مدير پايگاه ميراث فرهنگي تخت سليمان خبرداد

مرمت میراث جهانی تخت سلیمان با همکاری دانشگاه درسدن آلمان

مرمت میراث جهانی تخت سلیمان با همکاری  دانشگاه درسدن آلمان

گروه خبر: مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان تکاب گفت: فصل جدید طرح مرمت و استحکام بخشی آثار و بقایای معماری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با همکاری متخصصان دانشگاه ‘درسدن’ آلمان آغاز شده و تا ۲ ماه آینده به پایان می رسد.
محمد فتحی اظهار کرد: عملیات مرمت مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به صورت مستمر و سالانه انجام می گیرد و امسال نیز با اعتبار بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات پایگاه جهانی تخت سلیمان آغاز شده است.
وی بیان کرد: مرمت بخش ایوان غربی مجموعه تخت سلیمان به عنوان یکی از مهمترین بناهای معماری مجموعه با همکاری تیمی از دانشگاه ‘درسدن’ آلمان اکنون درحال اجراست و این تفاهم نامه همکاری مشترک تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت.
فتحی اضافه کرد: بخش های دیگر محوطه باستاتی تخت سلیمان از جمله بخش جنوبی دهلیز حفاظتی، ایوان جنوبی آتشکده و تالار ستون دار، بقایای معماری مجاور دروازه شمالی و فضای پی دی مجموعه نیز مرمت و استحکام بخشی می شود.
وی ادامه داد: مرمت استحفاظی دهلیز حفاظتی، خواناسازی جرزغربی( بخشی از اثر تاریخی و معماری که تخریب شده است) ایوان شمالی آتشکده، برچینی و بازچینی دیوار مرمتی پیرامون تالار شورا و سنگفرش آن، تثبیت و استحکام بخشی بقایای معماری غرب تالار ستون دار، تثبیت و مرمت اضطراری بناهای واقع در محور دروازه شمالی، تثبیت و استحکام بخشی داغ کاشی ها و اندودهای ایلخانی ایوان غربی از دیگر بخش های فصل جدید مرمت مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان است.
مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب با بیان اینکه مصالح مورد استفاده در مرمت آثار به طور عمده سنگ و گچ نیم کوب تهیه شده در محل پایگاه است، اضافه کرد: مواد اولیه مورد نیاز مرمت شامل سنگ تراورتن از معادن اطراف روستای قزلقشلاق، سنگ گچ از معدن روستای یار عزیز و سایر مصالح نظر آهک و ماسه از بازار تامین شده و در محل مجموعه فرآوری می شود.
فتحی افزود: مطالعات مقدماتی طرح مرمت و استحکام بخشی آثار و بقایای معماری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان از سال ۱۳۹۰آغاز شده و پس از وقفه ای چند ساله این طرح دوباره از اردیبهشت سال ۱۳۹۵ از سر گرفته شد و اکنون در مراحل پایانی فاز مطالعاتی قرار دارد. وی ادامه داد: بقایای آتشکده آذرگشنسب مجموعه تخت سلیمان شامل فضاهای حیاط شمالی، ایوان شمالی، بنای مرکزی آتشکده، محل نگهداری آتش و ایوان جنوبی به علت قدمت زیاد بنا، محل جغرافیایی قرارگیری و عوامل ناشناخته دیگر دچار آسیب های فراوانی شده است.
وی افزود: برای ساماندهی فضاهای این بخش ها، بقایای در معرض خطر شناسایی شده و عملیات استحکام بخشی و حفاظت اضطراری بر روی آنها انجام می گیرد.
وی گفت: از بین رفتن و تخریب جرزهای طرفین ایوان شمالی آتشکده به عنوان یکی از مهمترین آثار معماری مجموعه محلی برای تردد بازدیدکنندگان شده و بقایای جرزها در معرض خطر قرار گرفته است که بر همین اساس جرز سمت شرق خواناسازی شده و در فصل جدید مرمت، ساماندهی و حفاظت جرز غربی ایوان مورد مطالعه قرار گرفت.
مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان با اشاره به حذف عوامل مخل گیاهی با استفاده علف چین در کل محوطه آثار و بقایای معماری به مساحت ۱۲ هکتار بیان کرد: محل نگهداری یافته های باستان شناسی پایگاه در وضع بسیار نامناسبی قرار داشت که ساماندهی این مجموعه در فضایی به مساحت ۴۰ متر مربع و ایجاد بانک اطلاعاتی اشیاء با ساخت جعبه های ویژه با هزینه ۲۰ میلیون ریال در داخل محوطه با همکاری متخصصان نیز در جریان مرمت صورت گرفت.
مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
به عقیده باستانشناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است.اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 10