آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

وضعیت نابه‌سامان سینماهای آذربایجان غربی

وضعیت نابه‌سامان سینماهای آذربایجان غربی

گروه گزارش: از۲۰ سینمای موجود درآذربایجان غربی تنها سه سینما مربوط به حوزه هنری در مرکز استان دایر بوده که این سینماها نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارند و در این راستا حضور بخش خصوصی در ساماندهی وضعیت موجود سینماهای استان موثر خواهد بود.
به گزارش آرازآذربایجان وضعیت سینماها در کشور مناسب نبوده و سینماهای آذربایجان غربی نیز از این قاعده مستثنی نیست به‌طوری‌که از ۲۰ سینمای موجود در استان فقط سه سینما مربوط به حوزه هنری در ارومیه دایر است که این سینماها نیز با وضعیت مریضی کامل مواجه است.
با ادامه روند موجود سینماهای استان استقبال و حضور مردم در سینماها روز به‌ روز کاهش خواهد یافت و یکی از این عوامل که در روند رو به ‌زوال سینماهای استان تأثیرگذار است تجهیزات و امکانات قدیمی و ساختمان مستهلک سینماها در حوزه سخت‌افزاری است البته این موضوع چندوجهی بوده و باید از ابعاد مختلف بر آن پرداخته‌شود.
علاوه بر اینکه سینماها باید به امکانات و تکنولوژی جدید تجهیز شوند محتوای فیلم‌های اکرانی و توجه به سلیقه مخاطبان نیز باید مدنظر قرار گیرد و در راستای رونق بخشی به اقتصاد سینماهای استان طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های فرهنگی و بهره‌گیری از طرح‌های تازه در حضور مخاطبان در سینماها تأثیرگذار خواهد بود.
سینماها می‌توانند به پرطرفدارترین اماکن فرهنگی و عمومی جامعه تبدیل شوند و زمینه ساعاتی برای استراحت و تفریح سالم و مطمئن خانواده‌ها فراهم کنند ولی تاکنون این ظرفیت مغفول مانده و به‌درستی از آن بهره‌گیری نشده‌است.
رونق اقتصادی سینماها از دو جهت بخش نرم‌افزاری و بخش سخت‌افزاری قابل‌پیگیری است که بخش نرم‌افزاری شامل بحث فیلم باکیفیت و توجه به محتوای فیلم‌های اکرانی و بخش سخت‌افزاری شامل بازسازی و نوسازی ساختمان سینما و تجهیز به تکنولوژی جدید است به‌طوری‌که بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم و ملزوم هم هستند.
*وضعیت نابسامان سینماهای استان
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: از سینماهای موجود در آذربایجان‌ ‌غربی فقط سه سینما مربوط به حوزه هنری در ارومیه دایر است که این سه سینما نیز با وضعیت مریضی کامل مواجه است.
علیرضا نوروزی در گفت‌و‌گو با آرازآذربایجان اظهار داشت: ۲۰ سینما در کل استان وجود دارد که از این تعداد ۱۳ سینما مربوط به حوزه هنری است.وی ادامه داد: از ۱۳ سینمای مربوط به حوزه هنری کلیه سینماها درتمامی شهرستان‌های استان تعطیل بوده به‌جز سه سینما که در مرکز استان شهرستان ارومیه دایر است و این سه سینما نیز با وضعیت مریضی کامل مواجه بوده و فقط سرپا نگه داشته شده‌است.
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی به وضعیت نامناسب سینماها در آذربایجان غربی اشاره کرد و متذکر شد: متأسفانه سینماهای دایر در ارومیه نیز سینما محسوب نمی‌شود و فقط سالنی برای پخش فیلم است.
نوروزی ادامه داد: هرچند که سیستم پخش دیجیتال بوده ولی کیفیت تصویر بالا نبوده و پرده و سیستم صوت همه قدیمی است و فقط سیستم پخش به‌صورت دیجیتال و جدید است و مابقی تجهیزات و ساختمان سینماها بسیار در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
*برنامه‌ریزی در راستای بازسازی سینماها در شهرستان‌های خوی، میاندوآب و ارومیه
وی بابیان اینکه وضعیت مالی موجود به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد تعمیرات و تغییرات لازم در سینماهای استان انجام شود، یادآور شد: در برخی استان‌ها بازسازی‌ سینماها انجام و از وضعیت فعلی خارج شده به‌طوری‌که در یک سینما چند سالن کوچک با سیستم و امکانات جدید ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در این راستا اقداماتی در آذربایجان غربی ازجمله در شهرستان‌های خوی، میاندوآب و ارومیه انجام شده تا یک سری بازسازی‌ها انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در راستای ساماندهی وضعیت سینماها در شهرستان خوی اقداماتی انجام شده و در حال حاضر در مرحله تغییر کاربری بوده که درخواست تغییر کاربری به وزارت خانه ارشاد بر اساس کمیسیون ماده پنج ارائه‌شده و بعد از تغییر کاربری اقدامات لازم در سینماهای خوی انجام خواهد شد.
*رایزنی با بخش خصوصی در راستای بازسازی و نوسازی سینماهای ارومیه
وی تصریح کرد: در جهت ساماندهی و بازسازی سینماهای ارومیه عمدتاً با بخش خصوصی در حال رایزنی بوده و امید است بعد از توافق یک یا دو سینما با پنج سالن بازسازی شود و در این راستا نیازمند مشارکت مسئولان شهری بوده که ازجمله این ارگان‌ها شهرداری ارومیه است.نوروزی ادامه داد: امید است از طرف شهرداری ارومیه به این موضوع با دیده فرهنگی پرداخته‌شود تا شاهد تغییر و تحول‌های فرهنگی و توسعه فرهنگی باشیم که در صورت عملیاتی شدن این برنامه شاهد تغییرات اساسی در سینماهای استان خواهیم بود.
وی با اشاره به وضعیت نابسامان سه سینمای دایر در ارومیه، ابراز داشت: درصورتی‌که حمایت‌های حوزه هنری استان نبود ۱۵ سال قبل نیز باید این سه سینما تعطیل می‌شد و در حال حاضر منابع مالی این سینماها نیز از حوزه هنری کشور تأمین می‌شود درواقع سینماهای دایر در مرکز استان جیره‌خوار سینماهای پرفروش بوده و منابع مالی آن‌ها از این طریق تأمین می‌شود.
نوروزی در خصوص عوامل مؤثر در استقبال و حضور مردم در سینماها، یادآور شد: افزایش حضور و استقبال مردم در سینماها از چند بعد باید موردتوجه قرار گیرد ازیک‌طرف وضعیت سینماها در این موضوع دخیل بوده و از طرف دیگر فیلم‌های اکرانی و محتوای آن‌ها نیز بسیار تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: اگر سینماهای استان بازسازی و نوسازی و به امکانات و تجهیزات جدید مجهز شود حضور مردم در سینماها افزایش خواهد یافت و یک‌طرف قضیه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی بوده که حمایت‌های لازم را داشته‌باشند و در این راستا نیاز نیست حتماً کمک مالی صورت گیرد بعضاً نیاز بوده حمایت معنوی باشد.
این مسئول ابراز داشت: درصورتی‌که در ادارات بن فرهنگی در کنار سایر بن‌ها به کارکنان ارائه شود مطمئناً در تغییر و تحول سینماها و بازدید و نوع رفت‌وآمد مردم مؤثر خواهد بود اگر خانواده‌ها را با سینما آشنا کنیم از این مرحله به بعد روند حضور مردم در سینماها از وضعیت موجود خارج خواهد شد.نوسازی و تجهیز سینماها به امکانات و تکنولوژی جدید، توجه به محتوای فیلم‌های اکرانی و پیش‌بینی برنامه‌های جانبی ازجمله برنامه‌های فرهنگی از عوامل مؤثر در حضور و استقبال مخاطبان در سینماها است و در این راستا سینماها می‌توانند به پرطرفدارترین اماکن فرهنگی و عمومی جامعه تبدیل شوند و زمینه ساعاتی برای استراحت و تفریح سالم و مطمئن خانواده‌ها فراهم کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 2 =