیس مکار در تعیین مرزهای کشورهای اسلامی به خوبی نشان می دهد که با شناخت میدانی که روباه حیله گر از ملت ها و جزئیات زبان و نژاد و مذهب آنها داشت، به گونه ای کشورها تقسیم شدند که زخمهای پنهانی در دل آنها به عاریت گذاشته شد.لبنان ، فلسطین ، عراق و … نمونه های بارز آن می باشند. نمونه لبنان و چینش سیاسی حکومت که رئیس جمهور مسیحی ، رئیس مجلس شیعی و نخست وزیر سنی را در ساختار سیاسی آن تعریف کرده اند. عملا قدرت و اکثریت مسلمان را به دوشقه سنی ـ شیعه تقسیم و از دل آن اکثریت مسیحی را شکل داد که این موضوع سال ها باعث درگیری های قومی در لبنان بود.کشور عراق با اکثریت مسلمان ، بعد از سقوط صدام و ورود آمریکائی ها ،تقسیم قدرت شبیه به لبنان را تجربه کرد. رئیس جمهور کرد، نخست وزیر شیعه و رئیس مجلس سنی ، با این قید که هر کدام از اینها دومعاون از از آن دو دیگری خواهند داشت و این خود پایه گذاری یک اختلاف و تنش در آینده است.سنی هایی که تا دیروز بر همه ارکان عراق حکومت می کردند ،اینک فقط ریاست مجلس را برعهده دارند. و کردهایی که همیشه مورد ظلم حکومت مرکزی بوده و هیچگاه در سطوح بالای حکومتی جایی نداشتند ، الان ریاست جمهوری عراق را در دست دارند و شیعیان نیز که اکثریت در عراق را داشتند و البته در حکوت قبلی به حساب نمی آمدند، حال، نخست وزیری را به چنگ آورده بودند.
سیاستمدار کرد عراقی شناخته شده تر ، جلال طالبانی بود که با اجماعی که حاصل کرد اولین رئیس جمهور کرد عراق شد. بارزانی، دیگر سیاستمدار کرد که خود را در سطح اول قدرت عراق نمی دید و با توجه به اختلافات تاریخی دو حزب کردعراقی، طبق توافق به اقلیم کردستان عراق رضایت داد ولی می شد اعتراض را در چهره و رفتارهای او دید.
او با استقرار کامل در اربیل و با استفاده از قدرت کردهای مسلح و از همه مهمتر دوری از درگیری های مرکز و جنوب عراق و با کمک و همفکری آمریکائی ها ،کردستان عراق و خصوصا اربیل را در قواره یک پایتخت به پیش برد. رونمایی از پرچم مستقل، گشایش کنسولگری های بسیاری از کشورهای منطقه و اروپایی، گسترش فرودگاه و پروازهای خارجی، احداث بزرگراه ها و مراکز خرید و دیدارها و سفرهای خارجی بارزانی و نخست وزیر اقلیم ، همه و همه دست بدست هم دادند تا بارزانی احساس استقلال از حکومت مرکزی نمایدبارزانی تا کنون چندین بار ، اقدام به تحرکاتی بر ضد بغداد نموده و حتی یکی دو بار قبلا نیزمسئله همه پرسی و تشکیل یک دولت مستقل را مطرح نموده بود . اما هر دفعه به دلائلی منتفی شده و از دستورکار خارج می شد. گفتنی است در فرایند خیانت برخی از مسئولین عراقی در تصرف بی سرو صدای موصل ،حرف و حدیث هایی نیزاز تبانی و کمکهای اربیل به داعش مطرح بود.
حضور شرکتهای غربی ،آمریکایی و شرکتهای پوششی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق و خاصه در اربیل غیر قابل کتمان است و این باز می گردد به ارتباطات دوره چریکی احزاب کرد عراقی با سرویسهای موساد و سیا در سالهای مبارزه با صدام.ایران برخلاف ترکیه ،علی رغم گلایه ها واعتراض نسبت به حضور و فعالیت ضدانقلاب خود در حوزه سرزمینی کردستان عراق در این سال ها ، اما در گذشته شریک روزهای تلخ و شیرین کردهای عراق بوده و بسیاری از رهبران و بزرگان کرد عراقی با خانواده هایشان در ایران پناه گرفته و زندگی کرده اند و علاوه بر آن آغوش خود را بر روی پناهندگان کرد عراقی باز گذاشته بود.ترکیه در سال های گذشته بارها با جنگنده های خود خاک کردستان عراق را بخاطر حضور پ ک ک بمباران و نیروی زمینی خود را مکررا از مرزهای عراق به داخل کردستان عبور داده است،اما ایران با همه نگرانی های خود دست به چنین اقدامات خلاف عرف دیپلماتیک نزده و تمامیت ارضی کشور عراق را به رسمیت شناخته است.پس از بیداری اسلامی در منطقه و سعی آمریکا در مدیریت آن و همچنین ظهور فرقه شیطانی داعش و آسیب و خسارت فراوانی که به کشورهای اسلامی وارد کرد ،اینک به نظر می رسد با فروکش کردن شعله داعش و شکست نقشه محور غربی ـ عربی ـ عبری که با همت ملت های منطقه و جبهه مقاومت حاصل گردیده است، طرحی نو برای به آشوب کشیدن منطقه در حال اجراست و این همان زخم پنهان مرزهای من درآوردی انگلیسی ها است که امروز به دملی تبدیل شده که باید چرک آن منطقه را متعفن نماید.برخلاف دولت مرکزی عراق و کشورهای همسایه و البته دوستان عراق در جهان ،رژیم صهیونیستی آشکارا از همه پرسی و جدایی کردستان ازعراق حمایت کرده است. آمریکا نیز که در این چند سال گذشته با انجام یک سری عملیات دیپلماتیک نقش اول را در روند جدایی کردستان از عراق برعهده داشته ،الان یکی به نعل می زند و یکی به میخ!
آنچه که روشن است ، بارزانی و همقطاران وی وارد بازی خطرناکی شده اند و مردم کرد مسلمان منطقه را وارد طرحی می کنند که سرانجامش نامعلوم و با ریسک بالاست.چرا وقتی که روزهای پایانی کابوس داعش در منطقه را سپری می کنیم به یک باره زمزمه همه پرسی و استقلال کردستان از عراق مطرح می شود.این روزها ،مسلمانان در شادی شکست نهایی داعش روزشماری می کنند و به امید صلح و روزهای امنی هستند که فرزندانشان بی دذغدغه از منزل خارج شده و به بازی کودکانه بپردازند.مجلس و دولت عراق ،رسما این همه پرسی را غیر قانونی و خلاف تمامیت ارضی عراق اعلام نموده اند. نخست وزیر عراق طی مصاحبه ای در اظهار نظری بی سابقه ضمن رد همه پرسی در کردستان ،آمادگی دولت برای حل بحران از طریق نظامی را گوشزد کرد. شورای عالی امنیت ملی عراق نیز با برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان مخالفت کرد.پس این همه اصرار و تکروی ،آنهم در این روزهای نصر و پیروزی ارتش و نیروهای عراقی بر داعش و بازپس گیری موصل و تلعفر برای چیست؟واضح است که برخی از رهبران کرد عراقی در داخل زمین دشمن بازی می کنند و برای بهانه های واهی و طرح برخی اختلافات با دولت مرکزی ،می خواهند دست به اقدامی با هزینه های بالا بزنند.همه پرسی برای جدایی از عراق نه از حیث دلائل و نه به جهت تامین آینده به نفع ملت عراق نمی باشد و متضرر اصلی آن مردم کرد منطقه خواهد بود.موضع جمهوری اسلامی در این میان روشن تر از هر موضوع دیگر است.در حالی که دولت و دستگاه دیپلماسی مانند دیگر قضایای جهان اسلام و منطقه فاقد سرعت عمل و صراحت در اعلام مواضع هستند ، مقام معظم رهبری در این باره صراحتا فرموده اند “جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق می داند.”در کناربیان خیرخواهانه رهبری عزیز ،دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در موضع گیری بسیار شفاف و رسمی ،به مسئولین خودسر کردستان عراق در مورد ادامه مباحث تفرقه افکن و دشمن پسند در خصوص جدایی از عراق هشدار داده و جمهوری اسلامی را متعهد به عراق متحد دانست . او همچنین افزود:” توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود.”
هم اکنون آقای روحانی برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک به سر می برد .انتظار از ایشان این است که از فرصت حضور در سازمان ملل استفاده کرده و ضمن اعلام قاطع دیدگاه جمهوری اسلامی در باب جدایی طلبان کردستان عراق، در پی اجماع سازی جهانی و منطقه ای علیه این اقدام غیرسازنده در محیط بین الملل باشد.همچنین وزارت خارجه می تواند در یک هماهنگی با عراق و ترکیه ،جلسه ویژه ای را در باب هشدار نسبت به این تصمیم خطرناک در نیویورک ترتیب داده وافکار عمومی جهانیان را از خسارات چنین اقداماتی آگاه ساخته و با توسل به قوانین بین المللی مانع چنین حادثه شومی در منطقه حساس غرب آسیا گردد.
اظهر من الشمس است که پشتیبانی سیاسی و بین المللی پروژه جدایی کردستان عراق یک طرح آمریکایی- صهیونیستی برای تقویت محور غربی-عربی-عبری ، به چالش کشیدن محور مقاومت و تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی ،آنهم در روزهای پایانی طرح داعش همین محورشرارت برای آتش افروزی در منطقه است.
جمهوری اسلامی و محورمقاومت منطقه بایستی تمامی قدرت میدانی و سیاسی خود را در جهت جلوگیری از این طرح جدایی طلبانه بکار گرفته و نسبت به مضرات و خسارات آن ،روشنگری کرده و ملت های منطقه را نسبت به آثار و عواقب خطرناک آن آگاه سازد.
مردم کرد منطقه ،خصوصا کردستان عراق بایستی در این برهه حساس ،شعور و آگاهی خود را به نمایش بگذارند و نشان بدهند شریک طرح دشمن شاد کن صهیونیست ها نخواهند شد.علما ،نویسندگان و دانشمندان و تمامی کسانی که در بین افکار عمومی صاحب جایگاه می باشند باید به رسالت تاریخی خود عمل کرده ،به میدان بیایند وبرای جلوگیری از فاجعه پیش رو با روشنگری های خود نقش فعال تری ایفا نمایند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


+ دو = 4